1515

Stockholmsbörsen: Rejäla uppgångar under onsdagen

Stockholmsbörsen höll sig vid lunchtid på onsdagen fortsatt över 900-nivån för storbolagsindexet OMXS30, även om uppgången mattats något från förmiddagens högsta toppar. Kursuppgångarna var breda, men med defensiva aktier på efterkälken.

Vid klockan 12.50 var OMXS30 upp 2,3 procent till noteringen 907. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 5,2 miljarder kronor. Den sammanslagna omsättningen, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats var 7,7 miljarder kronor.

Bland ledande europeiska index var det regionala indexet Euro Stoxx 50 upp 2,6 procent. Frankfurtbörsens DAX var 2,8 procent högre och Parisbörsens CAC 40 steg 2,6 procent. I London var FTSE 100 upp 1,9 procent.

Terminerna för de amerikanska börsindexen pekade tydligt uppåt.

Den svenska tioåriga räntan var upp 2 punkter till 1,88 procent.

Riksbanken lämnade som väntat reporäntan oförändrad på 2,00 procent i onsdagens räntebesked. Fortsatt räntehöjningar skjuts något framåt i tiden, med en lägre reporäntebana som väntas stabilisera inflationen runt målet på 2,0 procent.

Den svenska kronan stärktes på räntebeskedet och handlades under 9 kronor mot euron och under 6:40 kronor mot dollarn.

Den komplexa situationen runt EMU:s stödprogram för Grekland, som var en av de faktorer som tyngde börserna i Europa på tisdagen, blev inte mycket klarare efter tisdagens möte mellan finansministrar från Finland, Tyskland och Nederländerna, där Finlands krav på säkerheter från Grekland för att betala ut sin andel av stödet skulle diskuteras.

På onsdagsförmiddagen kom dock en pusselbit på plats när den tyska författningsdomstolen avvisade invändningar mot räddningspaketen till Grekland och andra euroländer. Invändningarna mot paketen hävdade att dessa stred mot den tyska grundlagen.

Onsdagens ekonomiska temperaturmätare för Europa var en sämre utveckling än väntat för den brittiska industriproduktionen i juli jämfört med juni, medan den tyska industriproduktionen för samma period ökade avsevärt mer än analytikerna räknat med.

Clas Ohlson levererade ett resultat före skatt som var 17 procent bättre än väntat för bolagets första kvartal i det brutna räkenskapsåret. Även augustiförsäljningen slog förväntningarna med en total ökning på 10 procent jämfört med samma period förra året, mot väntade +4,8 procent enligt SME Direkts snittestimat.

Clas Ohlsons kvartalssiffror var den "första bra rapporten, som slår förväntningarna, på över ett år", påpekade en analytiker för Nyhetsbyrån Direkt.

"Rapporten var stark överallt. Bruttomarginalen var högre än väntat och kostnadskontrollen bättre, trots att bolaget har valutan emot sig", fortsatte analytikern.

Clas Ohlson toppade vinnarlistan bland börsens medelstora bolag med en uppgång på 18,9 procent till 83:50 kronor.

Onsdagsmorgonen bjöd på ett rikligt flöde av rekommendations- och riktkursändringar från svenska och utländska analyshus. Ändringarna fick emellertid varierande genomslag i en handel som dominerades av den makroekonomiska diskussionen och den generella europeiska börsutvecklingen.

JP Morgan har släppt en analys av den europeiska verkstadssektorn på onsdagsmorgonen. För svensk del innehöll analysen en sänkt rekommendation för Atlas Copco till neutral från tidigare övervikt, och en höjning av rekommendationen för Assa Abloy till neutral från tidigare undervikt. Riktkurserna för verkstadsbolagen, inklusive de svenska, sänktes överlag.

Atlas Copco A var upp 2,1 procent till 135:30 kronor, Assa Abloy steg 1,5 procent till 142:90 kronor. Sandvik avancerade 1,6 procent till 78:80 kronor, Alfa Laval var upp 2,7 procent till 116:80 kronor och SKF B steg 2,2 procent till 138:10 kronor.

Exane BNP Paribas har gjort en översyn av de svenska bankerna, vilken resulterade i en höjning av rekommendationen för Swedbank till neutral från tidigare underperform, med riktkursen sänkt med 13 procent till 102 kronor. Exane står fast vid sin rekommendation outperform för Nordea, men sänker riktkursen med 9 procent till 82 kronor. Även SEB och Handelsbanken fick sänkta riktkurser av Exane, med bibehållna rekommendationer underperform respektive outperform.

Swedbank steg 3,7 procent till 82:05 kronor, och Nordea var upp 1,6 procent till 54:50 kronor. Handelsbanken A avancerade 1,6 procent till 160:30 kronor och SEB A var 2,1 procent högre till 33:70 kronor.

Hakon Invest steg 2,5 procent till 89:00 kronor. Ica:s vd Kenneth Bengtsson signalerade i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att detaljhandelsbolaget kommer att genomföra fler prissänkningar, med prioritet på tillväxt framför lönsamhet på kort sikt. Ica har hittills inte sett några effekter av det skakiga omvärldsläget, men känner en oro för att så kommer att ske framöver. I Norge ser Kenneth Bengtsson det som en skam om verksamheten inte visar vinst inom fem år.

