1515
Annons

Europabörser: Svart dag för banker

Skuldkrisen i Europa dränerade under tisdagsförmiddagen marknaden på riskaptit, efter att obligationsräntorna för spanska och italienska statspapper fortsatt upp under dagen. På Milanobörsen fortsatte Italiens största bank Unicredit att falla, vilket föranledde ett handelsstopp i aktien.

Finansaktier var under hård press under förmiddagen. I Tyskland handlades Deutche Bank ned 2,0 procent, medan Commerzbank tappade 2,9 procent. I Frankrike tappade BNP Paribas 1,9 procent samtidigt som Société Générale och Crédit Agricole var ned 2,0 respektive 3,6 procent.

På Milanobörsen handelsstoppades storbanken Unicredit under morgonen efter att aktien inledningsvis fallit cirka 6 procent. Handeln återupptogs igen runt klockan 11 och aktien var då ned 1,4 procent jämfört med måndagens stängningskurs.

Gapet mellan marknadsräntan för en tioårig italiensk statsobligation och den tyska motsvarigheten fortsatte att vidgas under morgonen och ökade med 26 punkter, efter att gapet under gårdagen ökat med cirka 100 punkter.

I Spanien var situationen liknande, där Banco Santander var ned 1,5 procent medan BBVA tappade 1,6 procent.

I London föll Thomas Cook med 28 procent efter att bolaget vinstvarnat för det tredje kvartalet. Resultatet kommer inte att nå upp till de tidigare ställda förväntningarna, efter att oron i Mellanöstern och Nord Afrika tyngt resebolagets resultat.

Alcatel-Lucent ställdes ned 3,9 procent i Paris. Deutsche Bank sänkte under förmiddagen sin rekommendation för aktien från tidigare köp till behåll.

Peugeot tappade 3,2 procent efter att bolaget rapporterat en ökning om 0,2 procent i global fordonsförsäljning, en ökning som inte håller samma takt som marknaden i övrigt.

Carrefour var ned 3,6 procent på Parisbörsen och fortsatte därmed sin negativa trend sedan avknoppningen av dotterbolaget Dia. Under morgonen meddelade brasilianska åklagare att man nu tittar närmare på användningen av brasilianska offentliga medel i den föreslagna fusionen mellan Carrefour och Brasiliens största detaljhandlare Pão de Açúcar.

BNDES, Brasiliens statliga utvecklingsbank, sade för två veckor sedan att man kommer att finansiera fusionen, men affären har sedan dess kritiserats på legala, etiska och antikartell grunder. Affären är villkorad av att Casino, Carrefours största konkurrent och delägare i Pão de Açúcar, godkänner affären.

Table

”Galen” målmedvetenhet tog henne till framgången

Hennes glasögon tog modevärlden med storm och varumärket har växt med hjälp av kända kunder, konstfull design och hårt jobb. Nu växer nya marknader som Indien och Nigeria. 

”Jag vill göra världen vackrare”, säger Anna-Karin Karlsson.

Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.
Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.Foto:Cornelia Jönsson

Genom glasögondesignen har Anna-Karin Karlsson fått kanalisera sin kreativitet och byggt upp ett exklusivt varumärke med glasögon som sticker ut – handgjorda, med spektakulär design och i material som titan, guld, pärlor och diamanter.

Bland de kända namn som genom åren burit hennes design finns namn som Beyoncé, Kylie Jenner och Jennifer Lopez.

”Jag försöker att inte göra saker som bara håller en säsong. Jag tänker att man ska ha en optisk garderob som fungerar hela livet. Man investerar i något som är okej idag men också om tio år och bygger på den efter hand.”

 Anna-Karin Karlsson är uppväxt i Västerås. Skapandet har funnits med sedan barndomen.

”Jag målade och ritade jämt, och höll på med musik”, säger hon.

Som nittonåring flyttade hon till London. När hon jobbade som servitris träffade hon på en man vars fru ägde en av världens äldsta optikbutiker och hon började så småningom jobba där.

