1515
Annons

Stockholmsbörsen: Terminerna pekar nedåt

Europaterminerna indikerar en negativ öppning på onsdagen. Tumultet i eurozonen fortsätter sedan Moodys på tisdagskvällen sänkt Irlands kreditbetyg till skräpstatus. I Asien var det dock glada miner på morgonen sedan Kina levererat statistik över förväntningarna.

Runt klockan 8.45 var terminerna för Euro Stoxx 50 0,6 procent lägre, CAC 40 ned 0,7 procent. DAX-terminen var sjönk 0,1 procent och FTSE-terminen backade 0,2 procent.

På tisdagskvällen nedgraderade Moodys Irlands kreditbetyg till skräpstatus. Moodys motiverade det sänkta kreditbetyget med att risken ökar att Irland, när det nuvarande stödpaketet från EU och IMF löper ut 2013, kommer att behöva ytterligare stödpaket innan landet kan återvända till den öppna marknaden för finansiering.

De amerikanska börserna handlades kring nollstrecket under större delen av tisdagen, framtill dess att Moodys sänkte Irlands kreditbetyg, vilket fick börserna att retirera. Vid stängning var Dow Jones ned 0,5 procent. Det bredare S&P 500 sjönk 0,4 procent, medan Nasdaq Composite backade 0,7 procent.

I Asien var det däremot glada miner på onsdagen sedan morgonens statistik från Kina visat att den kinesiska ekonomin växte mer än väntat, vilket minskade oron för att de penningpolitiska åtstramningarna hämmar tillväxten. I Kina var Shanghai Composite upp 1,4 procent.

En hel del svenska rapporter har släppts på morgonen.

Orc Software redovisade ett resultat före skatt på 33,2 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011 (8,8). Enligt SME Direkts prognossammanställning väntades ett resultat före skatt på 33,1 miljoner kronor. Engångsposter relaterade till sammangåendet med Neonet påverkade rörelseresultatet med -1,0 miljoner kronor. Analytikerna hade räknat med engångsposter på -1,6 miljoner kronor. Justerat för valutadifferensen och engångsposten, blev resultatet cirka 4 procent sämre än väntat.

Investmentbolaget Öresunds redovisade ett resultat efter skatt på -469 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011. Samma period förra året uppgick blev resultatet -336 miljoner kronor.

Bioteknikbolaget Karo Bio redovisade ett resultat efter skatt på -77,2 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011. Motsvarande period förra året var resultatet -38,5 miljoner kronor.

Tryckproduktsföretaget Elanders redovisade ett resultat efter skatt på 9 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011, motsvarande period i fjol var resultatet - 11,8 miljoner kronor.

På statistikfronten väntar, strax innan lunchtid, statistik från Eurostat över industriproduktionen i euroområdet i maj. Den väntas ha stigit med 0,4 procent jämfört med i maj och ha ökat med 4,8 procent jämfört med maj 2010.

Från andra sidan Atlanten kommer USA att publicera importpriserna i juni. Den väntas visserligen ha sjunkit med 0,6 procent i juni jämfört med maj, men uppgången i årstakt beräknas ligga kvar högt på 13,2 procent.

”Galen” målmedvetenhet tog henne till framgången

Hennes glasögon tog modevärlden med storm och varumärket har växt med hjälp av kända kunder, konstfull design och hårt jobb. Nu växer nya marknader som Indien och Nigeria. 

”Jag vill göra världen vackrare”, säger Anna-Karin Karlsson.

Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.
Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.Foto:Cornelia Jönsson

Genom glasögondesignen har Anna-Karin Karlsson fått kanalisera sin kreativitet och byggt upp ett exklusivt varumärke med glasögon som sticker ut – handgjorda, med spektakulär design och i material som titan, guld, pärlor och diamanter.

Bland de kända namn som genom åren burit hennes design finns namn som Beyoncé, Kylie Jenner och Jennifer Lopez.

”Jag försöker att inte göra saker som bara håller en säsong. Jag tänker att man ska ha en optisk garderob som fungerar hela livet. Man investerar i något som är okej idag men också om tio år och bygger på den efter hand.”

 Anna-Karin Karlsson är uppväxt i Västerås. Skapandet har funnits med sedan barndomen.