Konkurrenten Axfood backade 0,8 procent till 232:80 kronor.

Nibes vd Gerteric Lindquist gjorde i inledningen av bolagets kapitalmarknadsdag på onsdagen klart att inga nya prognoser skulle komma under dagen, något som marknaden tycktes uppskatta då aktien vid lunchtid var upp 3,0 procent till 93:25 kronor.

Det amerikanska nyhetsflödet drar igång under tidig eftermiddag. Detaljhandelssiffror väntas i form av ICSC veckoindex klockan 13.45 och Redbooks veckoindex klockan 14.55. Federal Reserves konjunkturrapport Beige Book släpps klockan 20.00.

Det amerikanska energidepartementets lämnar månadsrapport för lagren av olja, bensin och oljeprodukter klockan 18.00.


Innehåll från FacebookAnnons

Här är företagen som bygger e-handel på Facebook och Instagram

Friktionen mellan en köpsugen onlinekund och det slutgiltiga köpet måste minimeras. I en digital värld kan ett par sekunders väntan bli skillnaden mellan lönsamhet och konkurs.

Facebooks lösning är ”en sömlös shoppingupplevelse” och genererar stora intäkter till företag världen över. 

Här berättar de hur du lyckas.

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

Antalet personer som köper varor och tjänster online ökade med över 30 procent under 2020 och nio av tio uppger i en undersökning gjord av Facebook och Ipsos att de kommer fortsätta sitt online-köpbeteende även efter pandemin. 

Men hur stor del har sociala medier i utvecklingen? Vi har lärt oss hur sociala medier som Facebook och Instagram kan inspirera och engagera, men hur fungerar de som säljdrivande verktyg för företag och organisationer? Bättre än någonsin, visar det sig. Över 11 procent av de globala onlineköpen, runt 474 miljarder kronor, sker via sociala medier i det som kallas för social shopping.

E-handeltjänsten Shopify var tidiga i utvecklingen och skapade möjligheten till att ha en butik på Facebook innan Facebook själva erbjöd lösningen. Under 2020 omsattes varor på Shopify globalt för hisnande 120 miljarder dollar. I Sverige ökade företagets säljvärde med 111 procent under 2020. Nu är siktet inställt på Instagram där företag kan använda Shopifys teknik tillsammans med Instagrams shoppinglösningar kan bygga en komplett e-handellösning från inspiration till handling direkt på Instagramkontot.

– Det senaste året medförde några grundläggande förändringar för hur människor interagerar med varumärken, där ”Social/Discovery Commerce” är en av de största trenderna. Vi ser detta återspeglas i våra siffror: Installationsgraden för Shopify för sociala kanaler ökade med 76% globalt under det senaste året, berättar Stefan Cautin, Community Manager på Shopify.

Osmidiga system har bromsat köp via sociala medier – tills nu

Sociala medier har sedan länge använts av varumärken för att sälja produkter. Historiskt sett har kundens resa mot ett köp börjat i sociala medier, men avslutats genom ett köp på en webbplats. Inget fel i det, men för den allt mer otåliga onlineanvändaren uppfattas ofta varje extra moment i köpresan som en friktion, vilket i sin tur kan leda till att köpet avbryts. 

Svaret finns i Facebooks shoppinglösningar som ger varumärken möjlighet att göra sina produkter tillgängliga för köp direkt i Facebook och Instagram, så att målgruppen aldrig behöver lämna den miljö de befinner sig i. Mindre friktion leder till fler köp.

– Det som är bra med Facebooks plattformar är att e-handlare kan nå en större publik och rikta in sig mot nya potentiella kunder. De når målgruppen när de har ett öppet sinne och är mottagliga för nya produktförslag, men kan även engagera dem på andra meningsfulla sätt, säger Stefan Cautin.

Shopify en av ledarna inom e-handelslösningar

Som en av världsledarna inom e-handelslösningar har Shopify sett handeln online förändras och spridas - från specifika e-handelsajter till att ske överallt. Kanske finns det inte längre någon mening med att skilja på online och offline eller webbplats och sociala medier längre i en tid där det mesta flyter samman och konsumenterna vill ha sömlösa lösningar utan friktion.

Stefan Cautin utvecklar:

– Framtidens detaljhandel finns överallt - online och offline, på marknadsplatser i stadens centrum, i en fysisk butik eller pop-up-butik. Shopifys teknik hjälper återförsäljare att nå sina kunder där de är, nämligen överallt: på Facebook, Instagram, online och offline.

Facebooks mål, som till stor del är verklighet redan idag, är att skapa en enhetlig och integrerad shoppingupplevelse som inkluderar Facebook, Instagram, Messenger och WhatsApp. Allt från inspiration till kundtjänst och köp ska kunna skötas direkt i apparna. Vinnarna blir de varumärken som tar bäst hand om sina kunder hela vägen från inspiration till handling. 

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

 

 

Mer från Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Facebook och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?