1515

USA-börser: Bankerna tar täten

Bank- och finansaktier handlades upp på bred front halvvägs in i torsdagens handelssession. Sektorn stärktes efter att Morgan Stanley rapporterat en mindre än väntad förlust för det andra kvartalet.

Dow Jones index var klockan 18.51 upp med 1,1 procent till 12.711. På den bredare marknaden ökade S&P 500-index med 1,2 procent till 1.342 medan Nasdaq Composite-index ökade med 0,7 procent till 2.835.

Omsättningen på NYSE uppgick till 2.309 miljoner aktier och på Nasdaq till 1.272 miljoner aktier.

Räntan på den tioåriga obligationen var upp med 8 punkter till 3,01 procent samtidigt som trettioårsräntan steg 6 punkter till 4,31 procent.

Uppgångarna tilltog cirka tre timmar in i handelssessionen, efter att New York Times rapporterat att Barack Obama nu är nära att nå en överenskommelse med republikanerna kring de utdragna budgetförhandlingarna. Påståendet tillbakavisades dock tätt därefter utav en talesperson för det Vita huset, enligt CNBC.

De amerikanska storbankerna lyftes i en väl hävdad tendens under torsdagens inledande handel och var högst upp på NYSE:s lista över mest omsatta aktier. Bank of America steg 3,3 procent, Citigroup ökade 2,9 procent, JP Morgan lyftes 2,9 procent medan Morgan Stanley ledde uppgångarna med 9,3 procent.

Morgan Stanley backade upp sentimentet efter att ha inkommit med en förlust som var mindre än väntad. Investmentbanken redovisade ett resultat -0,38 dollar per aktie, där analytikerna hade väntat sig ett resultat per aktie om -0,63 dollar, enligt Zacks. Intäkterna uppgick till 9,3 miljarder dollar, väntat var 8,1 miljarder.

Ett annat bolag som haussades upp kraftigt inledningsvis var Medco Health Solutions efter att bolaget accepterat att bli uppköpt av Express Scripts. Aktien rusade 14 procent.

Utöver Morgan Stanley inkom ett antal andra bolagsrapporter före Wall Streets öppning på torsdagen.

Stålbolaget Nucor redovisade ett nettoresultat på 0,94 dollar per aktie (0,29) för det andra kvartalet 2011. Analytikerna räknade med 0,81 dollar per aktie, enligt Zacks Estimates. Aktien steg 1,4 procent.

Det amerikanska verkstadsbolaget Cooper Industries redovisade ett resultat från kvarvarande verksamheter på 0,96 dollar per aktie i det andra kvartalet. Analytikerna hade väntat sig en vinst 0,95 dollar per aktie, enligt Zacks, och aktien backade 2,9 procent.

Efter amerikansk stängning igår inkom bland annat Intel, American Express, Ebay och Qualcomm med sina rapporter.

Intel var den mest omsatta aktien på tekniktunga Nasdaq. Bolaget redovisade ett nettoresultat på 0,59 dollar per aktie (0,51) för det andra kvartalet 2011 efter amerikansk stängning. Analytikernas hade väntat sig en vinst på 0,51 dollar per aktie, enligt Zacks Estimates. Bruttomarginalen var 60,6 procent (67). Trots en rapport som kom in över konsensus, gillades inte rapporten av investerarna och aktien sjönk med 1,1 procent till 22,745 dollar.

Qualcomm presenterade ett nettoresultat exklusive jämförelsestörande poster på 0,73 dollar per aktie (0,62) för räkenskapsårets andra kvartal. Analytikerna hade väntat sig ett resultat på 0,72 dollar, enligt Zacks Estimates. Qualcomm spår vidare att resultatet för det fjärde kvartalet blir 0,75 till 0,80 dollar per aktie. Här låg förväntningarna på en prognos om 0,75 dollar aktie. Rapporten gillades dock inte av marknaden som ställde ned Qualcomm-aktien med 0,7 procent.

Även American Express redovisade ett resultat som slog marknadens förväntningar. Kortbolaget presenterade ett justerat nettoresultat om 1,07 dollar per aktie (0,84) i det andra kvartalet 2011. Väntat var ett justerat resultat på 0,99 dollar per aktie, enligt Zacks Estimates. Aktien hade vid lunchtid stigit med 0,2 procent.

Ebay gjorde en vinst på 0,48 dollar per aktie vilket var bättre än det väntade resultatet 0,39 dollar per aktie. Vinstprognosen för det kommande kvartalet var i linje med analytikernas förväntningar. Aktien ställdes upp 2,5 procent och noterades vid 34 dollar.

Standard & Poors uppger att sannolikheten för att kreditvärderingsföretaget kommer att sänka sitt AAA-kreditbetyg för USA inom tre månader är minst 50 procent. Sänkningen kan komma så tidigt som i början av augusti, heter det.

Det krävs en "trovärdig överenskommelse" i de amerikanska budgetförhandlingarna för att undvika att kreditbetyget sänks, uppger Standard & Poors, enligt Dow Jones Newswires.

Efter 22.00 inväntar marknaden delårsrapporter från Microsoft och AMD.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?