1515
Annons

USA-börser: Svajig måndag i New York

De amerikanska börsindexen stängde oregelbundet på måndagen. Naturgasproducenter hittades i topp efter att Chesapeake Energy lämnat besked om produktionsminskningar.

USA-agendan var tunn såväl på rapportfronten som från makrohåll. I stället riktades blickarna mot Europa och förhandlingarna mellan Grekland och dess privata långivare om skuldnedskrivningarna.

Vid stängning var Dow Jones ned 0,1 procent till 12.710. Det bredare S&P 500 var upp 0,1 procent till 1.316. Nasdaq var ned 0,1 procent till 2.784. Omsättningen var 0,7 miljarder aktier New York Stock Exchange och 1,7 miljarder på Nasdaq. Starkaste sektorer på det breda indexet var teknologi, banker, samt olja och gas. Med gasproducenter högst på vinnarlistan.

Chesapeake Energy, USA:s näst största producent av naturgas, aviserade kostnadsbesparingar och produktionsminskningar i spåren av de rekordlåga priserna på naturgas, som förra veckan låg på den lägsta nivån sedan februari 2002. Chesapeake var upp 6,3 procent och såväl sektorskollegor som naturgaspriser lyfte kraftigt efter beskeden.

Även råoljorna noterade uppgångar under måndagen sedan EU:s utrikesministrar beslutat att utvidga EU:s sanktioner emot Iran, vilket har ökat oron för att vedergällning från Iran kan komma att minska oljeutbudet från mellanöstern.

I banksektorn var Bank of America i spetsen med en uppgång om 2,6 procent. Som ett nästa steg i vd:n Brian Moynihan effektivitetsplan presenterades kostnadsbesparingar om ytterligare 3 miljarder dollar.

Banken, som redan tidigare satt upp mål om kostnadsbesparingar om 5 miljarder dollar årligen från nedskärningar inom privatkundsverksamheten och back-office, kan komma att nå totala besparingar på mellan 6-8 miljarder dollar årligen, sade Brian Moynihan under ett möte med anställda den 19 januari, enligt Bloomberg News. Den senaste i raden av hans åtgärder för att skära ned på kostnaderna rör avdelningarna investment- och commercial banking, trading, samt wealth management.

På bolagsfronten tappade Blackberrytillverkaren Research in Motion 8,5 procent sedan det gjort flera förändringar i dess ledning, bland annat ny vd, i syfte att förbättra bolagets konkurrenskraft. Analytiker påpekade att det var en viss besvikelse att bolaget inte tog in utomstående personer för att leda bolaget utan rekryterade internt.

Konkurrenten Apple steg 1,7 procent.

En av de största förlorarna på S&P 500-indexet var filmdistributionsbolaget Netflix, ned 6,3 procent. Enligt Wedbush Securities kommer bolaget troligtvis att presentera en kvartalsrapport som är "klart sämre" än analytikernas förväntningar på onsdag.

I Europa diskuterade Euroländernas finansministrar under måndagskvällen Greklands förhandlingar rörande skuldnedskrivningarna till den privata sektorn. På väg in i mötet sade ekonomikommissionär Olli Rehn att han var övertygad om att förhandlingarna i Grekland avslutas inom kort, helst redan under denna vecka.

En frivillig haircut är nödvändig för att Grekland ska kunna erhålla det andra stödprogrammet om 130 miljarder euro från EU och IMF. Inget konkret var dock bestämt vid stängningen i New York.

På valutamarknaden stärktes euron till 1,03 gentemot dollarn på förhoppningar om ett gott utfall från de grekiska skuldförhandlingarna, vilket också kom att ge stöd åt ädelmetallerna. Guldet avancerade upp till 1.677 dollar per uns, den högsta nivån på sex veckor.

Efter den amerikanska stängningen väntades kvartalssiffror från Texas Instruments.

Räntan på den amerikanska tioåringen var upp 4 punkter till 2,07 procent.


Innehåll från H1 CommunicationAnnons

Försäkringsförmedling – en nyckelfaktor i modern outsourcad kundservice

Det blir allt viktigare för företag att kunna tillhandahålla ett komplett erbjudande till sina befintliga slutkunder. Då blir försäkringsrelaterade produkter ett alltmer attraktivt komplement för att skapa proaktivitet, ökad lönsamhet och binda kunden närmare sig.

– Det här gör att vi måste växla upp och bredda vårt erbjudande för att möta marknadens nya behov. Därför har vi nu som första kundserviceföretag i Sverige lagt till tjänsten försäkringsförmedlare i vårt erbjudande. Vi ser det som ett naturligt komplement till våra övriga tjänster för att kunna vara en ”one-stop-shop” inom kundservice, säger Mattias Lööv, vd på H1 Communication.

Skapar merförsäljning

Trenden idag är att det utgående säljsamtalet inte längre ger ett positivt resultat. Ett betydligt effektivare sätt att skapa merförsäljning är istället att komplettera sina produkter och tjänster med exempelvis försäkringsrelaterade produkter. Men att sälja försäkringsprodukter är komplext och det krävs att företag lever upp till de regelkrav kring bland annat informationssäkerhet som finns i Sverige och EU. 

– Efter en intensiv och noggrann tillståndsprocess har vi erhållet Finansinspektionens godkännande som sidoverksam försäkringsförmedlare. Det medför att vi nu kan hjälpa företag, som inte har tillstånd eller en uppbyggd organisation kring försäkringsprodukter, att snabbt komma igång med försäljning och kundservice kring detta på ett enkelt och tryggt sätt, berättar Mattias Lööv. 

ISO 27001 certifierad

H1 Communication sköter alla kontakter med myndigheter, sätter upp rutiner och ser till att all dokumentation är korrekt enligt gällande lagstiftning. Företaget, som är branschens enda outsourcingaktör inom kundservice som är certifierad i informationssäkerhet (ISO 27001), hjälper sina kunder med kundservice, teknisk support, PKI-tjänster och svarsservice. Försäkringsförmedlingstjänsten drogs igång våren 2021 och erbjuds till svenska kunder, men målsättningen är att kunna erbjuda tjänsten på fler marknader framöver. 

– Det har varit en lärorik tillståndsprocess och jag ser att tillståndet tillsammans med vår ISO 27001 certifiering skapar nya tillväxtmöjligheter för både våra kunder och oss, avslutar Mattias Lööv.

Om H1 Communication

H1 Communication AB grundades 2007 utifrån övertygelsen; att människor som känner glädje är de som bidrar till en positiv stämning och får saker att hända – grunden i en fantastisk kundupplevelse. Vi är en av Nordens ledande partner för outsourcing av kundservice, har 350 medarbetare på fem orter och är ISO 9001/14001 samt 27001 certifierad.

Outsourca kundtjänst - så upphandlar du contact center  H1 

Lär mer om vår Försäkringsförmedling  H1

Mer från H1 Communication

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med H1 Communication och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?