Annons

USA-börser: Bankerna tar täten på tidig nedgång

Efter tisdagens muntra inledning på börsåret tappade de amerikanska börsindexen något i den inledande handeln på onsdagen. En tilltagande oro för de europeiska bankernas kapitalbehov hämmade riskaptiten.

Vid klockan 16.50 var Dow Jones ned 0,5 procent till noteringen 12.343, det bredare S&P 500 var ned 0,6 procent till 1.269 och Nasdaq Composite tappade 0,7 procent till 2.630.

Omsättningen var 172 miljoner aktier på New York Stock Exchange och 428 miljoner aktier på Nasdaq.

På valutamarknaden tappade euron ned mot 1:29 mot dollarn och på obligationsmarknaden tickade räntan på den amerikanska tioåringen upp 1 punkt till 1,95 procent.

Efter två dagar av stigande kurser i Europa fick sentimentet en törn på onsdagen och oron för hälsan för de europeiska bankerna smög återigen upp till ytan då den italienska banken Unicredit fastställt villkoren för sin planerade nyemission, där banken avser att ta in 7,5 miljarder euro.

Unicredit föll 11,8 procent i Milano och finanssektorn var stort sänke i Europa. Bankerna hittades i botten även i New York. Bank of America, Citigroup, och JP Morgan var ned 2,6, 2,2 respektive 1,3 procent.

Traditionellt defensiva sektorer som telekom och energi var de enda sektorer som hankade sig över nollstrecket.

Bland nyheterna rörande teknologibolagen meddelade Yahoo att det utsett Scott Thompson till ny vd från och med den 9 januari 2012. Han har även tilldelats en plats i bolagets styrelse. Yahoo var ned 2,6 procent.

Scott Thompson senaste tjänst var som vd för Paypal, som ingår i Ebay-koncernen. Ebay var ned 3,7 procent.

Bland aktierna som stack ut och avancerade hittades Tivo, som tillverkar inspelningsbara digitalboxar, som steg 8,5 procent efter att ha löst en patenttvist med AT&T.

På statistikfronten publicerades data som visade att orderingången till den amerikanska industrin steg 1,8 procent mellan oktober och november, något mindre än en väntad uppgång på 2,0 procent i Bloomberg News enkät. Det var den största uppgången på fyra månader. Exklusive transport ökade orderingången mer modesta 0,3 procent.

International Council of Shopping Centers, ICSC, rapporterade en ökning av försäljningen i de amerikanska affärskedjorna med 5,3 procent vecka 52, som avslutades den 31 december, jämfört med motsvarande vecka föregående år. Jämfört med veckan före steg försäljningen 1,2 procent.

Tack vare den starka avslutningen på december tror ICSC Research nu att försäljningen under hela månaden ökade med 4,0 till 4,5 procent jämfört med motsvarande månad föregående år. Tidigare prognos var en uppgång med 3,5 till 4,0 procent.

På den politiska fronten vann Mitt Romney det amerikanska republikanska primärvalet i den första delstaten, Iowa, med endast åtta röster över tvåan Rick Santorum. Båda fick 25 procent av rösterna vardera, medan Ron Paul hamnade på tredje plats med 21 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Hög grad av automation har blivit ett konkurrensmedel i logistikbranschen

Större internationell konkurrens, minskade marginaler och svårigheter att sätta framtidsprognoser är aspekter som tillverkningsindustrin måste förhålla sig till idag. För att nå lönsamhet i framtiden kommer det att krävas mer transparanta samarbeten, en högre grad av intelligent automation och färre truckar, tror Jungheinrich.  

Tillverkningsindustrin står just nu inför flera stora utmaningar som bland annat beror på den ökande e-handeln. Samtidigt som konsumenterna kräver snabbare leveranser, lägre priser och större variation på produkterna blir marginalerna lägre inom branschen. 

– Företagen måste nu sänka sina kostnader för att kunna bli mer lönsamma. Jag tror att vi kommer att få se en högre grad av intelligent automation vilket leder till just detta, men också ett mer effektivt användande av resurserna och bättre, mer transparenta samarbeten, säger Carsten Duus, VD Jungheinrich Sverige och Danmark.  

Färre truckar och ökad effektivitet

Jungheinrich levererar integrerade, övergripande logistiklösningar till sina kunder och hjälper till med en helhetslösning där design, utveckling, montering och implementation ingår. De ser att den ökade automatiseringen kommer att leda till en konsolidering av de olika processerna inom logistikkedjan. 

– Vi ser en trend där olika logistikprocesser blir mer automatiserade och går in mer i varandra. Det kommer att förenkla och öka produktiviteten i leveranskedjorna avsevärt. Detta kommer att göra att färre truckar behövs när moment sker per automatik. Exempelvis tömning av lager och transport inom själva lagret. 

Genom att sammanföra en högre artificiell intelligens till automationslösningarna kan Jungheinrich skapa snabbare och kostnadseffektivare godshantering. Exempelvis kan förarlösatruckar köra till den plats där behovet är som störst vid olika tider under dagen, så kallad ghost picking. 

– Fler lösningar där truckförare inte behövs kommer att dyka upp. Truck-to-man är ett sådant exempel där trucken är självgående och medarbetare endast behöver plocka och fylla på trucken med varor allt medan den kör. Till skillnad från bemannade plocktruckar så hittar de självkörande motsvarigheterna alltid den bästa rutten vilket gör att arbetet kan flyta på utan avbrott. 

Ett konkurrensmedel

Automatisering har blivit ett kraftfullt konkurrensmedel och något företag nu behöver inkludera i sin strategi om de vill ligga steget före. Inte minst med tanke på de höga kraven konsumenterna ställer. Jungheinrich kan här fungera som en partner som hjälper kunden att ta klivet in i framtidens logistik. 

– För oss handlar det om att förenkla processer, kapa kostnader och hjälpa våra kunder att arbeta på ett mer effektivt sätt – både administrativt och operativt. Vi tar alltid fram lösningarna tillsammans med våra kunder och identifierar vilka delar av deras flöden de behöver förbättra och effektivisera, avslutar Carsten Duus. 

Om Jungheinrich AG

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich kan erbjuda kunder allt från en enstaka truck till stora ”nyckelfärdiga” nya lager. Jungheinrich är experter på att skräddarsy intralogistiklösningar åt kunder så att de är rustade inför utmaningarna med Industry 4.0. Huvudkontoret finns än idag i Hamburg. Jungheinrich finns i 40 länder med egna säljbolag och ytterligare i drygt 80 länder via återförsäljare och partners. Jungheinrich har 18 000 anställda globalt och omsatte totalt €4.07 miljarder år 2019. Jungheinrich är börsnoterat, listat på SDAX.

Om Jungheinrich Svenska AB

Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Det svenska huvudkontoret finns i Arlöv, strax norr om Malmö. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

 

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?