1515

USA-börser: Svajig öppning

De amerikanska börserna inledde oregelbundet på tisdagen. Bästa sektorer var hälsovård, utilities och telekom medan råvaror och verkstad gick sämst.

Dow Jones Industrial Average var klockan 16.17 upp med 0,2 procent till 11.423. S&P 500 steg med 0,2 procent till 1.206 medan Nasdaq Composite ökade med 0,4 procent till 2.622.

Omsättningen på NYSE uppgick till 300 miljoner aktier och på Nasdaq till 196 miljoner aktier.

Räntan på den tioåriga obligationen var oförändrad vid 1,95 procent samtidigt som trettioårsräntan steg 2 punkter till 3,21 procent.

Standard & Poors sänkte Italiens kreditbetyg med ett steg, från A+ till A, och lämnade därtill utsikterna kvar på negativa. Sänkningen reflekterade de försvagade ekonomiska tillväxtutsikterna, landets höga skuldsättning och synen på den ömtåliga regeringskoalitionen.

Avkastningen på tioåriga italienska statsobligationer steg i den inledande handeln men föll sedan tillbaka. Från dagshögsta nivån på 5,67 procent föll avkastningen till kring 5,50 procent efter att ECB, enligt handlare som Dow Jones Newswires talat med, gått in på marknaden. De italienska storbankerna Unicredit och Intesa Sao Paolo handlades kring nollstrecket.

Den breda europeiska banksektorn var dock dagens sämsta sektor och det var framför allt de franska bankerna agerade sänke. Société Générale föll med 6,6 procent efter uppgifter att Siemens flyttar en halv miljard från banken till ECB. BNP Paribas, som uppgavs vara en av bankerna som en stor statligt ägd kinesisk bank slutat handla valuta-swapar med, föll med 6,2 procent.

Igår kväll höll Greklands finansminister en telefonkonferens med företrädare för euroländerna och IMF, om vilka ytterligare åtgärder som landet måste vidta för att leva upp till kraven i det internationella stödlånepaketet. Det grekiska finansministeriet uppgav i går kväll att samtalen varit "produktiva" och konferensen återupptas senare idag.

Vid sidan av Europas skuldproblem och allt som hör därtill är det den amerikanska centralbanken som är i blickfånget. Ikväll, svenskt ti, inleder Federal Reserve sitt räntemöte och frågan alla ställer sig är om centralbanken nu är redo att sjösätta nya lättnadsåtgärder för att få fart på ekonomin. Mötet avslutas imorgon, onsdag, och då kommer beskedet om hur Federal Reserve kommer agera. Marknaden väntar sig att centralbanken kommer tillkännage någon sorts program där de siktar in sig på den längre delen av avkastningskurvan.

På bolagsfronten tappade General Electric 0,1 procent efter att ha presenterat order för sammanlagt över 3 miljarder dollar för sin energi-affär.

ConAgra Foods föll med 2,2 procent efter att ha lagt fram efter ett första kvartal där vinsten inte levde upp till förväntningarna.

Caterpillar var oförändrad efter att ha rapporterat att de globala maskinleveranserna ökade med 34 procent mellan juni och augusti.

Oracle ökade med 0,3 procent inför släppet av rapporten den första kvartalet.

Xilinx föll med 2,6 procent efter att ha sänkt försäljningsprognosen för det andra kvartalet.

Dagens makroskörd bjöd på siffror över bostadsbyggandet i USA. Antalet påbörjade husbyggen i USA sjönk med 5,0 procent i augusti och årstakten uppgick till säsongsjusterade 0,571 miljoner enheter. Marknaden hade räknat med en nedgång på 2,3 procent till en årstakt på 0,590 miljoner enheter.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?