1515

Råvaror: Guldet återhämtar sig

Ädelmetallerna har återhämtat större delen av det ras som skedde sedan USA:s president Barack Obama meddelat att han stödjer den plan som en grupp ledande kongresspolitiker från båda partierna arbetat fram för att minska det amerikanska budgetunderskottet med 3.700 miljarder dollar över tio år.

Råoljepriset har avancerat omkring 1 dollar per fat, medan basmetallarna noterar generella nedgångar.

Vid klockan 18.30 var WTI-oljan upp 0:50 dollar till 98:00 dollar per fat. Brent-oljan har samtidigt stigit 0:86 dollar till 117:92 dollar per fat.

"Råoljesiffrorna var väldigt starka. Raffinaderierna arbetar i den högsta takten hittills den här säsongen, vilket tyder på att det finns en rätt stark efterfrågan någonstans. Det ser ut som om de amerikanska raffinaderierna producerar en hel del bränsle för export just nu", sade Phil Lynn, forskningschef på PFGBest, till Bloomberg News.

Det amerikanska energidepartementets lagerrapport visade på onsdagseftermiddagen att de amerikanska lagren av råolja sjönk med 3,7 miljoner fat under förra veckan. Enligt Bloomberg News väntades lagren sjunka med 2,0 miljoner fat.

Den inofficiella lagerstatistiken från American Petroleum Institute, som redovisades sent på tisdagskvällen, visade på en minskning i lagren av råolja med 5,2 miljoner fat.

Kapacitetsutnyttjandet vid raffinaderierna ökade med 2,3 procentenheter till 90,3 procent. Analytikerna räknade i genomsnitt med att kapacitetsutnyttjandet skulle ha varit oförändrat.

Importen av råolja ökade med 0,34 miljoner fat per dag jämfört med föregående vecka. Lagren i Cushing, leveranspunkt för WTI-oljan, sjönk med 0,98 miljoner fat. Lagren av bensin steg med 0,8 miljoner fat. Här väntades lagren sjunka med 0,3 miljoner. Importen ökade med 0,13 miljoner fat per dag. Lagren av destillat steg 3,4 miljoner under veckan. Här väntades en uppgång med 1,5 miljoner fat. Importen sjönk 0,02 miljoner fat. Importen av oljeprodukter sjönk totalt med 0,22 miljoner fat per dag.

Oljepriset får dessutom stöd av förhoppningarna om att torsdagens toppmöte för euroländerna kommer att leda till konkreta framsteg.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Frankrikes president Nicolas Sarkozy möts på onsdagskvällen för överläggningar inför torsdagens toppmöte.

Marknaderna har de senaste dagarna blivit mer optimistisk om att veckans möte ska innebära framsteg i detaljerna för Greklands räddningspaket, men Angela Merkel har tonat ned förväntningarna genom att deklarera att skuldkrisen inte kan lösas "i ett spektakulärt steg" denna vecka.

Enligt uppgifter till Bloomberg News arbetar man nu inom EU för att minska antalet alternativ som EU-ledarna ska ha att ta ställning till på torsdagen.

"Det finns optimism om att det kommer en överenskommelse som är tillräcklig för att lugna marknadens oro kring skuldkrisen" sade Addison Armstron, forskningschef på Tradition Energy, till Bloomberg News. på

Guldet har återtagit större delen av det ras som president Barack Obamas kommentarer om kompromissförslaget en grupp kongresspolitiker från båda partierna arbetar på. Spotpriset på guld är upp 10:70 dollar per uns till strax över 1.599.

Även silverpriset var upp 0:67 dollar till 39:73 dollar per uns.

På basmetallmarknaden är det ned på bred front. Tremånadersterminen för koppar visade en nedgång på 103 dollar till 9.737 dollar per ton. Vinsthemtagningar efter tidigare uppgångar pekades ut som en förklaring till de sjunkande metallpriserna.

Tenn gick dock emot strömmen och var upp 235 dollar till 28.125.

Noteringar klockan 18.30

Råolja (pris/fat): WTI, första termin +0:50 USD 98:00

Brent, första termin: +0:86 USD 117:92

Basmetaller (pris/ton, tremånadersterminer)

Koppar -103 USD 9.737

Zink -35 USD 2.455

Aluminium -16 USD 2.534

Nickel -150 USD 23.975

Bly -66 USD 2.704

Tenn +235 USD 28.125

Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld +10:70 USD 1.599:15

Silver +0:67 USD 39:73

Jordbruksråvaror (pris/pund)

Bomull, decembertermin -0:0028 USD 1:0056


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?