1515

Råvaror: Guldpriset stiger

Säljtrycket mot konjunkturkänsliga råvaror bestod när handeln återupptogs efter helgen. På basmetallmarknaden LME i London föll priserna på bred front, inte minst för koppar där tremånadersterminen tappade nära 200 dollar.

Vid 8.45 pendlade kopparterminen kring 8.500-dollarsnivån, ned 194 dollar från stängningen i fredags.

Aktörer på basmetallmarknaden pekade på krisen i euroområdet och oro för att den kommande veckans statistik från Europa ska visa en avmattning i konjunkturen.

"Europas svårighet att bestämma sig ser ut att förlänga eurokrisen", konstaterar Li Rong, chef för Great Wall Futures i Shanghai, i en kommentar till Bloomberg News.

Till pressen mot koppar bidrog även beskeden att delar av arbetarna vid Freeport-Mcmorans gruvor i Indonesien och Peru återupptagit arbetet efter de strejker som inleddes förra veckan. Vid den indonesiska Grasberggruvan ska 1.500 arbetare ha återvänt. Cirka 8.000 gick där i strejk förra veckan. Vid Freeports gruva i Peru har arbetarna också avslutat förra veckans strejk som pågick i fyra dagar, men samtidigt flaggat för att strejkvapnet åter kan bli aktuellt att ta till den 27 september.

Bland övriga basmetaller var zinken ned 39 dollar till 2.120, aluminium 34 dollar till 2.346 och nickel 410 dollar ned till 21.100.

Ädelmetallerna gynnades åter av den ökade riskaversionen som präglade finansmarknaderna i stort på måndagsmorgonen, något som bland annat åskådliggjordes i breda fall på de asiatiska börserna.

Spotpriset på guld var vid 8.45 upp cirka 12 dollar till 1.824 dollar per uns.

Silverpriset visade en trögare utveckling, ned 0,04 dollar till 40,65.

På råoljemarknaden visade WTI-oljan i första termin en nedgång på 1,39 dollar till 86,57. Brent var ned 0,96 dollar till 111,26.

"Europa kommer att tynga råoljan ytterligare en tid", konstaterade David Lennox, analytiker vid Fat Prophets i Sydney, men tillade att även utvecklingen i USA är källa till stor oro:

"Den stora oron som påverkar marknaden är vad som ska hända med den amerikanska konsumtionen och efterfrågan på oljeprodukter. Så länge denna oro kvarstår kommer oljepriserna vara svaga", säger David Lennox.

Table


Innehåll från EfterklangAnnons

Optimal ljudmiljö ökar arbetsplatsens attraktionskraft

Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.
Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.

Ljudmiljön är en av de främsta orsakerna till klagomål på kontorsarbetsplatser. Öppna kontorslandskap skapar ofta en ljudmiljö som leder till stress, missnöje och produktionsbortfall. Efterklang jobbar med att skapa en optimal ljudmiljö för arbetsplatser. –Tricket är en sömlös balans mellan isolering, absorption och ljuddesign, säger Zlatan Idnert, chef för Efterklang.

Övergången från små cellkontor till öppet kontorslandskap har inte skett helt utan utmaningar. I ett kontorslandskap är det viktigt med både koncentration och interaktion. Därför måste ljudmiljön utformas för att möjliggöra olika typer av aktiviteter. Utmaningen är att koncentrationssvårigheter på grund av störande ljud kan vara ett resultat av bullrig omgivning, men också av för tyst omgivning. Det är även viktigt att förstå människors subjektiva uppfattning av ljud och att kunna utforma en miljö där det finns samspel mellan både akustik och psykoakustik. 

Efterklang erbjuder rådgivning utifrån ett helhetsperspektiv i alla frågor som rör ljud. Ljud är en självklar och viktig komponent i alla miljöer. Utöver att akustiken ska uppfylla gällande standarder och krav är det viktigt att ljudmiljön är anpassad till situation, aktivitet och verksamhetens verkliga behov.  

– Först och främst måste akustiken åtgärdas – ljudisolering och absorption, så att onödigt buller dämpas och rummets funktion kan garanteras. Samtidigt som akustiken ses över är det också viktigt att planera för tillförda ljud. Ljud som ska stimulera till koncentration, samarbete och energi, förklarar Zlatan.

Margareta Andersson, ljudarkitekt på Efterklang, fyller i:

– En bra arbetsgivare behöver ställa sig frågorna: vad gör människorna på den här platsen? Bör vi ha andra typer av ljudformer? Vi är alla väldigt olika och har olika inlärningssätt, behov och arbetsuppgifter. Vissa dagar behöver man skriva, vissa dagar stimulera kreativiteten. En bra kontorsmiljö har tagit hand om alla de här aspekterna med ”ljudöar”, där det är tillåtet att prata och man kanske spelar lite musik medan andra ytor får vara mer tysta.

Bra ljuddesign

Ljud är en profession och Efterklangs verksamhet baseras på en bred flora av expertis. Med sitt sömlösa perspektiv är Efterklangs erbjudande världsunikt. Det handlar om allt från att säkerställa rätt akustiska förutsättningar, genomföra research och förstudier till att veta hur konsonanter ska maskeras och hur högtalare ska placeras. Det är med ljud lite som det är med belysning: du kan inte ta en lampa och tro att den ska funka överallt för alla ändamål, menar Margareta.

Ljudet som tillsätts ska helst vara dynamiskt och naturligt, inte skarpt och stressande som till exempel vitt brus. Efterklang har spelat in hundratals autentiska ljud i skogar som de arbetar med. Naturliga element är naturligt dynamiska och behagliga att lyssna på och jobba till.

En annan viktig aspekt är att bra ljuddesign samspelar med hela upplevelsen – även den visuella, säger Margareta

– Att ta hand om akustik och ljud behöver inte vara fult, tvärtom kan det vara estetiskt snyggt. Vi utgår från och arbetar i linje med den gestaltning som finns på kundens kontor. Det är också dags att döda myten om att nedpendlade undertak är universallösningen. Det finns många spännande och estetiskt tilltalande lösningar på marknaden idag!

Ljudmiljön central efter pandemin

Margareta tror att ljudmiljön kommer vara central för att arbetsplatser ska behålla sin attraktionskraft efter pandemin, när vi lämnar hemarbetet och återgår till kontoren igen.

– Ska vi vara på en arbetsplats 40 timmar i veckan så måste det vara bättre än hemma, i grunden är det attraktiva arbetsplatser vi skapar, avslutar hon.

Om Efterklang

Efterklang är Nordens ledande kompetenscentra inom rådgivning, design och projektering av akustik, ljud och vibrationer. De är baserade i Skandinavien med över 130 medarbetare som skapar miljöer med mindre buller och vibrationer och mer välljud. Efterklang är ett varumärke inom AFRY-koncernen.

Läs mer på www.afry.com/sv/efterklang

 

Mer från Efterklang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Efterklang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?