1515
Annons

Råvaror: Oljepriset stiger, guldet tappar

Oljan och basmetallerna är upp på bred front på tisdagen, i det förbättrade sentiment som visar sig i en allmän rörelse mot mer riskfyllda tillgångar. Hoppet ökar att torsdagens toppmöte extrainsatta toppmöte mellan eurozonens ledare kommer att leda till konkreta framsteg.

Samtidigt noteras ädelmetallerna något lägre.

Vid klockan 18.30 noterades WTI-olja upp 1:54 dollar till 97:47 dollar per fat, medan Brent-oljan ökat 0:95 dollar till 117:00 dollar per fat.

"Priserna stiger på hoppet om att det kommer en lösning på den europeiska skuldkrisen. Den amerikanska bostatistiken var fin och i morgon väntas lagerstatistiken visa på minskade oljelager", sade Matt Smith, råvaruanalytiker på Summit Energy Services, till Bloomberg News.

Så mycket konkreta nyheter har inte kommit vad gäller skuldkrisen, men att Greklands finansminister Evangelos Venizelos sade att det är möjligt att nå en överenskommelse under veckans extrainsatta toppmöte pekas ut som en humörhöjare.

Tysklands kansler Angela Merkel har dock tonat ned förväntningarna inför torsdagens toppmöte. Hon sade att att skuldkrisen inte kunde lösas "i ett spektakulärt steg" denna vecka, och att euroområdets problem måste lösas från kärnan, vilket innebär att minska skulderna och öka konkurrenskraften.

Den internationella valutafonden, IMF, har dock uppmanat de europeiska ledarna att utöka stabilitetsfonden, EFSF, och göra den mer flexibel.

"Vi förordar krishanteringsfaciliteter som tillåter interventioner på andrahandsmarknaden, och ger garantier och stöd till andra finansiella aktörer och till banker om nödvändigt", sade Luc Everaert, chef för eurozonens policies på IMF:s Europaavdelning till Bloomberg News.

På tisdagskvällen kommer inofficiell lagerstatistik från American Petroleum Institute inför den officiella lagerrapporten från det amerikanska energidepartementet på onsdagen, där analytikerna räknar med sjunkande lager för sjunde veckan i rad.

Inför energidepartementets rapport på onsdagen väntas oljelagren ha minskat med 1,8 miljoner fat.

Lagren av destillat väntas ha ökat med 1,5 miljoner fat, medan lagren av bensin väntas ha minskat med 0,2 miljoner fat.

Kapacitetsutnyttjandet vid de amerikanska raffinaderierna väntas vara oförändrad jämfört med veckan innan.

Oljepriset påverkas dessutom av orkansäsongen över Atlanten, där årets andra orkan, Bret, nu rör sig bort från USA och ut över havet.

På basmetallmarknaden är det stabila uppgångar över hela linjen.

Tremånadersterminen för koppar har stigit 128 dollar till 9.822 dollar per ton.

"Positiv bostatistik ger stöd åt kopparpriset. Känslan att tillväxten kommer tillbaka under det andra halvåret finns fortfarande kvar", sade Adam Klopfenstein, strateg vid Lind-Waldock, till Bloomberg News.

Samtidigt var aluminium upp 46 dollar till 2.543 dollar per ton, och zink 53 dollar till 2.484.

I USA visade statistik från handelsdepartementet att bostadsbyggandet steg 14,6 procent i juni, jämfört med månaden före, till en säsongsjusterad årstakt på 629.000 bostäder. Väntat var en ökning på 2,7 procent till en årstakt på 575.000 bostäder enligt Bloomberg News snittprognos.

Spotpriset på guld har sjunkit 3:60 dollar, till strax över 1.601 dollar per uns. På måndagen tangerades rekordet från 1980 med elva dagar i rad av stigande guldpris. Skulle guldet åter vända upp på tisdagen skulle det därmed bli nytt rekord i antalet dagar med stigande guldpris.

"Marknaden är extremt överköpt på kort sikt. Det är många som jagar guldet, men jag skulle vara försiktig för att köpa vid den här nivån med tanke på hur mycket guldet har stigit den senaste tiden", sade Matthew Zeman, strateg på Kingsview Financial, till Bloomberg News.

Silverpriset har också vänt ned 0:24 dollar till 40:31.

Nya lagar: Konsumenträtten skärps – tuffare krav på handeln

Från den 1 september skärps en rad konsumenträttsliga regler. Företag som bryter mot reglerna riskerar saftiga sanktionsavgifter. Sofia Stigmar, jurist på Svensk Handel, reder ut åtta av de viktigaste förändringarna.

