Annons

Råvaror: Guldet lyfte efter Fed-besked

Priserna på råolja och basmetaller steg på torsdagsmorgonen medan rörelserna bland ädelmetallerna noterade mindre rörelser. De sistnämnda var dock vinnare på onsdagen då råvarorna lyfte efter att Federal Reserve i samband med sitt räntebesked signalerat en mer expansiv penningpolitik.

Federal Reserve beslutade på onsdagskvällen att lämna målet för dagslåneräntan, fed funds, oförändrat inom intervallet 0,0- 0,25 procent. Fed meddelade samtidigt att de ekonomiska förhållandena, inklusive lågt resursutnyttjande och dämpade utsikter för inflationen på medellång sikt, talar för att styrräntan ska hållas "exceptionellt låg" till åtminstone i slutet av 2014. Det innebär en betydande förändring av det tidigare budskapet om låg ränta till åtminstone i mitten av 2013.

Råvarorna tog fart efter beskedet, med ädelmetallerna i spetsen. Guldet avslutade onsdagen med en uppgång om nästan 3 procent. På torsdagen var guldet vid klockan 8.50 i princip oförändrad på 1.712 dollar per uns jämfört med onsdagsstängningen.

"Feds åtagande att hålla räntorna låga bör lyfta guldpriserna och andra råvaror i takt med att dollarvärdet försvagas. Policyn bör också bidra till att ge stöd till ekonomin, vilket kommer att vara bra för råvaror", sade Tetsu Emori, råvaruförvaltare vid Astmax till Bloomberg News

Silver, i sin tur, steg drygt 0:08 dollar till 33:26 dollar per uns efter att ha stigit 3,8 procent på onsdagen.

På råoljemarknaden steg WTI-oljans förstatermin 0:56 dollar till 99:96 dollar per fat efter att stundtals ha rört sig över 100-dollarsnivån. Brent var upp 0:69 dollar till 110:50 dollar.

"Vi får lite av ett rally på förväntningar att Fed kommer att vara ackommoderande. Så fort folk fokuserar på euroområdet och trög tillväxt som vi väntar oss första halvåret, kommer det att ske en korrektion", sade Jeremy Friesen, råvarustrateg vid Société Générale till Bloomberg News.

Enligt IMF kan förbudet av import av Iransk olja till OECD-länderna leda till att råoljepriserna stiger upp till 30 dollar per fat, förutsatt att produktionen inte ersätts genom andra stora producerande länder.

En blockad av iransk olja "utan motverkan från andra produktionskällor" skulle orsaka en initial uppgång om cirka 20-30 procent. En stängning av Hormuzsundet skulle orsaka ett mycket kraftigare rally, skrev IMF.

Enligt det amerikanska energidepartementet, DOE, steg de amerikanska råoljelagren med 3,6 miljoner fat förra veckan, över analytikernas förväntningar om en ökning med 1,5 miljoner. Bland produkterna sjönk destillatlagren 2,5 miljoner (väntat -0,1) medan bensinlagren minskade 0,4 miljoner fat (väntas +2,0).

Basmetallerna reagerade trögare på Fed-beskedet, men var samtidigt vinnare på torsdagsmorgonen då kopparns tremånaderstermin på LME var upp 141 dollar till 8.525 dollar per ton. Zinkterminen steg 14 dollar till 2.189 medan nickel ökade 200 dollar till 21.125.

Industrimetallerna är därmed på väg mot den bästa inledningen av året på 11 år, sedan LME-metallerna stigit 12 procent hittills i år.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Volkswagen TransportbilarAnnons

Volkswagen Transportbilar lanserar ett ännu smartare fleet management-system

För varje sekund som en yrkesbil står still förlorar företaget pengar. Med hjälp av Volkswagens nya fleet management-system kan onödiga stopp elimineras samtidigt som verkstadsbesöken förenklas och går ännu snabbare. Systemet är designat för att ge Volkswagen Transportbilars kunder alla viktiga biladministrationsapplikationer samlade på ett ställe och därigenom öka kundernas effektivitet.

