1515
Annons

Stockholmsbörsen: Bankerna stiger på svag börs

Stockholmsbörsen sjönk initialt på torsdagen, men har efter en timmes handel återhämtat sig och handlas nu i en oregelbunden tendens. På de stora Europabörserna handlas Londonbörsen kring nollstrecket medan Frankfurt och Paris noterar nedgångar.

SIX Generalindex var klockan 10.00 oförändrad vid 326 325 medan OMXS30-index var upp 0,2 procent till 1.073. Omsättningen var 1,5 miljarder kronor.

New York-börserna sjönk rejält på onsdagskvällen. Federal Reserves konjunkturbedömning Beige Book visade att den amerikanska ekonomins tillväxttakt avtar.

Investerarnas fokus ligger fortsatt på de pågående förhandlingarna i USA om att höja det amerikanska skuldtaket och oron ökar ju närmare deadline den 2 augusti vi kommer.

Läkemedelsjätten Astra Zeneca redovisar ett resultat för kärnverksamheten på 1,73 dollar per aktie i andra kvartalet. Det var i underkant av analytikernas förväntningar vid 1,75 dollar, enligt SIX Estimates enkät. Intäkterna var 2 procent högre än förväntat mätt i dollar.

Bolaget höjer sin vinstprognos till 7,05-7,35 dollar för helåret 2011. Tidigare prognos var 6,95-7,25 dollar.

Bolaget ligger väl till i förhållande till planen att nå de nya målen för helåret 2011, och ser stark utveckling för sina nyckelprodukter globalt. Dubbelsiffrig försäljningstillväxt på tillväxtmarknaderna ställs mot ökande generikakonkurrens och prisregleringar, säger vd David Brennan.

"Jag tycker det
var ett bra resultat, försäljningen var lite bättre än vad jag själv hade förväntat mig. Men sen är jag inte så imponerad över den europeiska försäljningen som tappar rejält", säger Marek Poszepczynski, analytiker på Handelsbanken till Nyhetsbyrån SIX. 

H&M har tecknat
avtal med David Beckham om att lansera hans underklädeskollektion Bodywear i 1.800 H&M-butiker i 40 länder. Aktien var upp 0,1 procent till 216,30 kronor.

Elekta sjönk med
3,4 procent. Inga nyheter noterades kring bolaget.

Swedbank steg med
1,1 procent och Nordea var upp 0,8 procent då bankerna överlag gick starkare än index.

Låskoncernen Assa Abloy
var i fokus efter gårdagens delårsrapport, och tappade 1,1 procent på börsen.

Öhman har höjt
rekommendationen på låskoncernen Assa Abloy med två steg till outperform, från tidigare underperform.

Swedbank har däremot
sänkt sin rekommendation på Assa Abloy till minska, från tidigare neutral. Riktkursen dras samtidigt ned till 170 kronor, från tidigare 180 kronor.

Och JP Morgan
Cazenove har sänkt sin riktkurs på låskoncernen till 185 kronor, från tidigare 190 kronor. Rekommendationen är fortsatt undervikt.

Nordstjernan har ökat
sitt ägande i Nobia till 15 procent av aktierna. Nordstjernan är största ägare i Nobia följt av Latour, som gått samman med Säki. Nobia sjönk med 1,4 procent till 36,50 kronor.

Bland de mindre
bolagen var bemanningsbolaget Dedicare oförändrad på 29 kronor efter sin rapport.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Spretig utveckling efter utköp

Ett halvdussin bolag som levererar miljardintäkter har köpts upp och lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren. Nu visar färska årsredovisningar att bolagen haft en blandad utveckling i den privata miljön.   

Säkerhetsföretaget Gunnebo är mitt inne i en större ombyggnad som krävt stora investeringar.

”Vi står på en mycket solidare grund i dag”, säger vd Stefan Syrén. 

Ahlsell, Gunnebo och Axis är tre bolag som lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren.
Ahlsell, Gunnebo och Axis är tre bolag som lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren.

Sedan hösten 2018 har sex bolag som omsätter miljardbelopp blivit uppköpta och avnoterats från Stockholmsbörsen. Det handlar om it-konsulten HiQ, kameratillverkaren Axis, säkerhetsbolaget Gunnebo, industridistributören Ahlsell, bilbesiktaren Opus och kosmetikaföretaget Oriflame. Sifferfloden visar att de tidigare börsbolagen haft en blandad utveckling i den privata miljön (se tabell). 

