1515

Stockholmsbörsen: Boliden och Sandvik tynger

Stockholmsbörsen backade på bred front under tisdagsförmiddagen. Utvecklingen var likartad i Europa sedan bin Ladin-effekten avtagit i USA- och Asien- handeln. Boliden och Sandvik var förlorare på svaga rapporter.

Vid 12.30 var OMXS30 ned 1,0 procent till 1.151,6. Omsättningen uppgick till 6,7 miljarder. I Europa backade DAX 0,9 procent medan CAC och Euro Stoxx båda var ned 0,6 procent.

Därmed ser trenden med uppgång ut att brytas efter åtta raka dagar med stigande europeiska börsindex.

"Det saknas positiva överraskningar i dagens nyhetsflöde", sade Peter Steiner, analytiker på BHF Bank i Frankfurt, angående börsutvecklingen till Bloomberg News.

I Tyskland drog fordonstillverkarna ned index. MAN var ned knappt 1 procent trots att bolaget redovisat ett starkare resultat än väntat. På Stockholmsbörsen var de svenska konkurrenterna Volvo och Scania ned 2,0 respektive 1,6 procent till 115:30 respektive 151:90 kronor.

Sandvik var ned 3,0 procent till 121:80 kronor efter att, vid lunchtid, ha redovisat ett resultat före skatt på 2.855 miljoner, mot väntade 2.962 miljoner.

Boliden var dock den stora förloraren med en nedgång på 8,4 procent till 126:80 kronor. Resultatet före skatt blev bara 1.301 miljoner kronor, eller 21 procent under förväntan. Företaget hade under det första kvartalet fortsatta inkörningsproblem i Aitik vilket påverkade volymerna negativt.

"Under kvartalet har tillgängligheten för infrakt och krossar varit otillfredsställande med låga produktionsvolymer som följd. Tillgänglighet på truckar har samtidigt varit låg", skrev bolaget i rapporten.

Utdelningar från ABB och Swedish Match bidrog också till att tynga OMXS30. ABB respektive Swedish Match var ned 1,7 respektive 2,0 procent till 160:20 respektive 210:90 kronor sedan utdelningar om cirka 4:20 samt 5:50 kronor avskiljts.

Justerat för utdelningarna var dock de båda aktierna upp. Exane BNP Paribas har höjt rekommendationen på ABB- aktien till outperform, från tidigare neutral.

SEB A var ned 0,2 procent till 57:35 kronor. Rörelseresultatet slog visserligen konsensus med 8 procent men främst på grund av oväntat stora kreditåtervinningar och på intäktssidan var marknaden inte nöjd.

"Rapporten är svagare än förväntat. SEB följer precis samma trend som i Swedbank med större än förväntade återvinningar på kreditförlustsidan, men det är inte där vi fokuserar utan snarare på intäkterna", sade Andreas Håkansson, analytiker på Exane BNP Paribas, till Nyhetsbyrån Direkt.

Även Intrum Justitia och Niscayah backade med 1,1 respektive 1,7 procent till 90:00 respektive 11:95 kronor efter att ha rapporterat på tisdagsmorgonen.

Bland de mindre bolagen var Hemtex en stor förlorare efter att ha redovisat en förlust på 1:31 kronor per aktie samt en försäljningsminskning om 23 procent. Som ett led i den svaga utvecklingen fick vd Erik Gumabon lämna sin post. Peder Larsson, tidigare vd ICA Sverige och tills nyligen tillförordnad vd i Cervera, har utsetts till tillförordnad vd.

Aktien föll 12,3 procent till 5:35 kronor.

På statistikfronten väntas på eftermiddagen, från USA, industriorder för mars.

USA-terminerna indikerar en öppning något under noll på eftermiddagen. Juniterminerna för de ledande amerikanska börsindexen var vid 12.30 ned mellan 0,3 och 0,4 procent.


