1515

Stockholmsbörsen: Öppning nedåt väntas

Europaterminerna indikerar en skarp öppning nedåt på torsdagens handelssession. Frånvaron av en uppgörelse kring det amerikanska skuldtaket fortsätter att plåga marknaderna samtidigt som Grekland fick ett sänkt kreditbetyg av Standard & Poor's på onsdagskvällen.

Klockan 8.40 var terminerna för Euro Stoxx 50, FTSE, CAC40 och DAX ned mellan 1,0 och 1,2 procent.

Frågan om att lyfta det amerikanska skuldtaket har ännu inte kommit närmare någon lösning. Senaste nytt är att representanthusets republikanske talman Johan Boehner har reviderat sin plan för att höja skuldtaket, så att den nu innehåller kraftigare besparingar, och att republikanerna arbetar för att en omröstning om denna plan ska kunna hållas på torsdagen. Demokraterna i senaten har dock gjort klart att det republikanska förslaget inte kommer att röstas igenom i den demokratiskt kontrollerade senaten.

Ett ytterligare orosmoment på marknaden var att kreditvärderingsinstitutet Standard & Poors på onsdagskvällen sänkte sitt kreditbetyg för den grekiska statens långfristiga upplåning till CC från tidigare CCC. Utsikterna för betyget är negativa.

Börserna i New York noterade veckans hittills värsta nedgångar på onsdagen. Det fortsatta dödläget i förhandlingarna om USA:s skuldtak tyngde marknaden och svag inkommande ekonomisk data spädde sedan på oron ytterligare, vilket utökade nedgångarna i sluthandeln.

Vid stängning var Dow Jones ned 1,6 procent. Det bredare S&P 500 backade 2,0 procent, och Nasdaq Composite tappade 2,7 procent.

De asiatiska börserna föll på torsdagen i spåren av den negativa utvecklingen i USA. Nedgången leddes av banker och exportbolag, som blev regionens största slagpåsar. Det regionala indexet MSCI Asia Apex 50 var ned 1,2 procent.

På den svenska marknaden anlände på morgonen rapport från läkemedelsjätten Astrazeneca. H&M meddelade att det har inlett ett samarbete med fotbollsstjärnan David Beckham.

Astrazeneca höjde sin prognos för vinst per aktie i kärnverksamheten och drog även upp återköpsprogrammet.

Bolaget redovisade en vinst per aktie för kärnverksamheten på 1:73 dollar i det andra kvartalet 2011. Analytikernas förväntningar låg på 1:76 dollar per aktie, enligt SME Direkt.

H&M:s avtal med David Beckham innebär att fotbollsstjärnans nya underklädeskollektion Bodywear kommer att finnas i H&M:s butiker.

På torsdagens händelserika statistikagenda väntar tyska arbetslöshetssiffror för juli och från euroområdet kommer konjunkturbarometer för företag och hushåll samt indikatorer för företagsklimatet.

På eftermiddagens USA-agenda står, bland annat, antalet nyanmälda arbetslösa föregående vecka, där en liten nedgång med 3.000 personer till 415.000 väntas och kontrakterade husköp, som väntas ha sjunkit med 2,0 procent i juni, enligt Bloomberg News enkät.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?