1515

Stockholmsbörsen: Tyskt glädjebesked ger lyft

Stockholmsbörsen stärktes ytterligare något närmare börshalvtid på torsdagen, efter att underhuset i det tyska parlamentet röstat ja till den föreslagna utvidgningen av stödfonden EFSF vilket gav en åtminstone temporär positiv effekt på aktiehandeln i Europa överlag. En stark delårsrapport från Hennes & Mauritz samt en positiv utveckling för den tyska arbetslösheten höjde tidigare på dagen humöret.

Vid klockan 12.55 var storbolagsindexet OMXS30 upp 1,4 procent till noteringen 917. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 5,7 miljarder kronor. Den sammanslagna omsättningen, inklusive Burgundy, Turquoise, Chi-X och Bats, uppgick till 8,3 miljarder kronor.

Börsen drogs uppåt av Hennes & Mauritz, som levererade en delårsrapport i investerarnas smak på torsdagsmorgonen, medan Ericsson var främsta sänke. Sektormässigt bidrog verkstad, byggbolag och banker till avancemanget, medan gruvbolagen hade ännu en svag dag.

Den svenska kronan försvagades mot dollarn och euron. Den svenska tioåriga obligationsräntan var ned 7 punkter till 1,85 procent.

I övriga Europa låg börserna i huvudsak på plus, men uppgångarna försvagades. Det regionala indexet Euro Stoxx 50 var upp 0,7 procent. Frankfurtbörsens DAX var 0,1 procent högre, och Parisbörsens CAC 40 steg 0,6 procent. I London var FTSE 100 ned 0,4 procent, tyngt av en rad råvarubolag på minus.

De europeiska uppgångarna var breda, men bank och finans stack ut som en klar vinnarsektor. Även läkemedel och försäkring gick starkt. Råvarurelaterade bolag fortsatte sin kräftgång i skuggan av vikande priser på framför allt basmetaller.

Strax efter klockan 12 stod det klart att underhuset i det tyska parlamentet godkänt förslaget om en utvidgning av stödfonden EFSF, men överväldigande majoritet. Det var något som fick Europabörserna att ta ett skutt uppåt.

Tyskland gladde aktiemarknaden även tidigare på torsdagen, med en septembersiffra för arbetslösheten i Tyskland blev bättre än väntat. Antalet arbetslösa i Tyskland minskade med 26.000 i september, motsvarande en arbetslöshet på 6,9 procent. Analytikerna hade räknat med en minskning i antalet arbetslösa på 8.000 och en arbetslöshetsnivå på 7,0 procent, oförändrat från augusti.

Den svenska detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 0,2 procent i augusti, jämfört med motsvarande månad året innan, enligt statistik från SCB och Handelns Utredningsinstitut, HUI. Jämfört med föregående månad minskade försäljningen 0,3 procent.

Axfood var upp 0,4 procent till 237 kronor och Hakon Invest, storägare i ICA, steg 1,3 procent till 98,05 kronor. Clas Ohlson backade 0,3 procent till 77,75 kronor. Bland beklädnadsbolagen var riktningen blandad.

Hennes & Mauritz redovisade ett resultat före skatt på knappt 4,9 miljarder kronor för bolagets tredje kvartal, vilket var 8 procent bättre än väntat enligt SME Direkts snittestimat. Bruttomarginalen för perioden var 58,6 procent, även det bättre än väntade 57,6 procent, vilket kan ha stillat den oro för en negativ effekt från realisationer som fanns i marknaden inför rapporten.

September månads försäljning blev dock sämre än väntat.

"Men summan av det här blir positiv. Bruttomarginalen var betydligt bättre än väntat och mycket av det kan förklaras av att det inte var någon negativ reaeffekt. Av det kan man läsa in att augusti var underliggande starkt och inte readrivet i den utsträckningen som marknaden hade trott och då kan man ha mer överseende med att september är ganska svagt. Det tenderar vara så att en stark månad följs av en svagare månad", säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Under förmiddagens rapportpresentation lämnade H&M:s vd Karl-Johan Persson en ljus bild för bolagets vidare utveckling av bruttomarginalen.