Från och med första september träder förändringarna i kraft.
Från och med första september träder förändringarna i kraft.Foto:TT, Erika Gerdemark

I princip påverkas alla företag som vänder sig till konsumenter av de omfattande lagändringarna som är en anpassning till EU-direktiv. 

”Det mesta är förändringar som vi välkomnar. Samtidigt är vi lite bekymrade över risken för att tillsynen av reglerna inte blir effektiv, så att det framför allt är seriösa handlare som anpassar sig och att oseriösa fortsätter bryta mot regelverken, säger Sofia Stigmar till Di.

Sofia Stigmar är jurist på Svensk Handel.
Sofia Stigmar är jurist på Svensk Handel.Foto:Svensk Handel

Här är åtta regler som träder i kraft den 1 september: 

1. Sanktionsavgifter införs
I likhet med GDPR-brott kommer företag att kunna straffas för överträdelser av vissa konsumentregler. Sanktionsavgiften kan som mest uppgå till en summa som motsvarar 4 procent av företagets årsomsättning. 

”Det är viktigt att sanktionerna är kännbara. I det långa loppet hoppas vi att de avskräcker oseriösa aktörer”, fortsätter Sofia Stigmar och tillägger:  

”Hur stor avgiften blir beror på överträdelsens art och hur länge den pågått. Om företaget kan visa att det vidtagit åtgärder ska avgiften begränsas. Likaså riskerar företag en större avgift om det gjort sig skyldig till liknande överträdelser tidigare.” 

2. Större transparens vid reor
Vid en prissänkning måste handlare informera kunderna om det tidigare lägsta priset som produkten ifråga haft de senaste 30 dagarna. Syftet är motverka bluffreor vid till kampanjer som Black Friday. 

Företag ska alltså inte kunna höja priserna dagarna före en kampanj för få rean att framstå som mer generös än den faktiskt är.

”Det är en regel som förbättrar tydligheten för konsumenterna och som kommer åt oseriösa aktörer”, betonar Sofia Stigmar. 

Varor som kan försämras snabbt, framför allt livsmedel och växter, är dock undantagna. 

”Där är det viktigt att snabbt kunna sänka priset för att minska svinnet, så det är ett bra undantag som vi i Sverige landat i”, fortsätter hon. 

3. Skärpt informationsplikt vid distansavtal
Ett annat krav gäller avtal som tecknas på distans. Innan avtalet tecknas är företaget bland annat skyldigt att informera om huruvida priset har personanpassats. 

”Det man försöker komma åt är den diskriminerande prissättning som förekommer, till exempel att priser sätts utifrån hur man har handlat tidigare”, säger Sofia Stigmar. 

4. Nya krav på marknadsplatser
Den som driver en marknadsplats ska framöver informera kunderna om säljarna är näringsidkare eller privatpersoner och om vilka regler som gäller vid ett köp. De konsumenträttsliga villkoren skiljer sig åt mellan de två säljartyperna, betonar Sofia Stigmar. 

”Handlar du från ett företag har du som konsument långtgående rättigheter. Detsamma gäller inte om säljaren är en privatperson. Därför behöver det framgå vem man handlar från.”

5. Undantag från ångerrätten
Vidare införs undantag från ångerrätten vid vissa typer av digitala tjänster. I de fall företag inhämtat ett korrekt samtycke, där kunden är införstådd med att ångerrätten inte gäller, ska det inte gå att ångra ett köp. 

”Det kan till exempel handla om ett köp av ett appspel eller en e-bok som kunden börjat använda eller börjat läsa. På det sättet skyddas företag mot kunder som försöker ångra tjänster de redan fått nytta av”, säger Sofia Stigmar.

6. Förbud mot att kopiera en annan produkt i reklam
Ytterligare en punkt i de nya reglerna är att det blir förbjudet att framställa en vara som identisk med en annan i marknadsföring. Framför allt rör det produkter inom livsmedel, till exempel läsk. 

7. Förbud mot fejkade kundrecensioner
Dessutom blir det förbjudet att skriva falska recensioner på sociala medier för att göra reklam för en vara eller tjänst. 

”För e-handeln blir korrekta omdömen allt viktigare för att bibehålla tilliten bland kunderna. Vi ser också regeln som ett sätt se till att konkurrensen sker på lika villkor”, säger Sofia Stigmar. 

8. Hårdare krav vid sökträffar
I likhet med sökmotorer kommer marknadsplatser behöva vara transparenta med sökträffarnas rankning. För konsumenterna ska det alltså bli tydligare om sökträffar listas högt för att säljarna har betalat för ökad synlighet. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera