Annons

Råvaror: Svagt uppåt för oljan

Priserna på råvaror visade ytterst små rörelser på tisdagsmorgonen, i en tunn handel i spåren av det kinesiska nyåret.

På råoljemarknaden var WTI i första termin vid klockan 8.45 upp 0,22 dollar till 99,80 dollar per fat. Brent var samtidigt upp 0,12 till 110,70.

EU:s utrikesministrar beslutade på måndagen att utvidga sanktionerna mot Iran, och förbjöd som väntat import av iransk råolja och oljeprodukter. Förbudet gäller import, köp och transport, liksom finansiering och försäkring.

Redan existerande kontrakt får dock avslutas fram till den 1 juli, men inga nya avtal får tecknas. En översyn av åtgärderna mot oljeprodukter kommer att äga rum senast den 1 maj.

Vidare förbjöd ministrarna import av oljeprodukter från Iran till EU liksom export till Iran av viktig utrustning och teknik för oljesektorn. Nya investeringar i oljebolag i Iran och samriskbolag med sådana bolag är inte längre tillåtna.

Handel med guld, ädelmetaller och diamanter med iranska myndigheter och centralbanken är inte heller längre tillåten. Likaså är det inte tillåtet att leverera iranska sedlar och mynt till Irans centralbank

"Dessa EU-sanktioner kommer att skada Iran väldigt svårt. Men för att de ska bli helt effektiva måste EU och USA få med sig viktiga asiatiska länder, inklusive Kina", sade Shada Islam, Mellanöstern-analytiker vid Friends of Europe i Bryssel till Bloomberg News.

I Iran svarade diverse parlamentsledamöter att Iran kan komma att stänga Hormuzsundet och att landet inte kommer att tillåta att Väst underminerar landets intressen med sanktioner.

"Det iranska embargots påverkan är inprisat på oljemarknaden eftersom det har talats om det under flera veckor. Opec kommer att ersätta oljan. De största köparna av iransk olja, Asien, har inte ännu beslutat om vad deras ställningstagande kommer att vara", sade Eugen Weinberg, chef för råvaruanalys vid Commerzbank till Bloomberg News.

Bland basmetallerna var tremånadersterminen för koppar upp 5 dollar till 8.370 dollar per ton. Zinkpriset steg samtidigt 17 dollar till 2.077.

"Marknaden kommer att söka stöd från förbättrad USA- data senare i veckan. Kopparpriserna kan komma att testa nivåer kring 8.400 dollar per ton under veckan, om rubrikerna från Europa inte visar någon ytterligare försämring", sade Chae Un Soo, metalltrader på Korea Exchange Bank Futures till Bloomberg News.

Kopparlagren som mäts av London Metal Exchange fortsätter att sjunka i spåren av den stigande importen från Kina. I går föll lagren till den lägsta nivån sedan 5 oktober 2009.

Statistik från International Copper Study Group visade på måndagskvällen att efterfrågan på koppar översteg utbudet med 82.000 ton i oktober, en uppgång från ett underskott om 13.000 i september. Säsongsjusterat var underskottet ännu större, på 133.000 ton.

Priset på guld med omedelbar leverans var ned drygt 1 dollar till cirka 1.676 dollar per uns, medan silver gick åt motsatt håll och ökade 0,08 dollar till 32,42.

"Vi får inte något särskilt stort stöd från fysisk efterfrågan denna vecka då Kina håller stängt. En svagare dollar skulle bidra till uppgångar i guldet men det kommer att vara drivet av det bredare marknadssentimentet under resten av veckan.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Hög grad av automation har blivit ett konkurrensmedel i logistikbranschen

Större internationell konkurrens, minskade marginaler och svårigheter att sätta framtidsprognoser är aspekter som tillverkningsindustrin måste förhålla sig till idag. För att nå lönsamhet i framtiden kommer det att krävas mer transparanta samarbeten, en högre grad av intelligent automation och färre truckar, tror Jungheinrich.  

Tillverkningsindustrin står just nu inför flera stora utmaningar som bland annat beror på den ökande e-handeln. Samtidigt som konsumenterna kräver snabbare leveranser, lägre priser och större variation på produkterna blir marginalerna lägre inom branschen. 

– Företagen måste nu sänka sina kostnader för att kunna bli mer lönsamma. Jag tror att vi kommer att få se en högre grad av intelligent automation vilket leder till just detta, men också ett mer effektivt användande av resurserna och bättre, mer transparenta samarbeten, säger Carsten Duus, VD Jungheinrich Sverige och Danmark.  

Färre truckar och ökad effektivitet

Jungheinrich levererar integrerade, övergripande logistiklösningar till sina kunder och hjälper till med en helhetslösning där design, utveckling, montering och implementation ingår. De ser att den ökade automatiseringen kommer att leda till en konsolidering av de olika processerna inom logistikkedjan. 

– Vi ser en trend där olika logistikprocesser blir mer automatiserade och går in mer i varandra. Det kommer att förenkla och öka produktiviteten i leveranskedjorna avsevärt. Detta kommer att göra att färre truckar behövs när moment sker per automatik. Exempelvis tömning av lager och transport inom själva lagret. 

Genom att sammanföra en högre artificiell intelligens till automationslösningarna kan Jungheinrich skapa snabbare och kostnadseffektivare godshantering. Exempelvis kan förarlösatruckar köra till den plats där behovet är som störst vid olika tider under dagen, så kallad ghost picking. 

– Fler lösningar där truckförare inte behövs kommer att dyka upp. Truck-to-man är ett sådant exempel där trucken är självgående och medarbetare endast behöver plocka och fylla på trucken med varor allt medan den kör. Till skillnad från bemannade plocktruckar så hittar de självkörande motsvarigheterna alltid den bästa rutten vilket gör att arbetet kan flyta på utan avbrott. 

Ett konkurrensmedel

Automatisering har blivit ett kraftfullt konkurrensmedel och något företag nu behöver inkludera i sin strategi om de vill ligga steget före. Inte minst med tanke på de höga kraven konsumenterna ställer. Jungheinrich kan här fungera som en partner som hjälper kunden att ta klivet in i framtidens logistik. 

– För oss handlar det om att förenkla processer, kapa kostnader och hjälpa våra kunder att arbeta på ett mer effektivt sätt – både administrativt och operativt. Vi tar alltid fram lösningarna tillsammans med våra kunder och identifierar vilka delar av deras flöden de behöver förbättra och effektivisera, avslutar Carsten Duus. 

Om Jungheinrich AG

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich kan erbjuda kunder allt från en enstaka truck till stora ”nyckelfärdiga” nya lager. Jungheinrich är experter på att skräddarsy intralogistiklösningar åt kunder så att de är rustade inför utmaningarna med Industry 4.0. Huvudkontoret finns än idag i Hamburg. Jungheinrich finns i 40 länder med egna säljbolag och ytterligare i drygt 80 länder via återförsäljare och partners. Jungheinrich har 18 000 anställda globalt och omsatte totalt €4.07 miljarder år 2019. Jungheinrich är börsnoterat, listat på SDAX.

Om Jungheinrich Svenska AB

Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Det svenska huvudkontoret finns i Arlöv, strax norr om Malmö. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

 

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?