1515

Stockholmsbörsen: Kurserna vänder upp

Efter en initial nedgång hankade sig Stockholmsbörsen upp över nollan på onsdagseftermiddagen. I Europa var det dystrare stämning efter rapportbesvikelser och de fortsatt kärvande skuldförhandlingarna i USA.

"På det sätt som marknaden handlar så förefaller det som om alla är rätt övertygade om att det kommer att bli en överenskommelse innan saker och ting blir otäcka", sade Piet Lammens på KBC Bank till Bloomberg News.

Runt klockan 13.40 var OMXS30 upp 0,3 procent till noteringen 1.081,6. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 4,6 miljarder kronor, medan en konsoliderad omsättning, som även inkluderar Chi-X, Bats, Turquoise och Burgundy uppgick till 6,5 miljarder kronor.

Bland bolagen i Stockholm var rapporterande Assa Abloy dagens största glädjeämne.

Efter att ha levererat en rapport som var i linje med förväntningarna lättades investerarna och aktien ökade 5,1 procent till 165:60 kronor. Trots uppgången är aktien fortfarande ned över 12 procent på årsbasis.

Börshumöret tyngdes annars av oron för skuldkriserna i Europa och USA.

I Europa saknas detaljer över hur besluten från det senaste eurotoppmötet ska implementeras och i USA härleds oron till dödläget i förhandlingarna om skuldtaket mellan demokrater och republikaner.

Utöver dagens kursraket Assa Abloy så tillhörde framför allt aktier av mer defensiv karaktär vinnarna Stockholm.

Telia Sonera ökade 1,0 procent till 48:46 kronor, Tele2 steg 1,4 procent till 135:20 kronor och Swedish Match avancerade 1,1 procent till 232:40 kronor.

Bland läkemedelsbolagen lyfte Getinge B 1,7 procent till 179:30 kronor medan Astra Zeneca ökade 0,1 procent till 312:90 kronor. Astra Zeneca släpper sin rapport före Stockholmbörsens öppning torsdag.

I sektorn rusade Meda 6,5 procent till 75:70 kronor efter spekulationer om att amerikanska Valeant skulle vara intresserat av att förvärva bolaget.

Meda har gått ut och dementerat uppgifterna.

Nokia, som inte direkt roat sina aktieägare i år, backade 0,8 procent till 36:49 kronor. Moody's har sänkt bolagets kreditbetyg till Baa2, från A3.

Ericsson B backade 0,7 procent till 81:65 kronor.

Under morgonen har det även rapporterats från Niscayah och Bilia.

Säkerhetsföretaget Niscayah tappade 1,1 procent till 18:00 kronor efter att ha redovisat ett resultat som var sämre än analytikerna väntat sig, enligt SME Direkts sammanställning.

För Bilia rullade det däremot på bättre och aktien steg 4,5 procent till 105:50 kronor efter att bolaget redovisat ett resultat för det andra kvartalet 2011 som var nästan dubbelt så stort som för motsvarande period förra året.

Alltele meddelade att det köper Ventelo Sverige och att betalningen sker genom en emission av 1,5 miljoner egna aktier samt en säljarrevers om nominellt 40 miljoner kronor. Alltele ökade 7,0 procent till 24:60 kronor. Genom förvärvet tillförs Alltele 23.500 företagskunde.

Från USA väntar statistik över order i varaktiga varor i juni och från Federal Reserve väntar Beige Book, som är ett underlag inför nästa Fomc-möte den 9 augusti.

De amerikanska septemberterminerna för Dow Jones, S&P 500 och Nasdaq Composite indikerar en oregelbunden öppning i New York i eftermiddag.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?