Oriflame minskade under 2021 omsättningen med 12 procent till knappt 12 miljarder kronor, vilket bolaget i årsredovisningen härrör till coronapandemin. Rörelseresultatet stärktes dock med nära 40 procent till nästan 1,5 miljarder kronor, vilket beskrivs bero på bättre kostnadskontroll inom bland annat försäljning och marknadsföring, en förändrad prissättning och andra effektiviseringsåtgärder.

För kameratillverkaren Axis, som blev uppköpt av den japanska branschjätten Canon, var intäkterna i stort sett oförändrade under 2021 jämfört med året innan, men rörelsevinsten föll mer än 30 procent till 852 miljoner kronor. Vinsttappet beror delvis på leveransstörningar och komponentbrist, förklarar Axis kommunikationschef Björn Hallerborn. 

”Vi har heller inte haft den tillväxt som vi siktade på eller planerade för innan pandemin slog till, vilket också gör att vinsten inte varit på den nivån vi önskat”, säger han. 

Axis är ett självständigt bolag inom Canon, som i sin tur inte drivit igenom några större förändringar, enligt kommunikationschefen.

 

Efter ett turbulent år köptes säkerhetsföretaget Gunnebo ut från Stockholmsbörsen av huvudägaren Stena Adactum och riskkapitalbolaget Altor i december 2020. Bolaget hade dels drabbats hårt av coronapandemin, dels utsatts för en it-attack som resulterade i att känslig information läckte ut på internet

2020 sjönk nettoomsättningen med 22 procent och rörelseresultatet, ebita, rasade 80 procent jämfört med utfallet året innan på drygt 5,4 miljarder respektive 321 miljoner kronor. 

”Vi fick mycket stryk det året”, konstaterar vd Stefan Syrén och pekar exempelvis på bolagets verksamhet inom säkerhetsspärrar, vilka bland annat används i kollektivtrafiken där flödet av människor i princip upphörde efter pandemiutbrottet. 

Stefan Syrén, vd för Gunnebo.
Stefan Syrén, vd för Gunnebo.Foto:Jonatan Fernstrom

Årsredovisningen för 2021 visar att Gunnebo, resultatmässigt, ännu inte riktigt återhämtat sig efter pandemismällen, trots att rörelsevinsten, ebita, nästan fyrdubblades mot föregående år.

”Vi hade en tillväxt på 8 procent förra året, vilket var bättre än marknaden i stort”, lyfter Stefan Syrén fram vid sidan av resultatökningen och syftar på bolagets försäljningstillväxt, rensat för valutaeffekter och förvärv. 

Gunnebo är mitt inne i en större omstöpning där verksamheten ska bli mer strömlinjeformad, ett projekt som inleddes när bolaget lämnade börsen. Tre affärsområden har blivit två sedan kontanthanteringsdelen såldes i mars, berättar Stefan Syren.

”Nu har vi två världsledande ben kvar som verkar på en tillväxtmarknad”, säger han. Det handlar om verksamheten inom säkerhetsspärrar, Entrance Controll, och säker förvaring, Safe Storage, med produkter för både konsumenter och företagskunder.

Uppdelningen och ombyggnaden av Gunnebo har samtidigt inneburit stora kostnader. 

”Vi har investerat mycket pengar i verksamheten, bland annat i en ny it-infrastruktur, i vår personal samt innovation och digitalisering. Det hade vi kanske inte kunnat göra i samma takt, om vi hade varit på börsen”, säger Stefan Syrén. 

Han liknar den stora förändring som bolaget genomgått med att ”bygga om grunden på huset”. 

”Vi står på en mycket solidare grund i dag för att kunna driva tillväxt och lönsamhet”, säger Stefan Syrén och tillägger att inledningen på 2022 lovar gott inför framtiden. 

Ett stort utropstecken i Di:s sammanställning är industridistributören Ahlsell. Bolagets nettoomsättning ökade med drygt 12 procent till 36,8 miljarder kronor under 2021 samtidigt som rörelseresultatet rusade över 30 procent och landade på nära 3,3 miljarder kronor.

En fortsatt god efterfrågan inom samtliga kundsegment har drivit tillväxten, uppger Ahlsells vd Claes Seldeby i ett mejl till Di. 

”Utvecklingen inom bygg- och industrisektorn har varit stark, dessutom är investeringar inom infrastruktur på en hög nivå”, skriver han och poängterar att man även effektiviserat verksamheten. 

Bolagets tidigare storägare på börsen, riskkapitalbolaget CVC, lade våren 2019 beslag på hela Ahlsell. Styrningen av bolaget har inte förändrats nämnvärt i den privata miljön, uppger Claes Seldeby vidare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera