1515

Råvaror: Guldpriset klättrar

Råoljan hade en oregelbunden utveckling i den tidiga kvällshandeln på tisdagen inför kvällens API-rapport. Basmetallerna noterade generellt små prisrörelser medan ädelmetallerna avancerade.

Vid klockan 18.30 handlades Brent-oljan 0,55 dollar lägre till 111,70 dollar per fat, medan WTI hade stigit 1,12 dollar till 89,33.

Den relativt stabila utvecklingen på råvarumarknaderna hänvisades mycket till uppgifter i Financial Times om att Kina kan komma att genomföra "betydande" investeringar i italienska statsobligationer och strategiska företag. I förra veckan var en kinesisk delegation på plats i Rom för samtal med Italiens finansminister Giulio Tremonti.

På råoljemarknaden bidrog även signaler om att lagernivåerna kan komma att minska till prisrörelserna. Enligt Digitalglobe, som studerar satellitbilder, ska lagren vid Cushing, Oklahoma, leveranspunkt för WTI-kontrakt, ha minskat med nära 5 procent till 33,8 miljoner fat. Orkansäsongen fortsätter även att begränsa oljeproduktionen i Mexikanska golfen, vilket begränsar utbudet på marknaden.

Svaret hur lagren i USA utvecklats ligger runt hörnet, först i form av den inofficiella API-rapporten sent på tisdagen och därefter den officiella rapporten från energidepartementet på onsdagen.

Analytiker är inställda på att råoljelagren minskat med 3 miljoner fat under förra veckan, enligt Bloomberg News konsensus som omfattar tio oljeanalytikers prognoser.

Basmetallerna noterade små prisrörelser, där kopparns tremånaderstermin steg 16 dollar till 8.770 dollar per ton, medan zinken noterade en nedgång om 22 dollar till 2.191.

I nyhetsflödet noterades att gruvarbetarna vid Freeport Mcmorans Cerro Verde-gruva meddelat att de kommer att fortsätta strejka sedan parterna inte lyckats nå någon överenskommelse. Förslaget från arbetsgivaren "var otillräckligt", enligt facket.

På ädelmetallmarknaden var spotpriset på guld upp runt 13 dollar till cirka 1.829 dollar per uns, medan silvret ökade 0,56 dollar till 40,84.

Table


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?