1515
Annons

Råvaror: Guldpriset faller

Oljan sjönk på fredagen efter fallande inköpschefindex i både Kina och Europa. Glädjande ISM-index från USA gav dock tillsammans med uppgångar på aktiemarknaderna en del stöd i den avslutande handeln.

Vid golvhandelns stängning klockan 20.30 på fredagen var WTI-oljan i första termin ned 0,62 dollar till 94,80 dollar per fat, medan brentoljan hade tappat 0,79 dollar till 111,75 dollar per fat.

Kinas inköpschefsindex för industrin sjönk till 50,9 i juni, jämfört med 52,0 månaden före. Enligt Bloomberg News enkät väntades inköpschefsindex sjunka till 51,5.

"Det är i Kina tillväxten äger rum, och denna typ av minskning av tillverkningsindustrin kan påverka marknaderna", sa Serene Lim, råvarustrateg på Australia & New Zealand Banking Group i Singapore, till Bloomberg News.

En hel del stöd kom dock på eftermiddagen i form utav ISM-index i USA som visade sig vara mycket bättre än väntat för juni.

De amerikanska inköpschefernas index noterades till 55,3 i juni, upp från 53,5 månaden före.

Analytiker hade spått att index skulle ha sjunkit till 52,0, enligt Bloomberg News prognosgenomsnitt.

"ISM-rapporten är bra för oljan eftersom det dämpar en del av farhågorna för ekonomin under det andra halvåret. Det ligger fortfarande en del negativa nyheter där ute, men det här är ett lysande exempel på den positiva sidan", säger Michael Lynch vid Strategic Energy & Economic Research till Bloomberg News.

På London Metal Exchange låg de flesta metaller på minus. Kopparn var ett av undantagen och avancerade 15 dollar till 9.445 dollar per ton. En del spekulation gör gällande att den svaga inköpschefsstatistiken från Kina kan innebära att risken för ytterligare åtstramningar i landet minskar.

"Många i marknaden tror förmodligen att det finns mindre behov av att strama åt ytterligare", säger Daniel Briesemann, analytiker vid Commerzbank, till Bloomberg News.

Guldet föll med drygt 15 dollar till 1.484 dollar per uns efter att företrädare för Österrikes finansdepartement uppgett att Grekland kommer att få finansiellt stöd på upp till 85 miljarder euro i ett andra stödpaket.

Guldet har nu tappat 5,7 procent sedan toppnoteringarna i början av maj.

"Guldet kan komma att pressas ytterligare på kort sikt. Överenskommelser kring åtstramningar i Grekland kommer sannolikt att sätta fart på riskaptiten. Dessutom har guldet gått in i en period som traditionellt sett innebär låg fysisk efterfrågan", säger James Moore, analytiker vid Thebulliondesk.com, till Bloomberg News.

Table

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

De förvandlade familjegården till en spa-idyll

NÄRKES KIL. En gård som blev helt rätt i tiden när svemestern tog över svenskarnas sommarresande. Men egentligen var Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström långt före sin tid med lantlig naturturism vid Blå Bergens fot.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.
Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.Foto:Joey Abrait

På gården ute på Närkeslätten är lugnet påtagligt. 

De fem glampingtälten ligger utplacerade som diskreta, vita toppar med åkrarna framför sig, utanför spa-huset bubblar det varma vattnet i poolen och i bryggeriet ska det snart bryggas mer av gårdens egen öl. 

I sommarens aktivitetsutbud finns bland annat ”beer- & bubbelyoga”, målerikvällar med vin, och musikevenemang.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström träffades 1993. De bestämde sig så småningom för att köpa en gård i trakterna kring den lilla orten Närkes Kil utanför Örebro, där Robert är uppvuxen.

Redan från början hade paret en plan att använda gården på något sätt, drömmen var att i framtiden kunna livnära sig där.

”Vi visste från början att den var för liten att leva på med traditionellt lantbruk, men vi kände att vi ville skapa en levande gård ändå”, säger Robert Sundström.

Döttrarna Emma och Lisa föddes med ett par års mellanrum i början av det nya millenniet, och när Annika var mammaledig bestämde hon sig för att söka en tvåårig utbildning till hälsopedagog och massör.

”Under utbildningen väcktes idén om att skapa ett lant-spa i flygelbyggnaden på gården”, säger Annika Hübbinette Sundström.

2004 öppnades Blåbergen Spa. Det blev snabbt populärt. 

