1515

Stockholmsbörsen: Nedgången fortsätter

Stockholmsbörsen höll fast vid torsdagens inledande nedgång vid lunchtid, med tidvis djupare tapp. Oron för konjunkturutvecklingen bet sig fast bland investerarna efter svagare inköpschefsindex från såväl Sverige som EMU under förmiddagen. Samtidigt pekade terminerna för de amerikanska börserna ned inför eftermiddagens IMS-index.

Omkring klockan 12.45 hade OMXS30 sjunkit med 0,9 procent till noteringen 946. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 4,9 miljarder kronor. Den sammanslagna omsättningen, som även inkluderar Burgundy, Chi-X, Turquoise samt Bats var 7,3 miljarder kronor.

Även i övriga Europa utökades nedgångarna. Det regionala indexet Euro Stoxx 50 var ned 1,1 procent. FTSE 100 tappade 0,4 procent, CAC 40 var 1,0 procent lägre, medan DAX sjönk 1,7 procent.

Det svenska inköpschefsindexet från SILF/Swedbank visade en nedgång till 48,7 i augusti från 50,1 månaden innan. Analytikerna hade räknat med en nedgång till 49,1 enligt SME Direkts prognosenkät.

EMU:s definitiva inköpschefsindex för industrin i augusti lade sig på 49,0, jämfört med 50,4 föregående månad. Väntat var en nivå på 49,7, i linje med den tidigare preliminära siffran.

Det brittiska inköpschefsindexet kom dock in i linje med förväntningarna, på 49,0 jämfört med 49,4 i juli.

Den tyska BNP-tillväxten visade en tillväxt på 0,1 procent i det andra kvartalet, jämfört med det föregående kvartalet, vilket var i linje med förväntningarna. Tillväxten i årstakt var 2,7 procent, även den siffran motsvarade analytikernas förväntningar. En minskad privatkonsumtion och högre import bidrog till den låga tillväxtsiffran.

Huvudnumret på torsdagseftermiddagens amerikanska agenda är ISM:s inköpschefsindex för industrin för augusti som släpps klockan 16.00. Här väntar sig analytikerna en nedgång till 48,5 från 50,9 månaden innan. En notering under 50 för indexet indikerar en krympande ekonomi.

Verkstad och råvarurelaterade bolag tappade mest, medan telekom klarade sig lindrigast undan nedgångarna.

Scania B backade 3,4 procent till 110:40 kronor, med ett extra sänke i form av en sänkt rekommendation till sälj från Citigroup.

Atlas Copco A var ned 2,9 procent till 139:10 kronor.

SSAB A tappade 2,4 procent till 62:50 kronor, Boliden var ned 1,8 procent till 85:90 kronor.

Telekom, inklusive teleoperatörer, gick relativt sett bättre än börsen. Teliasonera var upp 0,2 procent till 45:42 kronor.

Ericsson B handlades runt oförändrat på 71:50 kronor.

Även Nokia gick bättre än börsen, upp 0,3 procent till 41:12 kronor.

Skanska tillkännagav på torsdagen en order på 750 miljoner kronor avseende ett ombyggnadskontrakt i Stockholm. Aktien backade 1,0 procent till 95:30 kronor.

SEB fick höjd rekommendation till behåll från tidigare sälj från Danske Bank, som samtidigt sänkte sin rekommendation för Swedbank till behåll från tidigare köp.

SEB A var ned 0,4 procent till 37:46 kronor, och Swedbank A backade 0,5 procent till 86:85 kronor.

SCA ska investera drygt 800 miljoner kronor i uppgraderingar och ombyggnationer av pappersmaskiner. Dessutom tillkännagav bolaget ett förvärv av ett brasilianskt hygienbolag för 450 miljoner kronor på torsdagsmorgonen.

SCA B tappade 1,5 procent till 84:30 kronor.

Aerocrine handelsstoppades strax efter börsöppning. Aktien avancerade 5,2 procent under sluthandeln på onsdagen, efter rykten om att amerikanska riktlinjer avseende bolagets metod vid behandling och uppföljning av astma skulle ha publicerats. Aerocrine kommer att lämna mer information fredag morgon.

Från USA kommer detaljhandelssiffror på eftermiddagen, i form av månadsförsäljning inom beklädnadshandeln från GAP, TJX och Limited Brands. Dessutom redovisar ICSC augustiförsäljningen för stora amerikanska detaljhandelskedjor.

Klockan 14.30 släpps veckostatistiken för nyanmälda arbetslösa i USA, och klockan 15.45 kommer Bloombergs veckoindex för konsumentförtroende i USA. Statistik över bygginvesteringarna i USA i juli släpps klockan 16.00. Stefan Olsson +46 8 5191 7923 Nyhetsbyrån Direkt


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?