ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 23 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Nätshoppingen går upp

Vi klickar hem varor i allt snabbare takt. Den blågula e-handeln växer kraftigt, främst är det hemelektronik, kläder och skor vi köper.
Men nätshopping är fortfarande en liten del av den totala detaljhandeln.

"Om näthandeln ska växa sig riktigt stor krävs ett genombrott för mat-handel på nätet. Mat står för nästan hälften av de drygt 600 miljarder kronor som detaljhandeln omsätter årligen", säger Jessica Lindblom, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI).

Näthandeln i Sverige uppgår ännu bara till knappt 5 procent av den totala detaljhandeln, men den växer fort. Under årets första kvartal ökade e-handelsomsättningen med 10,1 procent, jämfört med samma period i fjol. Shoppingen av hemelektronik växte med 12 procent samtidigt som kläder och skor ökade med nio procent, enligt e-barometern som görs av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI.

Ytterligare en stor tårtbit är media (böcker, filmer, cd-skivor och dataspel) som ökade med 2 procent. Tillsammans står de tre branscherna för 58 procent av e-handelsmarknaden.

"Andra branscher som har potential att bli stora på nätet är leksaker samt sport och fritid", säger Lindblom.

Nästan sju av tio svenskar shoppade på internet under årets första kvartal.

Tyck till