”Vi upptäckte att människorna som kom hit uppskattade det lilla. Man behövde inte ha de stora spa-komplexen för att koppla av. Här fanns ingen tv, ingen radio, bara lugnet och tystnaden.”

Efter några år byggde de även vinterbonade kåtor i trä där gäster kunde bo över. 

Parallellt med att spa:et drog igång köpte paret företaget Grogården, där Robert drev odling av ekologiska groddar. Det blev en verksamhet som växte – sex dagar i veckan kom det kylbilar till gården som körde groddarna till butiker som Ica och Coop. Den verksamheten drevs i nästan tio år innan de valde att sälja bolaget.

Kvar blev tomma livsmedelslokaler i en stor byggnad på gården.

”Då började ”vad gör vi nu?-” processen. Vi kände att det skulle vara kul att göra något som knöt ihop säcken lite med spa:et som fram till nu mest hade levt sitt eget liv”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Det blev sommarpub och restaurang, och så kom idén om att även starta ett bryggeri för att utveckla verksamheten.

”Att brygga öl hade varit lite av en dröm för mig i många år. Jag började i liten skala, läste och läste, testade, testade och testade”, säger Robert Sundström.

Foto:Joey Abrait

Så föddes ölmärket Blåbergen, och i och med det nådde paret Hübbinette Sundström en ny målgrupp i sin gemensamma verksamhet.

”Med ölprovningar och bryggevent kom det betydligt fler män. Ja, även kvinnor som gillar öl förstås. Kombinationen med spa, boende och att få prova vårt egna öl blev snabbt populärt”, säger Robert Sundström.

Med åren har det blivit fler och fler ölsorter.

”Så långt det är möjligt använder jag självklart svenska råvaror. Det är fantastiskt vad man kan skapa med bara malt, humle, jäst och vatten! Kombinationerna är oändliga.”

Sedan ett par år tillbaka säljs sex sorter av Blåbergen öl även på Systembolaget lokalt i Örebro.

”Det blev faktiskt en följd av pandemin. Vi hade pratat om tidigare att göra ett försök med Systembolaget, och när pandemin slog till förstod vi snabbt att vi skulle tappa väldigt mycket på våra andra verksamheter”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Åren innan hade varit fyllda med musikevenemang, pub- och restaurangkvällar, ölprovningar och spa-gäster som ofta kom i grupper.

”Jag förstod direkt att mycket skulle försvinna när coronan kom, så vi fattade snabbt beslutet att ta tag i försäljning på Systembolaget. Och så beställde jag ett glampingtält i april 2020, och ett till kort därpå”, säger Annika Hübbinette Sundström.

”Hade vi inte gjort de snabba förändringarna så vet jag inte hur det hade gått.”

Under de senaste två åren har glamping som koncept snarast exploderat i Sverige. Men vid pandemins början var det inte alls lika stort.

”Vi var väldigt tidigt ute, och det har gynnat oss. När tältet vi hade beställt anlände var vi snabba med att få upp det och inreda, ta bilder och ut i sociala medier. Det började bokas redan efter några timmar.”

Idag finns det fem glampingtält på gården, alla bekvämt inredda med riktiga sängar, sänglinne och handdukar, kylskåp, lampor med mera. Vid bokning kan paket med alltifrån spabehandlingar till ölprovning, spabad vid det egna tältet och måltider bokas in. 

Foto:Joey Abrait

Tälten ligger enskilt placerade med utsikt över åkrar och de blåskimrande Kilsbergen. 

”Glampingen föll in väldigt bra i vårt koncept, vi har ju alltid jobbat med lantliga upplevelser och naturturismen. Så det kändes som ett helrätt och naturligt steg.”

Ytterligare ett ben i företaget är att de hyr ut sin festvåning och pub till bröllop och andra fester.

”Nu känner vi att vi har ett brett koncept där de olika delarna kompletterar varandra. Det skulle halta utan någon del. Mixen är bra”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Hon och en av de två övriga anställda leder även vattengympapass på universitetssjukhuset i Örebro flera gånger i veckan och utför massage åt företag. Robert Sundström har en entreprenadverksamhet med en grävmaskin, han utför avancerad trädfällning och även snöröjning på vintern.

Ölbryggningen är fortfarande på en nivå som gör att han kan sköta den på egen hand.

”Jag klarar av det som efterfrågas just nu. Vi håller oss lokalt än så länge. Skulle efterfrågan öka så får vi se över om vi vill investera och låta den delen växa. Men just nu känns det bra som det är”, säger Robert Sundström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera