Annons

Räntor och valutor: Kronan försvagas

Sentimentet surnade till något under förmiddagen och Europabörserna vände försiktiga uppgångar till måttliga nedgångar.

Samtidigt sjunker räntorna i Europas kärna ett par punkter och euron tappat hela den tidigare förstärkningen mot dollarn. Den svenska kronan pressas samtidigt av en mycket svag rapport från Ericsson.

De svenska marknadsräntorna sjunker 3-6 punkter, med störst nedgångar i kortare löptider. Den svenska tioåriga statsobligationsräntan sjunker 3 punkter till 1,84 procent samtidigt som den tyska tioårsräntan är ned 2 punkter till 1,97 procent.

I periferin stiger italienska räntor, som är upp drygt 15 punkter i kortare löptider.

Tyska IFO-index över näringslivsklimatet kom återigen in högre än väntat och steg till 108,3 i januari från 107,3 i december. Väntat var ett index på 107,6. Förväntningsindex steg även det mer än väntat medan index över nuläget oväntat sjönk tillbaka något.

IFO-ekonomen Klaus Abberger sade att förtroendet har stigit i synnerhet i den tyska industrin och att exportsektorn återigen har ett högre förtroende. Han sade att IFO inte räknar med att den tyska ekonomin är på väg in i en recession och att den svaga euron har hjälpt den tyska exporten något.

Ett land som däremot verkar vara på god väg in i en recession är Storbritannien, där BNP sjönk 0,2 procent under det fjärde kvartalet jämfört med det tredje kvartalet, enligt ett första estimat. Detta var snäppet sämre än de -0,1 procent som analytikerna i Bloomberg News enkät hade räknat med. I årstakt steg BNP däremot som väntat med 0,8 procent.

4Cast skrev i en kommentar att detta lär bli det första kvartalet i en teknisk recession i Storbritannien, trots en mer positiv tillväxtdynamik under det första kvartalet 2012.

Enligt 4Cast visar BNP-statistiken att den brittiska ekonomin nu vacklar under tyngden av bromsklossar på aktiviteten relaterade till krisen i euroområdet, vilket i sin tur understryker förväntningarna på att Bank of England kommer att utöka sina tillgångsköp vid räntemötet i februari.

Protokollet från Bank of Englands penningpolitiska möte i början av januari visade att det rådde total enighet om att hålla såväl styrränta som obligationsköp oförändrade.

Den stora frågan på marknaden är dock i vilken utsträckning BOE kan komma att utöka sina tillgångsköp och i angående detta sade en del BOE-ledamöter att risken för att inflationen kommer in under målet talar för att en ytterligare utökning av tillgångsköpen "troligen" kommer att behövas. Men de såg inget övertygande behov att öka programmet för tillgångsköp innan det nuvarande programmet har fullbordats, enligt protokollet.

Ledamöterna konstaterade vidare att det fortsatt finns betydande nedåtrisker från den globala ekonomin, även om det har varit en del positiv utveckling under den senaste månaden som har dämpat nedåtriskerna något.

På tisdagskvällen sade BOE-chefen Mervyn King att en lägre inflation ger BOE utrymme att, om nödvändigt, utöka sina obligationsköp för att inte inflationen ska bli för låg och för att skydda landet mot en "förnyad kraftig nedgång".

I Grekland förefaller det fortsatt låst i förhandlingarna om ett skuldbyte. Enligt Financial Times utsätts nu ECB för press från Internationella valutafonden, IMF, om att ska ta förluster på 40 miljarder dollar på sina grekiska obligationsinnehav. Tanken för närvarande är att endast den privata sektorn ska skriva ned sina fordringar på Grekland och ta förluster.

New York Times skriver att europeiska ledare nu har inlett diskussioner med ECB om ett antal alternativ för att centralbanken inte ska behöva ta förluster på sina innehav av grekiska statsobligationer. Ett alternativ uppges vara att ECB byter in sina obligationer till en annan form av skuld som inte kan skrivas ned. Dessa samtal uppges vara mycket lösa och kan när som helst bryta ihop, enligt New York Times källor.

Enligt uppgifter till Bloomberg News motsätter sig ECB själva fortsatt starkt varje form av rekonstruktion av sina innehav av grekiska statsobligationer eftersom obligationerna köptes för penningpolitiska syften. Enligt ECB skulle det kunna skada centralbankens förtroende om de skulle delta i en skuldnedskrivning, enligt Bloomberg News källor.

USA-räntorna har liksom Europaräntorna letat sig något nedåt under onsdag förmiddag och tioårsräntan har sedan tisdagens svenska stängning sjunkit 1 punkt till 2,05 procent.

Mycket stort intresse riktas mot kvällens räntebesked från Federal Reserves klockan 18.30 följt av en pressträff med Fed-chefen Ben Bernanke klockan 20.15.

Själva räntebeskedet i sig verkar inte bil så värst spännande utan alla bedömare räknar med att styrränta lämnas oförändrad på 0-0,25 procent. Däremot kommer dock Fed med nya makroprognoser och för första gången någonsin kommer också centralbanken att publicera Fomc-ledamöternas förväntade räntebanor, något flera bedömare räknar med kommer att påverka penningpolitiken i en mjukare riktning där de första förväntade räntehöjningarna skjuts än längre in i framtiden. Dessutom roterar de röstande medlemmarna i Fomc, vilket förstås också kan påverka den förda penningpolitiken.

På USA-agendan står även statistik över kontrakterade husköp i december och husprisindex för november.

På valutamarknaden har euron tappat hela nattens förstärkning mot dollarn efter att sentimentet på marknaderna försvagats under förmiddagen. Vid lunchtid på onsdagen handlas euron i stort sett oförändrat till dollarn, jämfört med svensk stängning på tisdagen.

