1515

Europabörser: Fordonsbolag stiger

Europabörserna har inlett onsdagshandeln svagt stigande. En stark kinesisk BNP-tillväxtsiffra för andra kvartalet ger visst stöd och investerare handlar framför allt upp cykliska segment som fordonstillverkare och gruvbolag.

Samtidigt har EMU-ländernas industriproduktion inkommit med ett svagare än väntat utfall och i statsskuldkrisens senaste händelser har Irland fått sänkt kreditbetyg av Moody's.

På aktiemarknaderna stiger framförallt cykliska aktier i sektorer så som fordon och gruvbolag. I Frankfurt var biltillverkarna BMW och Daimler upp 1,3 respektive 2,2 procent och i London avancerade gruvbolagen Rio Tinto och BHP Billiton med 1,2 respektive 1,6 procent.

Bankerna har det däremot tuffare i och med den fortsatta skuldoron. Irländska Bank of Ireland tappar 3,8 procent efter Moody's sänkning av Irlands kreditbetyg. I London faller RBS med 1,2 procent och i Frankfurt tappar Deutsche Bank 1,1 procent.

Kinas bruttonationalprodukt, BNP, steg med 9,5 procent under det andra kvartalet 2011, jämfört med motsvarande kvartal året innan. Analytiker hade räknat med en BNP-tillväxt på 9,4 procent under kvartalet. Vid en jämförelse med närmast föregående kvartal steg BNP med 2,2 procent.

Kreditvärderingsinstitutet Moody's nedgraderade på tisdagskvällen Irlands kreditbetyg med ett steg till Ba1 från Baa3. Utsikterna är fortsatt negativa.

Irlands finansdepartement och landets motsvarighet till Riksgälden kritiserar Moodys sänkning av Irlands kreditbetyg till skräpstatus som meddelades på tisdagskvällen. Irland håller sig till målen i det internationella räddningsprogrammet och sänkningen är omotiverad, menar man från irländskt håll. Det är bara Moodys av de tre stora ratingföretagen som har sänkt betyget till skräpstatus, pekar man vidare på.

Den internationella valutafonden, IMF, kommer att arbeta med europeiska och grekiska tjänstepersoner för att utveckla ett större paket som kan tackla landets växande skuldkris, och för att förhindra att skuldsmittan sprids i Europa, sa den nytillträdda IMF-chefen Christine Lagarde på tisdagskvällen, enligt Dow Jones Newswires.

Bland dagens bolagsnyheter har holländska ASML, tillverkare av litografisystem för halvledarbranchen, redovisat ett nettoresultat på 432 miljoner euro (239) i det andra kvartalet. Det var bättre än analytikernas genomsnittsestimat på 409 miljoner euro, enligt Dow Jones Newswires. Intäkterna ökade till 1,53 miljarder euro (1,07) vilket också översteg förväntningarna, som låg på 1,51 miljarder euro.

Marknaden tar dock fasta på en osäker guidning för 2012 och sänker aktien med 4,5 procent. ASML spår fortsatt att försäljningen under helåret 2011 kommer att nå en rekordnivå klart över 5 miljarder euro, exklusive EUV, men enligt bolagets finanschef väntas försäljningen 2012 komma in under 2011 års nivå då kunderna är mer osäkra.

Den franska dagligvarujätten Carrefour har blivit av med stödet från Brasiliens utvecklingsbank inför en expansionsplan i landet. Carrefour faller 0,9 procent i Paris.

Industriproduktionen för EU-länderna (EU27) steg med 4,0 procent i årstakt under maj. Under månaden innan var utfallet reviderade +4,9 procent (preliminärt +4,7 procent).

Arbetslösheten i Storbritannien uppgick till justerade 4,7 procent under juni månad jämfört med 4,6 procent månaden innan. Det var marginellt sämre än analytikernas förväntade nivå om 4,6 procent. Antalet arbetslösa steg med 24.500 personer under månaden, vilket kan jämföras med en förväntad ökning om 15.000 personer.

Table
 


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?