Annons

USA-börser: Kurserna återhämtar sig

Efter att ha handlats som lägst kring minus 1 procent en timme efter börsöppning rörde sig New York-börserna upp mot nollstrecket på måndagen med en timmes handel kvar. Detta efter bland annat styrketecken från Federal Reserves enkät bland amerikanska lånebanker.

Strax efter klockan 21 var Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent till 12.646 och det bredare S&P 500 ned 0,3 procent till 1.312. Nasdaq var ned 0,1 procent till 2.813. Åtta av tio sektorer på det breda indexet gick back, medan telekom- och teknologiföretag var på plus.

Från Bryssel bekräftade toppmötet eurogruppens - Europas finansministrars - beslut från förra veckan om att sjösätta ESM i juli, och i skrivande stund pågår den presskonferens där det meddelades att 25 EU-länder, däribland Sverige, går med i den så kallade finanspakten.

På företagsnivå i New York var Bank of America ned 3,0 procent efter en sänkt rekommendation från Goldman Sachs. Citigroup fick en köprekommendation av samma bank, och fick se en mer begränsad nedgång: minus 1,7 procent.

I andra änden stod svagströmsbolaget Thomas & Betts ut. Företaget steg ungefär lika mycket som ABB:s premie på bolaget, 22,9 procent till 71,20 dollar, och handlades därmed på strax under den budnivå som ABB aviserade på måndagmorgonen svensk tid, 72 dollar per aktie.

Gannett, bolaget som äger USA Today och 81 tidningar, föll drygt 7 procent på en svag rapport. Enligt Bloomberg News tappar bolaget annonsintäkter till nätaktörer som Facebook och Google.

Till de få vinnarna hörde Microsoft och IBM, båda upp 1,1 procent. Den förstnämnda fick en höjd rekommendation av Atlantic Equities under måndagen. Apple steg 1,3 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Så mycket kan du vinna på en laddhybrid – kalkylatorn ger svaret

Fossildriven eller laddbar bil – funderar du också på vilket av alternativen som är mest fördelaktigt just för dig?

Tack vare en ny kalkylator kan du nu snabbt få svaret.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

Allt fler förare i Sverige upptäcker fördelarna med att köra en laddhybrid eller en elbil.

Hittills i år är 29,3 procent av alla nya bilar som säljs på den svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande varumärkena när det gäller laddbara bilar på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Men hur stor är egentligen skillnaden i miljöpåverkan och kostnad mellan en fossildriven bil (bensin eller diesel) och en eldriven?

För att underlätta svaret på frågan har Kia utvecklat en ny kalkylator. Med den kan du enkelt och snabbt jämföra olika modeller.

Så här går det till:

I kalkylatorn jämför du en Kia plug-in-hybrid med en motsvarande bil som inte är klimatbonusberättigad. 

Därefter fyller du i två parametrar: antal år och körsträcka per år.

Resultatet visar sedan den totala kostnaden samt bilens sammanlagda miljöpåverkan i ton utsläppt koldioxid. 

Exempel:

Vi jämför en Kia Ceed SW Plug-In Hybrid Advance (med el- och bensinmotor) med en Kia Ceed SW 1.4 T-Gdi DCT GT Line (bensinmotor).

Vi fyller i ett ägande på tre år samt en körsträcka på 1 500 mil per år.

Svaret visar att plug-in-hybriden har släppt ut sammanlagt 1,31 ton koldioxid medan motsvarande siffra för den bensindrivna är 6,48 ton. 

Skillnaden är alltså 5,17 ton koldioxid vilket motsvarar 51 700 pantade burkar eller lite mer än fem flygresor tur eller retur mellan Stockholm och Genéve.

Vi får samtidigt veta att plug-in-hybriden kostar 5 014 kronor mindre under perioden.

Att välja modellen med laddhybrid är med andra ord en klar fördel för både miljön och din plånbok.

Får fler att upptäcka fördelarna

Den nya kalkylatorn är ytterligare ett sätt för Kia att få fler att upptäcka fördelarna med eldrivna bilar.

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och är nu en av de allra starkaste aktörerna när de gäller laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 57 procent – av de bilar som såldes mellan januari och oktober i år var laddbara. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid samt två rena elbilar.

Snart är det dessutom Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som går att beställa redan nu med leverans under det första kvartalet nästa år.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

FAKTA: Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?