1515
Annons

USA-börser: Oro för Europa tynger

De amerikanska börserna inledde handelsveckan ned på måndagen.

Växande farhågor för att den europeiska skuldkrisen ska spridas till Italien tyngde den europeiska handeln på måndagen, vilket drog ned börshumöret även i New York. Dessutom nåddes inga framsteg i förhandlingarna om det amerikanska underskottet och skuldtaket under helgen.

Klockan 17.55 var Dow Jones ned 1,1 procent. S&P 500 sjönk 1,5 procent, medan Nasdaq Composite backade 1,6 procent.

Bankerna tog stryk i den finansiella oron. JP Morgan och Citigroup sjönk 3,1 procent vardera.

Det var dystert även för industribolagen. Caterpillar och Boeing backade 2,2 respektive 1,8 procent.

Efter måndagens stängning i New York går startskottet för den amerikanska rapportsäsongen, då Alcoa redovisar sina resultat för det andra kvartalet. Inför rapporten handlades bolaget 2,5 procent lägre.

Senare i veckan lämnar bland andra JP Morgan, Citigroup och Google sina rapporter för det andra kvartalet.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Spretig utveckling efter utköp

Ett halvdussin bolag som levererar miljardintäkter har köpts upp och lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren. Nu visar färska årsredovisningar att bolagen haft en blandad utveckling i den privata miljön.   

Säkerhetsföretaget Gunnebo är mitt inne i en större ombyggnad som krävt stora investeringar.

”Vi står på en mycket solidare grund i dag”, säger vd Stefan Syrén. 

Ahlsell, Gunnebo och Axis är tre bolag som lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren.
Ahlsell, Gunnebo och Axis är tre bolag som lämnat Stockholmsbörsen de senaste åren.

Sedan hösten 2018 har sex bolag som omsätter miljardbelopp blivit uppköpta och avnoterats från Stockholmsbörsen. Det handlar om it-konsulten HiQ, kameratillverkaren Axis, säkerhetsbolaget Gunnebo, industridistributören Ahlsell, bilbesiktaren Opus och kosmetikaföretaget Oriflame. Sifferfloden visar att de tidigare börsbolagen haft en blandad utveckling i den privata miljön (se tabell). 

Oriflame minskade under 2021 omsättningen med 12 procent till knappt 12 miljarder kronor, vilket bolaget i årsredovisningen härrör till coronapandemin. Rörelseresultatet stärktes dock med nära 40 procent till nästan 1,5 miljarder kronor, vilket beskrivs bero på bättre kostnadskontroll inom bland annat försäljning och marknadsföring, en förändrad prissättning och andra effektiviseringsåtgärder.

För kameratillverkaren Axis, som blev uppköpt av den japanska branschjätten Canon, var intäkterna i stort sett oförändrade under 2021 jämfört med året innan, men rörelsevinsten föll mer än 30 procent till 852 miljoner kronor. Vinsttappet beror delvis på leveransstörningar och komponentbrist, förklarar Axis kommunikationschef Björn Hallerborn. 

”Vi har heller inte haft den tillväxt som vi siktade på eller planerade för innan pandemin slog till, vilket också gör att vinsten inte varit på den nivån vi önskat”, säger han. 

Axis är ett självständigt bolag inom Canon, som i sin tur inte drivit igenom några större förändringar, enligt kommunikationschefen.

 

Efter ett turbulent år köptes säkerhetsföretaget Gunnebo ut från Stockholmsbörsen av huvudägaren Stena Adactum och riskkapitalbolaget Altor i december 2020. Bolaget hade dels drabbats hårt av coronapandemin, dels utsatts för en it-attack som resulterade i att känslig information läckte ut på internet

2020 sjönk nettoomsättningen med 22 procent och rörelseresultatet, ebita, rasade 80 procent jämfört med utfallet året innan på drygt 5,4 miljarder respektive 321 miljoner kronor. 

”Vi fick mycket stryk det året”, konstaterar vd Stefan Syrén och pekar exempelvis på bolagets verksamhet inom säkerhetsspärrar, vilka bland annat används i kollektivtrafiken där flödet av människor i princip upphörde efter pandemiutbrottet. 

Stefan Syrén, vd för Gunnebo.
Stefan Syrén, vd för Gunnebo.Foto:Jonatan Fernstrom

Årsredovisningen för 2021 visar att Gunnebo, resultatmässigt, ännu inte riktigt återhämtat sig efter pandemismällen, trots att rörelsevinsten, ebita, nästan fyrdubblades mot föregående år.

”Vi hade en tillväxt på 8 procent förra året, vilket var bättre än marknaden i stort”, lyfter Stefan Syrén fram vid sidan av resultatökningen och syftar på bolagets försäljningstillväxt, rensat för valutaeffekter och förvärv. 

Gunnebo är mitt inne i en större omstöpning där verksamheten ska bli mer strömlinjeformad, ett projekt som inleddes när bolaget lämnade börsen. Tre affärsområden har blivit två sedan kontanthanteringsdelen såldes i mars, berättar Stefan Syren.

”Nu har vi två världsledande ben kvar som verkar på en tillväxtmarknad”, säger han. Det handlar om verksamheten inom säkerhetsspärrar, Entrance Controll, och säker förvaring, Safe Storage, med produkter för både konsumenter och företagskunder.

Uppdelningen och ombyggnaden av Gunnebo har samtidigt inneburit stora kostnader. 

”Vi har investerat mycket pengar i verksamheten, bland annat i en ny it-infrastruktur, i vår personal samt innovation och digitalisering. Det hade vi kanske inte kunnat göra i samma takt, om vi hade varit på börsen”, säger Stefan Syrén. 

Han liknar den stora förändring som bolaget genomgått med att ”bygga om grunden på huset”. 

”Vi står på en mycket solidare grund i dag för att kunna driva tillväxt och lönsamhet”, säger Stefan Syrén och tillägger att inledningen på 2022 lovar gott inför framtiden. 

Ett stort utropstecken i Di:s sammanställning är industridistributören Ahlsell. Bolagets nettoomsättning ökade med drygt 12 procent till 36,8 miljarder kronor under 2021 samtidigt som rörelseresultatet rusade över 30 procent och landade på nära 3,3 miljarder kronor.

En fortsatt god efterfrågan inom samtliga kundsegment har drivit tillväxten, uppger Ahlsells vd Claes Seldeby i ett mejl till Di. 

”Utvecklingen inom bygg- och industrisektorn har varit stark, dessutom är investeringar inom infrastruktur på en hög nivå”, skriver han och poängterar att man även effektiviserat verksamheten. 

Bolagets tidigare storägare på börsen, riskkapitalbolaget CVC, lade våren 2019 beslag på hela Ahlsell. Styrningen av bolaget har inte förändrats nämnvärt i den privata miljön, uppger Claes Seldeby vidare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera