1515
Annons

Stockholmsbörsen: Nedgången fortsätter

Stockholmsbörsen backade ungefär i linje med de ledande europeiska börsindexen i onsdagens öppningshandel. Närmast på agendan står tysk respektive portugisisk emission av statspapper strax efter klockan 11. MTG backar på Bulgariensmäll medan H&M är ned i spåren av svag Next-rapport.

"Vi har sett en förbättring inom tillverkningsindustrin, men har något annat verkligen förändrats? Svaret är antagligen nej. Det är en enorm belastning kring finansiering för stater, inte bara under detta kvartal utan under hela 2012. Riskerna är fortsatt ytterst reella, trots den goda starten på 2012", sade handlaren Chris Weston till Bloomberg News.

Vid klockan 10.10 var OMXS30 ned 0,8 procent till noteringen 1.010,6. Omsättningen var 2,4 miljarder kronor på Stockholmsbörsen medan omsättningen inklusive Chi-X, Burgundy, Turquoise och Bats uppgick till 3,3 miljarder kronor.

I Europa tappade DAX 0,6 procent och Euro Stoxx var 1,1 procent ned. CAC backade 0,7 procent medan FTSE 100 var i stort oförändrad.

Strax efter 11 väntas Tyskland och Portugal att sälja obligationer. EFSF meddelade på tisdagen att den kommer att göra detsamma under veckan. Från europeiskt håll väntar vidare ett snabbestimat över KPI i december inom euroområdet 11.00.

MTG B var stösta förlorare inom OMXS30 med en nedgång på 5,2 procent till 321:50 kronor. Bolaget kommer att redovisa kostnader av engångskaraktär om cirka 3,2 miljarder för det fjärde kvartalet i och med nedskrivning av goodwill som härrör koncernens bulgariska tv-tillgångar.

H&M B hittades också bland förlorarna med en nedgång på 1,5 procent till 219 kronor. Strax före öppning redovisade den brittiska konkurrenten Next försäljningssiffror som JP Morgan benämnde som negativa för sektorn som helhet.

Next försäljning ökade 3,1 procent under perioden 1 augusti till den 24 december. Analytiker hade räknat med en försäljningstillväxt på 3,7 procent, enligt Bloomberg News konsensusprognos. Bolagets guidning för helåret är en försäljningstillväxt på mellan 2,0-4,5 procent.

UBS har sänkt rekommendationen för både Assa Abloy och Atlas Copco till neutral. Investmentbankens tidigare rekommendation på de båda aktierna var köp. SEB Enskilda höjde rekommendationen på Assa Abloy till köp, från behåll.

Assa B var sämst presterande verkstadsbolag inom OMXS30 med en nedgång på 2,0 procent. Atlas A tappade 0,8 procent.

Inom skog var SCA B upp 0,2 procent till 104:90 kronor. Handelsbanken har justerat upp riktkursen på aktien med 7 kronor till 125 kronor. Holmen B backade 0,3 procent.

Rottneros backade 0,4 procent till 2:37 kronor. Bolaget dementerar ryktena i DI om avyttring av koncernens massabruk.

Axfood Närlivs kommer att vara den största matgrossisten till Statoils bensinstationer i Sverige även under 2012, sade Statoils marknadsdirektör Johan Backman för Nyhetsbyrån Direkt. Aktien backade 0,6 procent till 251:80. Carnegie har sänkt rekommendationen på Axfood till sälj från behåll.

Strax efter 10 var marsterminerna för de tre ledande amerikanska börsindexen från oförändrade till 0,2 procent ned. Industriorder för november står på eftermiddagens USA- agenda.


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?