– Med Fleet Connect får ni full översikt på era bilars välmående, möjligheten att automatiskt skicka data till utvald verkstad för minskat stillestånd och väldigt mycket mer, säger Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen.

Volkswagen är marknadsledare på transportbilar i Sverige och märket har insett att för att fortsätta behålla denna position behöver man inte länge bara erbjuda de bästa bilarna. Enligt Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen, är det i dag minst lika viktigt att kunna erbjuda digitala tjänster som underlättar kundernas vardag och ger dem både ekonomiska och konkurrensmässiga fördelar i ett bredare perspektiv.

– Med Fleet Connect tar vi nästa steg med ett fullt digitalt och uppkopplat interface, där en av de största fördelarna är bilens möjlighet att kommunicera fördjupad felkodsdata från bilen till både förare, biladministratör och verkstad, menar Johan Harvey.

– Historiskt sett är det först när en bil tvingas in på service som eventuella felkoder kan undersökas. Genom vår hårdvara kan verkstaden istället rådgöra med kunden så att de slipper åka in till verkstaden för att kolla på ett eventuellt ickeproblem. Samtidigt kan de även i förebyggande syfte kontakta föraren när de får indikationer på att ett problem börjar uppstå. Genom att lösa problemet i god tid sparar föraren både tid och dyra kostnader, förklarar han.

Minskar onödigt arbete

Det är ofta svårt att beskriva problem över telefon och det går åt mycket onödig tid om bilen måste tas in på verkstad för att undersökas.

– Genom Fleet Connect slipper man onödiga kostnader och tid som går till spillo för båda parter. Verkstäderna tar med det sagt inte in alla bilar, utan bara rätt bilar när de faktiskt måste in. I Danmark har man jobbat med liknande system i flera år, och har lyckats reducera antalet onödiga uppgifter med hela 50 procent. Nu tar Volkswagen taktpinnen på svensk mark.

– Nu kan kunden fokusera på annat än bilens driftsäkerhet. Det är en självklar uppsida, fortsätter Johan Harvey.

Många funktioner – liten kostnad

Verktygets användningsområde sträcker sig dock långt bortom enbart minskade verkstadsbesök. Genom Fleet Connect kan företagets fordonsansvarige se samtliga fordons felkoder, prata direkt med verkstäder och ställa frågor. Dessutom finns möjligheten att se olika körmönster och körbeteenden, samtidigt som man alltid vet var bilen befinner sig just nu.

– Det är väldigt enkelt att se och jämföra till exempel bensinförbrukning och tomgångskörning olika förare emellan, och vidta åtgärder därefter. Det är en direkt vinst ur ett hållbarhetsperspektiv, och hållbara vinster finns det ju många av i verktyget: minskad mängd onödiga arbeten, inga onödiga körningar, förbättrat körmönster och full koll på förbrukningen.

Självklart erbjuder Fleet Connect också ett fullgott körjournalsystem. Men enligt Johan Harvey är det verkstadskopplingen som gör att Volkswagen Transportbilars system skiljer sig mot alla andra fleet management-system på marknaden. Körjournalen, fleet managementsystemet och verkstadskopplingen sker i ett.

– I alla nya Volkswagen Transportbilar får man kostnadsfritt verkstadskopplingen och körjournalen via en app på sin smartphone. Man kan även integrera andra bilmärken i systemet genom att installera en hårdvara i dessa bilar. Man kan också köpa till ett system som kan hantera en fordonsflotta med fler bilar. För bara 79 kronor per bil och månad har då den bilansvarige på företaget en överskådlig bild över hela företagets bilpark.

– Det är en kostnad som snabbt betalar sig själv när rutter optimeras, ökad ”uptime” av fordonsflottan och mindre drivmedel används. I slutändan vinner alla på det, avslutar Johan Harvey.

Läs mer om Volkswagen och Fleet Connect här 

Mer från Volkswagen Transportbilar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volkswagen Transportbilar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?