1515

Stockholmsbörsen: Banker tog täten i uppgången

Stockholmsbörsen handlades upp på tisdagen efter att flera tunga bolag rapporterat. De ledande europeiska börsindexen utvecklades också positivt.

Vid stängning var OMXS30 upp 2,0 procent till noteringen 1.076,7. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 13,9 miljarder kronor, medan en konsoliderad omsättning, som även inkluderar Chi-X, Bats, Turquoise och Burgundy uppgick till 21,1 miljarder kronor.

Fokus låg på de rapporterande bolagen som överlag mottogs positivt, däribland indextunga Nordea och Alfa Laval. Undantagen var Electrolux och Husqvarna där kurserna istället rasade.

"Det är positivt i dag, vilket delvis är en reaktion på de senaste dagarnas kraftiga kursfall. Hade Sandvik och Nordea rapporterat i går skulle de ha fått se fallande kurser i stället. Både verkstadssektorn och bankerna, som haft det tungt den senaste tiden, studsar upp", sade Lars Söderfjell, analytiker på Ålandsbanken, till Nyhetsbyrån Direkt.

Nordea ökade 5,7 procent till 66:40 kronor. Banken redovisade ett rörelseresultat för det andra kvartalet på 949 miljoner euro, vilket var något lägre än analytikernas förväntningar på 961 miljoner euro, enligt SME Direkts sammanställning.

"Nordea levererade ett helt okej resultat. Ett ökat kostnadsfokus lyfts fram som positivt, liksom att bankens kapital stärkts ytterligare", kommenterade en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

En annan stor vinnare hittades i verkstadssektorn där Alfa Laval lyfte 6,5 procent till 139:40 kronor. Bolaget redovisade ett resultat före skatt på 1.175 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011, vilket var 3 procent bättre än väntat justerat för en engångspost.

Dystrare var det för aktieägare i Electrolux, som fick se aktiekursen rasa 14,9 procent till 132:10 kronor sedan bolagets rapport gjort marknaden rejält besviken.

Electrolux spår att resultatet för det andra halvåret 2011 inte kommer att nå resultatet för samma period 2010. Bakgrunden är bland annat att tuffare konkurrens har lett till ökad prispress och förlorade marknadsandelar i de lägre prissegmenten.

"Det är sänkningen av guidningen för andra halvåret och allt snack om prispress som sänker", kommenterar en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Electrolux fick sällskap av sitt tidigare dotterbolag Husqvarnas, där B-aktien föll 10,6 procent till 34:96 kronor. Kvartalsresultatet var 9 procent sämre än vad analytikerna väntat sig, enligt SME Direkt.

En hel drös andra bolag rapporterade också på tisdagen. Höganäs överträffade förväntningarna och bolagets B- aktie steg 3,0 procent. Sandvik och Boliden avancerade 2,7 procent respektive 4,5 procent. Blygsammare uppgång noterade Millicom, upp 0,9 procent till 714:50 kronor.

Uppåt var det även för Seco Tools B, som lyfte 6,3 procent till 101:10 kronor efter att bolaget rapporterat.

Marknaden gillade också Nobias rapport som fick aktien att klättra 8,5 procent till 38:20 kronor.

PA Resources aktieägare kunde glädja sig åt beskedet om att bolaget hittat gas i Danmark. Aktien rusade 14,1 procent.

Oriflame steg 1,4 procent. Carnegie har höjt rekommendationen till neutral, från tidigare underperform.


Innehåll från CatalystOneAnnons

HR-systemet CatalystOne en av nycklarna till Aller medias transformation

Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.
Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

De senaste sju åren har Aller media genomgått en omfattande transformation, såväl när det gäller affärsmodellen som tekniken och kulturen. De senaste två åren har de dessutom gjort sina bästa resultat i företagets historia. En del av transformationen för att strukturera HR-arbetet har varit CatalystOne.

– Det finns inga genvägar till att göra en sån här omställning, säger Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

Omorganisationen hos Aller media har inneburit ett enormt arbete där man gjort stora digitala satsningar, bland annat genom nyanställning av ett helt nytt team inom tech. Implementeringen av systemet CatalystOne har varit en viktig faktor för att bli en digitalt mogen arbetsplats och stötta både chefer och medarbetare i deras vardag. Arbetet med att implementera HR-systemet har varit ett riktigt lagarbete där alla medarbetare på HR- och lön har varit inblandade. 

– Vi har anpassat systemet till Aller medias vardag och strukturer. En process där allas våra olika kunskaper var extermt viktig. Vår tillämpning av CatalystOne går hand i hand med utvecklingen av våra chefer i ett långsiktigt ledarskapsprogram och hjälper våra chefer att vara autonoma och hantera sina processer själva. Det hjälper oss också att få en bättre struktur, som tillsammans med datan möjliggör utrymme för dialog och utveckling. Det leder i sin tur till effektivitet och resultat, säger Joakim.

Hög efterfrågan på effektiva och automatiserade processer

CatalystOne är ett HR-system baserat på olika moduler som vida täcker de processer som behövs ur ett modernt HR-perspektiv. Den modulbaserade designen innebär att lösningarna kan uppdateras efter behov, allteftersom organisationen förändras.

– Det som främst efterfrågas idag är effektiva och automatiserade processer som sköter sig själva, och där ligger vi verkligen i framkant. CatalystOne gör i princip allt i kundens HR-värld utom att betala ut löner, säger Rickard Hellner, VP Customer Success på CatalystOne.

En ny kultur

I och med omställningen hos Aller media gjordes stora förändringar för att bygga en ny kultur, präglad av tillit, öppenhet och ett nytt arbetssätt där alla medarbetare har möjlighet att skapa sin optimala vecka med en mix av hemmakontor och arbete från kontoret. 

– Vi kallar vårt nya arbetssätt för life@allermedia och det inrymmer så mycket mer än bara vilken fysisk plats vi ska arbeta ifrån. Självledarskapet kommer att bli extremt viktigt och underlättas av ett stabilt och strukturerat HR-system. Vi har satsat stort på medarbetarkommunikation internt, både för information och transparens men också för att bygga broar i organisationen och skapa en förståelse för att alla medarbetare och deras kompetenser är viktiga kuggar för att nå våra högt satta mål. Det har fungerat bra –  på bara några år har vi gått från -48 i eNPS till, i den senaste mätningen +28, som av mätinstituten räknas som fantastiskt bra. Branschgenomsnittet ligger på -11, säger Joakim.

Mer lätthanterlig HR-process

De senaste åren har Aller media dubblerat kundnöjdheten, attraherat välrenommerade data scientists och framför allt – de har gjort sina bästa resultat i företagets historia. Joakim har dessutom nominerats till årets HR-direktör.

– CatalystOne har hjälpt oss med bättre processer gällande on- och offboarding, är ett smidigt verktyg för att se organisationsscheman och också ändra dessa, och kanske framförallt att samla strukturerad och överskådlig masterdata om medarbetare. Hela vår HR-process har blivit mer lätthanterlig och transparent för både chefer och medarbetare, avslutar han.

Om CatalystOne 

CatalystOne är ett IT-företag med ett brinnande engagemang för människan. Med stöd av sitt HR-system hjälper man företag att öka kvalitet och säkerhet i HR-data och processer samt skapa engagerande och utvecklande arbets-platser med dedikerade medarbetare. CatalystOnes kunder återfinns bland nordiska medelstora och stora företag, med systemanvändare över världens alla kontinenter. CatalystOne har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Sandefjord samt ett FoU-centrum i Chandigarh, Indien.

Läs mer här

 

Mer från CatalystOne

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CatalystOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?