1515

Stockholmsbörsen vänder upp

Stockholmsbörsen hämtade tillbaka en del av måndagens fall när riskaptiten förbättrats något i Europa. Råvarubolag gick starkt i spåren av högre priser.
I fokus under förmiddagen låg tyskt IFO-index, den tyska näringslivsbarometern, som blev bättre än väntat och gav stöd till det något bättre riskklimatet.
Vid klockan 10.35 var OMXS30 upp 0,7 procent till noteringen 1.145,6. Omsättningen uppgick till 4,5 miljarder.

IFO för maj var oförändrat på 114,2, jämfört med analytikers förväntan om en nedgång till 113,7. Men då preliminära PMI för såväl tysk industri- som tjänstesektor på måndagen visade på större nedgångar än väntat i maj oroade sig marknaden för eventuella nedåtrisker jämfört med konsensusprognosen.

"En svag siffra
kunde ha tyngt ytterligare i ett redan negativt marknadssentiment", kommenterade Ben Potter, marknadsstrateg på IG Markets, för Bloomberg News.

Brittiska finansbolagen Lloyds
och Barclays backade båda en knapp procent sedan Moodys meddelat att det överväger att sänka kreditbetygen för 14 av de 18 brittiska banker och byggbolag som kreditratinginstitutet täcker.

"Ratinginstituten är för
långsamma att reagera. Investerare är redan medvetna om problemen", sade Yogi Dewan på Hassium Asset Management till Bloomberg News.

I Sverige var
SHB A upp 0,6 procent till 204:50 kronor medan SEB A lyfte 1,0 procent till 55:70 kronor. Swedbank A steg lika mycket till 111:20 kronor.

Nordea var också
upp 1,0 procent till 69:80 kronor. Bank of America Merrill Lynch har höjt rekommendationen på Nordea till neutral, från tidigare underperform.

Råvarubolagen gick starkt.
Lundin Petroleum och Boliden hittades i topp bland OMXS30-vinnarna med uppgångar med 1,9 respektive 1,3 procent till 84:30 respektive 117:40 kronor. Bolagen gynnades av högre priser på olja och koppar.

Alliance Oil avancerade
2,5 procent till 113:40 kronor. Goldman Sachs har justerat upp riktkursen till 188 från 184 kronor, men plockat bort aktien från sin så kallade fokuslista.

Under morgonen redovisade
medicinteknikbolaget Sectra ett resultat efter skatt på -1,9 miljoner kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret (10,3). Även nettoomsättning och orderingång minskade något.

Sectra backade 4,5
procent till 35:90 kronor.

Astra Zeneca har ingått
ett avtal med Daiichi Sankyo om gemensam marknadsföring av bensjukdomsmedicinen denosumab. Aktien var ned 0,9 procent till 317:90 kronor samtidigt som Getinge backat 0,5 procent till 169:90 kronor.

SSAB köpte på
morgonen Outokumpus andel i Tibnor för 44 miljoner euro och blir därmed helägare i bolaget. SSAB håller en kapitalmarknadsdag i Stockholm under tisdagen.

SSAB A handlades
upp 0,8 procent till 102:60 kronor.

Från amerikanskt håll
väntas data över försäljningen av nya bostäder i april, klockan 16.00. Terminerna för de tre ledande USA-indexen hade lyft 0,3 till 0,4 procent vid 10.35.


Innehåll från SJAnnons

Nya X 2000 – prisad design på räls

Redan före premiären av nya X 2000 har vagnarnas sobra inredning fått uppmärksamhet men detta är bara ett av många lyft i SJ:s uppdaterade snabbtåg.

– Det blir ett modernt tåg i ett återvunnet skal, säger Jakob Åhgren, affärsutvecklare på SJ.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här. 

SJ gör stora satsningar i tågflottan och lanserar nu helt moderniserade X 2000-tåg – ett steg som tar kunderna in i en ny era.

– Vi har lyckats skapa ett i många avseenden helt nytt tåg i det befintliga stålskalet. På det sättet kan vi erbjuda resenärerna miljövänliga, snabba och bekväma resor under många år framöver, säger Jakob Åhgren.

Helt ny inredning

I samband med att hela X 2000-flottan renoverats från grunden har vagnarnas inredning fått det prestigefyllda priset ”Best of the best” i den internationella designtävlingen Red Dot Awards. Det är första gången ett helt tåg får ett designpris.

– De nya interiörerna är inspirerade av klassisk skandinavisk design med tydliga former och fokus på funktionella detaljer. Belysningen och de naturliga materialen ska bidra till en trevlig atmosfär och förstärka känslan av lugn och komfort.

Tillsammans med resenärerna har SJ utvecklat en stol som ger god sittkomfort och benutrymme. Den nya stolen har högt ryggstöd, ergonomisk design och ett stort arbetsbord. Tack vare elektrisk styrning är de lätta att ställa in. 

– Du ska kunna sitta bekvämt hela vägen för att jobba, läsa, se en film eller bara drömma dig bort.  

Först i Sverige med radiotransparenta fönster

De nya X 2000-tågen har utrustats med radiotransparenta fönster vilket gör uppkopplingen ombord mer stabil och framtidssäker. Denna teknik innebär att mobilsignaler enklare kan komma in i vagnarna vilket i sin tur gör att kunderna kan ringa och surfa direkt från den egna telefonen, med färre avbrott än förr. Samtidigt förses tågen med den absolut senaste wifi-tekniken som skapar bra förutsättningar för att streama film eller delta i webbmöten under resans gång. Båda teknikerna kommer att kunna utnyttja 5G när mobiloperatörerna moderniserar mobilnäten längs med järnvägen.

– Vi jobbar hårt med att tillgodose kundernas ständigt ökande krav på god uppkoppling och vår målsättning är att det inte ska vara X 2000-tågen eller deras utrustning som begränsar samtalskvaliteten eller internetuppkopplingen. Men för att fullt ut möta kundernas krav krävs även förbättringar i mobilnäten, så att det blir bättre täckning längs spåren.

Mer funktionell design

Något som blir tydligt för kunderna är att nästan alla bagageställ ombord har blivit större och fått en mer funktionell design – hopfällda barnvagnar ryms enkelt. Också taken och bagagefacken ovanför stolarna har ny formgivning för att skapa rymd och kapacitet. Toaletterna har renoverats från grunden och blivit ljusa och fräscha och alla dörrar ombord har förbättrats så att passage mellan vagnarna underlättas. Det blir även lättare för alla kunder att hitta rätt plats, läsa skyltar och ta del av viktig reseinformation via nya digitala skärmar.

– Sätena är numrerade med blindskrift, vi har nya piktogram ombord och de nya digitala skyltarna ger mer information och får bättre läsbarhet.

En helt ny bistrovagn

I nya X 2000 har bistrovagnen fått en rejält lyft med ny planlösning och en inbjudande atmosfär, med bland annat nya mässingslampor. Bistrosofforna i sin nuvarande utformning försvinner och ersätts av ståbord samt nya sittgrupper i direkt anslutning till bistron.

Utöver alla designlyft blir tågresan dessutom mer driftsäker tack vare nya tekniska system.

– Nya X 2000 har bland annat ett avancerat system för självdiagnostik, vilket betyder att vi får meddelanden om eventuellt slitage innan något verkligen går sönder, säger Jakob Åhgren.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?