1515

Stockholmsbörsen: Boliden stor förlorare

Stockholmsbörsen backade på bred front på tisdagen. Utvecklingen var likartad i Europa sedan bin Ladin-effekten avtagit i USA- och Asien-handeln.

Vid stängning var OMXS30 ned 0,8 procent till 1153,9. Omsättningen uppgick till 17,4 miljarder.

Utvecklingen var negativ även bland de större kontinentaleuropeiska börserna, vilket innebär att åtta dagars uppgång av börsindexen brutits.

Dagens stora förlorare på Stockholmsbörsen var Boliden, som föll 8,2 procent till 127,20 kronor. Resultatet före skatt blev bara 1.301 miljoner kronor, eller 21 procent under förväntan. Företaget hade under det första kvartalet förnyade produktionssvårigheter i Aitik-gruvan, vilket påverkade volymerna negativt.

Sandvik hade också en tung dag och föll 2,3 procent till 122,60 kronor efter att ha redovisat ett resultat före skatt på 2.855 miljoner, mot väntade 2.962 miljoner. De fortsatta problemen med divisionen SMT oroade marknaden.

"Huvudpunkterna i rapporten är hyfsat i linje, men det är SMT som spökar", konstaterade en analytiker.

Volvo och Scania var ned 0,8 respektive 1,8 procent till 116,70 respektive 151,70 kronor. Tyska MAN tappade 0,8 procent trots att bolaget redovisat ett starkare resultat än väntat.

Utdelningar från ABB och Swedish Match bidrog också till att tynga OMXS30. ABB var ned 1,4 procent till 160,80, medan Swedish Match backade 2,5 procent till 209,90 kronor sedan utdelningar om cirka 4,20 respektive 5,50 kronor avskiljts.

Exane BNP Paribas har höjt rekommendationen på ABB-aktien till outperform, från tidigare neutral.

Rapporterande SEB:s A-aktie var ned 0,3 procent till 57,30 kronor. Rörelseresultatet slog konsensus med 8 procent, vilket dock främst berodde på oväntat stora kreditåtervinningar.

Även Niscayah tappade mark efter att ha rapporterat ett kvartalsresultat som var 7 procent under SME Direkts konsensusprognos. Aktien stängde 1,2 procent ned till 12,00 kronor.

Starka tyska klädförsäljningssiffror hjälpte Hennes & Mauritz att stiga 1,0 procent till 220,50 kronor. Enligt Textilwirtschaft ökade beklädnadsförsäljningen med 12 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Det är den största månatliga ökningen sedan oktober 2009, då den var lika stor.

På uppsidan märktes också Eniro, som fortsatte att klättra efter fredagens bättre än väntade kvartalsrapport. Aktien steg 2,6 procent till 23,70 kronor.

Skogsbolagen gick kräftgång på tisdagen, med Stora Enso i botten. Bolaget ska omstrukturera finpappersverksamheten och sänka kostnaderna med 20 miljoner euro per år.

På den negativa sidan märks att den finländska tjänstemannastrejken trappades upp. Aktien sjönk 2,0 procent till 71,05 kronor.

Lundin Petroleum förlorade 3,9 procent till 89,25 kronor inför onsdagens kvartalsrapport. Oljepriserna fortsatte på tisdagen nedåt efter Usama bin Ladins död.

Även Lundin Mining slutade dagen med en nedgång, med 1,8 procent till 57,10 kronor. Handelsbanken Markets har sänkt rekommendationen till öka från tidigare köp. Råvarurelaterade bolag var också internationellt på minuslistan.

Bland de mindre bolagen var Hemtex en stor förlorare efter att ha redovisat förlust samt en försäljningsminskning om 23 procent. Som ett led i den svaga utvecklingen fick vd lämna sin post.

Aktien föll 13,9 procent till 5,25 kronor.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?