1515

Stockholmsbörsen: Upp till skillnad från Europa

Stockholmsbörsen höll sig på plus när fredagens handel summerades, till skillnad från flertalet större Europabörser. I fortsatt fokus stod Greklands skuldproblem.

Vid stängning var OMXS30 upp 0,1 procent till noteringen 1.167,1. Omsättningen uppgick till 15,6 miljarder kronor.

Fitch sänkte på fredagen Greklands kreditbetyg till B+, från tidigare BB+, med negativa utsikter. Nedgraderingen återspeglar storleken på utmaningarna som Grekland står inför i att implementera ett radikalt finanspolitiskt och strukturellt reformprogram, nödvändig för att säkra staten solvens och grunderna för en hållbara ekonomisk återhämtning.

Det nya betyget förutsätter ytterligare betydande belopp från EU och IMF och att det inte blir någon "mjuk omstrukturering" eller "omprofilering" av Greklands skulder, vilket skulle jämställas med betalningsinställelse (default), enligt Fitch argumentation.

I Stockholm tyngde H&M B index, ned 1,5 procent till 234:80 kronor, efter att GAP sänkt sin vinstprognos för helåret på grund av ökade inköpskostnader.

Nomura Equity Research har höjt sin riktkurs på H&M till 194 kronor, från tidigare 177 kronor, men samtidigt upprepat rekommendationen minska för aktien.

Nokia fortsatte ned 1,0 procent på fredagen till 52:70 kronor i spåren av torsdagens statistik från Gartner som visade på att Nokias marknadsandel minskat till 25,1 procent av mobiltelefonmarknaden i det första kvartalet.

Även Scania B och Volvo B tappade mark, ned 0,5 och 0,7 procent till 152:60 respektive 114:70 kronor.

MTG och Lundin Mining avancerade mest bland de större bolagen på börsen. Även bolag som Getinge, Electrolux, SCA och Securitas gav stöd till index.

MTG B avancerade 2,6 procent till 453:40 kronor. På fredagen deklarerade bolaget att det inte utnyttjar sin förköpsrätt för Alfas innehav i CTC Media, där MTG redan äger 38,2 procent. Istället har Alfa avtalat om att sälja ägarandelen om 25 procent i CTC Media till Telcrest.

Boliden och Lundin Mining klättrade 0,6 respektive 2,7 procent till 118:70 respektive 57:05 kronor med stöd av högre koppar- och zinkpriser på London Metal Exchange.

Haldex var upp 1,6 procent till 112:50 kronor efter att ha meddelat att det bolag som blir kvar efter avknoppningen av Concentric har som finansiellt mål att växa organiskt med 7 procent och att uppvisa en rörelsemarginal på 7 procent över en konjunkturcykel, vid antagande om oförändrade valutakurser.

Finnveden Bulten stängde oförändrat på 49 kronor under sin första handelsdag. Carnegie och Handelsbanken, som tillsammans agerade finansiella rådgivare åt säljaren Nordic Capital, stod för drygt 95 procent av nettoköpen.

Medivir steg 3,6 procent till 137:75 kronor på positiva resultat i fas 2b för sin gulsotskandidat TMC-435.

I sektorn var Elekta B ned 2,2 procent till 272:60 kronor. Swedbank har sänkt rekommendationen på aktien till neutral, från starkt köp.

På fredagen redovisade jordbruksföretaget Black Earth Farming ett resultat efter skatt på -15,8 miljoner dollar för det första kvartalet. Aktien lyfte 0,8 procent till 26 kronor.

Sweco, som tillsammans med det ryska bolaget Soyuz fått i uppdrag att leda och övervaka upprustningen av tre stora kraftvärmeverk i Moskva, steg 2,7 procent till 67:25 kronor.


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?