Yenen har samtidigt försvagats på bred front efter statistik visat att Japan 2011 hade ett handelsunderskott för första gången på 31 år.

Storbritanniens sjunkande BNP och signaler från BOE om ytterligare kvantitativa lättnader fick pundet att tappa en del av tidigare förstärkningar mot euron och dollarn

Den svenska kronan har under morgonen pressats av en svag kvartalsrapport från Ericsson, som har fått aktien att falla kraftigt på Stockholmsbörsen. Även mjuka besked på tisdagen från vice Riksbankschef Barbro Wickman-Parak pekades ut som en förklaring till den svaga kronan.

Sedan tisdagens svenska stängning har kronan försvagats 4 öre mot euron till 8,84 och 4 öre mot dollarn till 6,82.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SeatAnnons

Med en bred hållbarhet i sikte

Foto:Ulrich Schulte

Att leva hållbart både privat som i arbetet står högt på agendan i dagens samhälle. Samtidigt är många beroende av en bil i vardagen. Hur gör man då när man är i behov av en effektiv bil och samtidigt vill vara klimatsmart? Hos SEAT finns svaret. 

– Det handlar om att erbjuda flera hållbara alternativ och satsa på flera sorters drivlinor, säger Marcus Akmal, Fleetchef på SEAT Sverige. 

Den spanska biltillverkaren SEAT är en del av Volkswagen AG, världens största biltillverkare. Med det kommer ett stort ansvar, både på kvalitet av produkter men även för dess påverkan på miljön. Därför satsar SEAT nu på flera hållbara alternativ som underlättar för dig som bilförare och samtidigt gynnar klimatet. 

– Som en del av Parisavtalet har vi ett långsiktigt mål att vara ett helt koldioxidneutralt företag år 2050. Det handlar inte bara om vilka produkter vi erbjuder utan även hur vi tillverkar och transporterar dem, berättar Marcus Akmal. 

Flera hållbara lösningar 

SEAT erbjuder flera olika bilmodeller och drivmedel. Det gör det möjligt för dig som förare att välja en modell efter dina förutsättningar. 

– Vi satsar inte enbart på elektrifierade bilar utan även på gasdrivna fordon. Vi erbjuder allt från rena elbilar, till hybrid- och konventionella bilar som drivs på bensin och diesel där vi nu följer en spännande utveckling med förnybara alternativ, som till exempel biogas. 

En som engagerat sig för biogas är Jan Rapp, läkare och grundare av Biogasakademin.  Ett professionellt nätverk av personer som utanför sina vanliga arbeten vill sprida kunskap om biogas.

– Biogas är världens smartaste återvinning i och med att gasen tillverkas från olika sorters avfall från lantbruk, restauranger och hushåll men också på soptippar och reningsverk. Givetvis är det bra för svenska jobb och ekonomi nu när fler kör sina bilar på något vi själva tillverkar, oftast till och med i samma stad man bor. Dessutom är biogas klockrent ur klimatsynpunkt, säger han.

SEAT och Sverige – en unik kombination

I sin satsning på Biogas lanseras snart den nya SEAT Leon på svenska marknaden. Modellen kommer med flera olika drivlinor, däribland den gasdrivna. 

– Det som skiljer bilar som drivs på gas i Sverige från andra länder är den höga andelen biogas som används här.  I övriga Europa är det en högre andel av naturgas som används. Det innebär att vi i Sverige är mer miljövänliga och kostnadseffektiva när vi kör samma sträcka som i exempelvis Spanien, säger Marcus Akmal. 

– I Sverige var vi snabba på att ta vara på biogasen och använda det som drivmedel för bilar. En stor fördel med biogasbilar är att de bygger vidare på en lång och framgångsrik teknikutveckling och har samma prestanda som bensin- och dieselmodeller. De kostar inte mer än bensinmodeller och de gör omställningen väldigt enkel, vi behöver bara tanka bilarna med någonting smartare än vad vi varit vana vid, säger Jan Rapp.  

För den urbana stadsmiljön

Förutom en fortsatt satsning på biogas lanserar SEAT nu SEAT MÓ, ett eget varumärke som satsar på hållbar mobilitet i stadsmiljö. Fordonen är 100 procent eldrivna och ett bra alternativ i storstäder med miljözoner, samt för den som enkelt vill ta sig runt i innerstaden. 

– Vi har lanserat en elsparkcykel och kommer även lansera en eldriven motorcykel, en eldriven moped och har planer på att tillverka en mikrobil som är så pass liten att den går att parkera i en MC-parkeringsruta, säger Marcus Akmal. 

Ladda med hållbar el 

SEAT vill genom deras olika drivlinor underlätta för dig som bilförare att köra miljövänligt. Just nu har de ett erbjudande tillsammans med Skellefteå Kraft där du får tre års gratis hemmaladdning med 100 procent förnybar el om du tecknar ett avtal med Skellefteå Kraft. 

– Som ett av Sveriges största energibolag har vi en viktig roll i utvecklingen till ett hållbart samhälle. Genom att förse vår förnybara el till elbilsägare vill vi möjliggöra den omställningen som hela samhället genomgår. Det gör vi bland annat genom vårt samarbete med SEAT, säger Patrik Grantås, områdeschef marknad på Skellefteå Kraft. 

FAKTA:

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ sysslar med mobilitetsprodukter och -lösningar avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574100 bilar och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

SEAT fortsätter att satsa på hållbara lösningar och har som mål att var koldioxidneutrala år 2050. Är du nyfiken på en hållbar tjänstebil från SEAT? Läs mer på SEAT.se 

Mer från Seat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seat och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?