Innehåll från Leja Schakt & Transport ABAnnons

De levererar fossilfritt redan under 2021

För Lejagruppen är hållbarhetsarbetet en viktig grundsten i koncernens verksamhet. Nu satsar de på helt fossilfria transporter – redan i år.  I ett nytt projekt har företaget tittat på hur de kan hitta bra och hållbarhetseffektiva alternativa drivmedel för deras åkeri. 

Vi i LEJA Åkeri AB ville nå transport utmaningen till 2030 som innebär 100% fossilfria transporter. Men redan under 2021 kommer vi ha nått målet. Detta bland annat genom HVO100 och våra nya biogas lastbilar som levererades under våren. Till hösten får vi också en ny hundraprocentig el-lastbil. Vi har dessutom antagit tjänstebilsutmaningen och kör antingen 100 procents elbilar eller plug-in hybrider, säger Johan Olsson, vd på Leja. 

En lång och gedigen historia

Lejagruppen har en gedigen historia som sträcker sig ända tillbaka till 1940-talet. Det var då de två lastbilscentralerna Spånga-Järfälla och Mälaröåkarna grundades. År 2006 slogs åkerierna ihop under namnet SpångaMälarö LBC AB.  Tio år senare bytte hela verksamheten, som då hade utökats markant, namn till Leja.  

– Leja är i dag strukturerat i åtta bolag varav fyra är våra huvudnäringar: åkeri, schakt och transport, entreprenad samt fastigheter. Vi har cirka 100 medarbetare och en sammanslutning av ett stort antal individuella åkare under vårt paraply. Det gör att vi har en bred, samlad kompetens och många års erfarenhet bakom rattar och spakar, berättar Johan. 

Hållbart i både stor och smått

Enligt Sveriges Åkeriföretag förväntas efterfrågan på transporter öka stadigt. Samtidigt riktas ljuset mot transporternas påverkan på miljö och klimat. För Leja handlar hållbarhetsarbete om att bidra till en förändring, snarare än att det ska se bra ut på pappret.

– Vi försöker därför tänka hållbart i både smått och stort, från ekologisk kaffe till solceller på kontorslokalernas tak. Vår certifiering för kvalitetsledningssystem ISO 9001:2015 och miljöledningssystem ISO 14001:2015 bidrar till ett strukturerat arbetssätt där vi ständigt driver oss själva framåt, säger Linda Zdybal, hållbarhetschef på Leja. 

Som ett Fair Transportföretag lever Leja upp till kraven vad gäller trafiksäkerhet, utsläpp och arbetsmiljö. Det handlar om att mäta, öppet redovisa och ta ansvar för en ständig förbättring. 

– Vi har tidigare i LEJA Åkeri AB testat ett system med fokus på sparsam körning. Förare har fått möjlighet att i realtid via en skärm i sin lastbil följa och därmed kunnat förbättra sitt körbeteende, säger Johan Olsson. 

All statistik från körningarna har följts upp och projektet föll väl ut. Därför har bolaget nu installerat skärmarna i alla 65 fordon. 

– Det är en win-win-situation – vi kan minska både våra utsläpp och slitaget på lastbilarna och samtidigt spara bränsle. I tillägg kan förarna se hur de är rankade i jämförelse med andra förare. Det sporrar dem till att köra bättre och mer miljömedvetet än sina kollegor, avslutar Johan Olsson. 

Läs mer på www.lejagruppen.se

Fakta
Leja-gruppen har fyra huvudnäringar: åkeri, schakt och transport, entreprenad samt fastigheter. Leja Schakt & Transport AB arbetar med transporter, uthyrning av containrar, snöröjning, sandsopning och försäljning av grus och jordprodukter. Leja Entreprenad AB tillgodoser marknaden för markentreprenader såsom till exempel vägbyggnationer och vägunderhåll. Leja Åkeri AB kör uteslutande distribution och Leja Fastigheter AB förvärvar och förädlar fastigheter. 

Mer från Leja Schakt & Transport AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leja Schakt & Transport AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?