"Tittar vi på som det ser ut nu så kommer vi ha en positiv dollareffekt de närmaste kvartalen. Inköp som görs nu sker till ett lägre bomullspris, kapacitetsutrymmet ser bättre ut och transportkostnaderna är neutrala till något positiva. Det ser ljusare ut, det gör det", sade han till press och analytiker.

HM B steg 4,7 procent till 205,10 kronor.

Nokia planerar ytterligare personalminskningar på omkring 3.500 anställda när bolaget genomför en omstrukturering av tillverkningsenheter och affärsenheten Location & Commerce. Därutöver har Nokia och Siemens beslutat tillföra den gemensamma systemleverantören Nokia Siemens Networks totalt 1 miljard euro. Samriskbolaget får även en ny arbetande ordförande i Jesper Ovesen som ska driva processen mot ett mer "självständigt" Nokia Siemens.

"Jesper Ovesen ska arbeta med strategin för Nokia Siemens Networks och en börsnotering är ett möjligt alternativ för bolaget", sade James Etheridge vid Nokias pressavdelning till Nyhetsbyrån Direkt.

Nokia avancerade 1,6 procent till 39,04 kronor. På Helsingforsbörsen var aktien upp 1,1 procent till 4,22 euro.

För de fordonsrelaterade aktierna lämnades vägledning då branschorganisationen ACEA rapporterade en ökning av nyregistreringar av tunga lastbilar inom EU på 29,4 procent i juli och 29,0 procent i augusti, jämfört med respektive period förra året. I Frankrike låg ökningarna runt 40 procent för de båda sommarmånaderna, medan ökningen i Tyskland var i jämförelse mer modesta 14,1 respektive 18,6 procent.

Volvo avancerade 0,8 procent till 68,40 kronor och Scania B steg 1,7 procent till 98,50 kronor. Bland underleverantörerna steg Trelleborg 1,1 procent till 46 kronor medan Haldex var upp 0,4 procent till 27 kronor.

Kopparterminen på LME var fortsatt ned på torsdagen, med ett tapp på 1,3 procent vid lunchtid. Lundin Mining backade 1,6 procent till 25,70 kronor, medan Boliden var upp 0,6 procent till 73 kronor.

CDON ska lansera sin nätbaserade modebutik Nelly.com globalt med inledning inom hela EU. Aktien avancerade 6,0 procent till 26,50 kronor.

Hexagon har fått en säljrekommendation från RBS som inleder bevakning av bolaget. Aktien backade 2,6 procent till 91,50 kronor.

Ericsson hörde till de få förlorarna bland de stora bolagen. B-aktien backade 1,2 procent till 68 kronor.

Barclays Capital har dragit ned sin riktkurs för Ericsson till 86 kronor från 92 kronor med motivationen att bolaget är sårbart för det skifte bort från radioaccess i teleoperatörernas investeringsmönster som banken ser.

På den återstående svenska agendan för dagen håller statsminister Fredrik Reinfeldt en frågestund i riksdagen med start klockan 14.00.

Riksbankens direktion sammanträder med start klockan 13.00.

På den europeiska scenen kommer septembers indikator för företagsklimatet, samt barometerindikatorn för samma månad, från EMU klockan 11.00.

Under eftermiddagen släpps den veckovisa siffran för antalet nyanmälda arbetslösa i USA klockan 14.30. Här väntas en liten minskning till 420.000 nya arbetslösa enligt Bloomberg News analytikerenkät.

Bloombergs veckosiffra för det amerikanska konsumentförtroendet släpps klockan 15.45, och en rapport över kontrakterade husköp i USA i augusti kommer klockan 16.00.

Federal Reserve tar plats på scenen då Charles Plosser, Fedchef i Philadelphia, talar om de ekonomiska utsikterna med start klockan 14.30. Klockan 19.00 talar Dennis Lockhart, Fed Atlanta, vid en konferens om sysselsättning och utbildning.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?