”Jag designade glasögon, främst till förnäma herrar”, säger Anna-Karin Karlsson.

Tiden gick och till slut blev det dags att återvända till Sverige tillsammans med sin då femåriga son. Då hade hon varit borta ett drygt decennium.

”Jag fick inget jobb och var helt pank. Familjen hade en stuga som stod tom i Dalarna så jag och min son flyttade in där. Jag hade bara tid, men inga pengar.”

”Jag har alltid känt att jag velat göra något stort med mitt liv. Så jag gjorde en plan och bestämde mig för att jag skulle jobba aktivt med att bli en känd glasögondesigner. Jag gick upp klockan 04 varje dag och jobbade till sent, under ett års tid.”

Anna-Karin Karlsson åkte runt till tillverkare och övertalade dem att jobba med henne trots att hon inte hade några pengar. På något sätt fick hon tillslut klart tio prototyper.

”När de kom så sov jag med dem, för jag kände att det här är vår framtid nu. Det är allt jag äger.”

Anna-Karin Karlsson ansökte om att få ställa ut på Paris modevecka året därpå och kom med. Hon blev även nominerad till Guldknappen. Hon flyttade till Stockholm och uppvaktade envist moderedaktörer och skribenter på magasin i både Sverige, Europa och USA.

”Jag var helt galet målmedveten. Jag såg inga hinder, jag bara skulle lyckas!”

 

Anna-Karin Karlssons glasögon blev något nytt i modevärlden, med sin nyskapande, konstfulla design i kombination med exklusiva materialval, något som Di Weekend rapporterade om för några år sedan

”Det är inte så många som kommer in från konsthållet i glasögonvärlden. Jag använde det jag tidigare skapade i form av tavlor eller musik och gjorde glasögon istället.”

Modeveckan i Paris gav Anna-Karin Karlsson hennes första kunder.

”En del partners jobbar jag med än i dag.”

Därefter berättar hon hur hon fortsätta sälja in sina glasögon genom att resa mycket, leta upp rätt butiker, besöka finare varuhus och så småningom byggdes ett nät upp av kunder, agenter och distributörer.

I Sverige har bolaget nu fem anställda.

”Jag försöker delegera bort saker, för jag blir lätt involverad i allt. Men det jag vill är att göra världen vackrare, och då måste jag vara ännu mer i den kreativa processen. Om jag bara sitter och kollar på försäljningssiffror så kommer jag ingen vart. Jag måste in och rota i mig själv.”

I höst väntar en USA-resa med fokus på försäljning och att möta kunder för Anna-Karin Karlsson. Hon ska även delta i Paris modevecka.

Anna-Karin Karlsson äger företaget ensam, men hon har fått en del förfrågningar om att ta in externt kapital via nya delägare.

”Det känns som att jag står vid ett vägskäl och jag måste fundera över vilket håll jag vill gå åt. Är det mer kreativt utrymme jag vill ha? Är det pengar? Jag vet inte riktigt, men jag kanske inte måste bestämma mig exakt nu.”

”Nu känns det jättespännande med de nya marknaderna, Indien och Nigeria är två som växer mycket just nu. Jag har så otroligt spännande och intressanta kunder och ser fram emot att komma ut och träffa dem. Samtidigt vet jag att jag helst behöver vara ensam några veckor när jag skapar nytt, så förhoppningsvis hittar jag plats även för det framöver.”

Och trots alla framgångar med glasögondesignen så betyder det inte att glasögon är det enda hon kan tänka sig i framtiden.

”Det är snyggt och coolt med glasögon, och jag älskar mode. Men det är inte så att utan glasögon så kan jag inte andas, jag är inte riktigt där. Men när jag väl sätter igång så ska det vara den skarpaste, vackraste, bästa kollektionen som finns.”

”Måleriet är något jag vill ägna mer tid åt i framtiden. Vi får se vad som händer.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera