1515

Asienbörser: USA-statistik gav lyft

De ledande asiatiska börserna steg på fredagen. Statistik från USA på torsdagen som visade på en ökande detaljhandelsförsäljning och sysselsättningssiffror som inkom starkare än väntat höjde riskaptiten.

Klockan 7.35 var det regionala indexet MSCI Asia Apex 50 upp 0,8 procent.

Regionens börser avancerade med stöd av den amerikanska statistiken som publicerades på onsdagen. Exportbolag syntes bland vinnarna i spåren av de förbättrade utsikterna för världsekonomin.

"Världsekonomin fortsätter återhämtningen. Det fanns oro för USA för några månader sedan men det ser bättre ut nu. Utsikterna för efterfrågan för asiatiska exportörer ser bra ut", sade Prasad Patkar, förvaltare på Platypus Asset Management, till Bloomberg News.

I Japan steg Nikkei 225 och Topix 0,8 respektive 0,6 procent. Nikkei 225 nådde därmed sin högsta nivå sedan naturkatastrofen i mars. Biltillverkarna Toyota och Nissan ökade 1,9 respektive 1,3 procent.

I Kina pendlade börserna kring nollstrecket. Finanssektorn hade en stark utveckling med stöd av ett uttalande från HSBC Holdings om att bankernas likviditet kan komma att förbättras. Shanghai Composite steg 0,1 procent medan Shenzhen Composite var ned 0,1.

I Hongkong var Hang Seng upp 1,1 procent. Världens största tillverkare av leksaker, Li & Fung, ökade runt 1 procent.

I Australien steg BHP Billiton 1,2 procent med stöd av stigande oljepriser. S&P/ASX 200 lyfte 1,0 procent.

Table


Innehåll från RG19 i Norden ABAnnons

Behovet av logistik ökar - men få har koll på helheten

Allt fler verksamheter bygger på komplex logistik, alla med samma utmaning: varorna måste ut i tid. Stannar verksamheten står stora summor på spel. Trots det saknar många kontroll på helheten.

Handeln genomgår en omvälvande transformation där digitaliseringen, påskyndad av pandemin, ökar beroendet av automatisering och IT. 

För alla verksamheter där logistiken är affärskritisk gäller samma mål, oavsett om man säljer mat, medicin eller industriprodukter. Ordrar ska distribueras ut till rätt lager, rätt varor ska packas och transporter måste rulla utan stopp.

En kedja som inte får stanna

Skräckscenariot är leveransstopp som gör att lastbilar står och väntar medan det glesnar i butikernas hyllor. Det kan kosta svidande summor i form av förlorade intäkter och viten men riskerar också ett ännu viktigare värde: affärsförtroendet. 

– Därför måste man alltid utgå från affärsbehoven när man väljer driftlösning för sina logistiksystem, säger Petter Elfström, VP Consulting Services på Rg19. De viktigaste frågorna att ställa sig, fortsätter han, är vilka processer som bär upp verksamheten och intäkterna. Vilka flöden måste alltid snurra utan stopp?

Ställ krav på affärsförståelse

Petter Elfström anser att logistikföretag borde ställa mycket högre krav på affärsförståelse från sina driftspartners. Framför allt tycker han att diskussionen om servicenivåer borde handla mindre om tekniska detaljer och mer om affärskritiska funktioner.

– Alla driftleverantörer kan ge dig information på detaljerad teknisk nivå, som att ett batchjobb inte gick natten innan. Men hur påverkar det verksamheten? säger Petter Elfström och fortsätter:

– En till synes enkel sak som att en etikettskrivare strular eller att wifi-nätet svajar kan sätta stopp för en affärskritisk logistikkedja. Det måste gå snabbt att identifiera vilka flaskhalsar som har uppstått och var, så att problemet kan åtgärdas och verksamheten snurra igång igen.

Kontroll på helheten

För att nå dit är det avgörande att få en överblick över helheten med kontroll hela vägen ner till detaljer som enskilda ordrar. 

– Din driftpartner ska kunna ge dig en samlad bild av alla processer och delsystem. Uppstår problem ska du få veta det långt innan plockrutinerna påverkas och transporterna stannar.

Det är stor skillnad på teknisk drift och verksamhetsorienterad drift, tycker Petter Elfström. Han ger ett exempel: 

– Vårt samarbete med NorgesGruppen som levererar mat över hela Norge har resulterat i 75 procent färre allvarliga driftstörningar och incidenter. Det sker inte minst med hjälp av proaktiv övervakning med över en halv miljon mättillfällen per dygn. Vi har förbättrat kundens kontroll både på helheten och självklart även ner på detaljer, ner på enskild ordernivå.

Ständig tillgänglighet och proaktiv övervakning ska helt enkelt vara en självklarhet i ett bra drifterbjudande. Du ska känna dig 100 procent trygg med att alla system snurrar och levererar så länge du inte hör något annat. 

– En av våra styrkor är att även om kunden har andra IT-leverantörer och flera olika system så kan vi hjälpa till med att övervaka verksamhetsflödet och affärsflödet. På så vis kan vi hjälpa kunden att förstå var i flödet ett problem föreligger, fortsätter Petter Elfström.

Läs mer om hur Rg19 stöttar företag där logistiska flöden bär upp affären här.  

Om Rg19
Privatägd, plattformsoberoende driftspartner med kontor i Stockholm. Rg19 driftar och övervakar logistiksystem för en mängd kunder inom handel, bygg och hälsovård. I samarbete med logistikpartners som IMI, NYCE och Logent levererar Rg19 logistikdrift till kunder som Ahlsell, Medicarrier, Apoteket Hjärtat och NorgesGruppen.

Läs mer på rg19.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RG19 i Norden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?