”Jag målade och ritade jämt, och höll på med musik”, säger hon.

Som nittonåring flyttade hon till London. När hon jobbade som servitris träffade hon på en man vars fru ägde en av världens äldsta optikbutiker och hon började så småningom jobba där.

”Jag designade glasögon, främst till förnäma herrar”, säger Anna-Karin Karlsson.

Tiden gick och till slut blev det dags att återvända till Sverige tillsammans med sin då femåriga son. Då hade hon varit borta ett drygt decennium.

”Jag fick inget jobb och var helt pank. Familjen hade en stuga som stod tom i Dalarna så jag och min son flyttade in där. Jag hade bara tid, men inga pengar.”

”Jag har alltid känt att jag velat göra något stort med mitt liv. Så jag gjorde en plan och bestämde mig för att jag skulle jobba aktivt med att bli en känd glasögondesigner. Jag gick upp klockan 04 varje dag och jobbade till sent, under ett års tid.”

Anna-Karin Karlsson åkte runt till tillverkare och övertalade dem att jobba med henne trots att hon inte hade några pengar. På något sätt fick hon tillslut klart tio prototyper.

”När de kom så sov jag med dem, för jag kände att det här är vår framtid nu. Det är allt jag äger.”

Anna-Karin Karlsson ansökte om att få ställa ut på Paris modevecka året därpå och kom med. Hon blev även nominerad till Guldknappen. Hon flyttade till Stockholm och uppvaktade envist moderedaktörer och skribenter på magasin i både Sverige, Europa och USA.

”Jag var helt galet målmedveten. Jag såg inga hinder, jag bara skulle lyckas!”

 

Anna-Karin Karlssons glasögon blev något nytt i modevärlden, med sin nyskapande, konstfulla design i kombination med exklusiva materialval, något som Di Weekend rapporterade om för några år sedan

”Det är inte så många som kommer in från konsthållet i glasögonvärlden. Jag använde det jag tidigare skapade i form av tavlor eller musik och gjorde glasögon istället.”

Modeveckan i Paris gav Anna-Karin Karlsson hennes första kunder.

”En del partners jobbar jag med än i dag.”

Därefter berättar hon hur hon fortsätta sälja in sina glasögon genom att resa mycket, leta upp rätt butiker, besöka finare varuhus och så småningom byggdes ett nät upp av kunder, agenter och distributörer.

I Sverige har bolaget nu fem anställda.

”Jag försöker delegera bort saker, för jag blir lätt involverad i allt. Men det jag vill är att göra världen vackrare, och då måste jag vara ännu mer i den kreativa processen. Om jag bara sitter och kollar på försäljningssiffror så kommer jag ingen vart. Jag måste in och rota i mig själv.”

I höst väntar en USA-resa med fokus på försäljning och att möta kunder för Anna-Karin Karlsson. Hon ska även delta i Paris modevecka.

Anna-Karin Karlsson äger företaget ensam, men hon har fått en del förfrågningar om att ta in externt kapital via nya delägare.

”Det känns som att jag står vid ett vägskäl och jag måste fundera över vilket håll jag vill gå åt. Är det mer kreativt utrymme jag vill ha? Är det pengar? Jag vet inte riktigt, men jag kanske inte måste bestämma mig exakt nu.”

”Nu känns det jättespännande med de nya marknaderna, Indien och Nigeria är två som växer mycket just nu. Jag har så otroligt spännande och intressanta kunder och ser fram emot att komma ut och träffa dem. Samtidigt vet jag att jag helst behöver vara ensam några veckor när jag skapar nytt, så förhoppningsvis hittar jag plats även för det framöver.”

Och trots alla framgångar med glasögondesignen så betyder det inte att glasögon är det enda hon kan tänka sig i framtiden.

”Det är snyggt och coolt med glasögon, och jag älskar mode. Men det är inte så att utan glasögon så kan jag inte andas, jag är inte riktigt där. Men när jag väl sätter igång så ska det vara den skarpaste, vackraste, bästa kollektionen som finns.”

”Måleriet är något jag vill ägna mer tid åt i framtiden. Vi får se vad som händer.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera