1515

Råvaror: Oljepriset backar

Råoljan föll kraftigt under veckans inledande handelsdag, efter nyheter om att al-Qaida- ledaren Usama bin Ladin dödats av amerikanska trupper. Samtidigt föll silverpriset på grund av nya kontantinsatsregler i USA för spekulativa positioner i ädelmetallen.

Vid klockan 11.30 var WTI-oljan ned 2,51 dollar till 111,42 dollar per fat, medan Brentoljan föll 3,60 dollar till 122,29.

Usama bin Ladin dödades i Pakistan på söndagen efter en räd av räd av amerikanska specialstyrkor, meddelade Barack Obama under måndagsmorgonen. Efter underrättelser om att al- Qaida ledaren bott i ett stort hus i Abbottabad, en förort utanför Islamabad, skickades en liten grupp amerikanska specialstyrkor in i området via helikopter. Operationen resulterade i fem döda, varav en var terroristledaren som kallats USA:s fiende nummer ett i nästan tio år.

Även om oljan sjönk på nyheten, var analytiker delade över vad det har för egentliga effekter på oljemarknaden.

"Vi tror att de bin Ladin-relaterade försäljningarna under morgonen kommer att vara tillfälliga. Det har väldigt lite att göra med fundamenta, snarare att han har varit terrorismens ansikte. Usamas död kan snarare resultera i motattacker från al-Qaida grupper. Usamas död kommer inte heller att förbättra situationen i Libyen och lösa det nuvarande underskottet i sweet crude inför sommarens bilkörnings- och flygsäsong", skriver SEB i ett marknadsbrev.

Stephen Schork vid Schork Group tror däremot att marknaden har fått "en rubrik som kan bana väg för en väsentlig korrektion".

"Att få bort någon som bin Ladin kan vara en negativ drivkraft eftersom det kan minska spridningsrädslan i mellanöstern. Marknaden har väntat på nyheter som kan röra den i någon riktning", sade han till Bloomberg News.

Tongångar från myndigheter, bland annat Interpol, varnar för att Usama bin Ladins död inte kommer att minska terroristhotet. Även Barack Obama sade att "det inte råder någon tvekan om att al-Qaida kommer att fortsätta att attackera oss."

På ädelmetallmarknaden var huvudnyheten att CME Group höjt kontantinsatskraven för spekulativa positioner i silver, något som fick ädelmetallen att backa med 2,47 dollar till 45,435 dollar per uns, motsvarande 5,7 procent. Som mest var silver ned med över 12 procent under morgonen.

CME Group höjde den så kallade "initial margin" med 13 procent till 14.513 dollar per kontrakt från 12.825, och de nya reglerna ska sättas i verk efter stängning på fredag. För ett år sedan låg den på 4.250 dollar per kontrakt.

"Det har kommit massiva säljordrar på spotmarknaden och den sortens rörelser kan vara en indikator för en vändning, men de brukar ofta ta en eller två veckor att utveckla sig", säger Jonathan Barratt till Bloomberg News.

Commerzbank argumenterade för att de länge menat att prisrörelsen i silver varit överdriven och att en korrektion var förestående.

De pekade bland annat på stigande skepsis bland spekulativa finansiella investerare, som minskade deras nettolånga positioner för den 15:e veckan i rad, med 13,4 procent till en tremånaderslägsta om 23.200 kontrakt under veckan som avslutades den 26 april.

Priset på guld backade nästan 7 dollar till knappa 1.557 dollar per uns. Det var dock inte tillräckligt för att motverka uppgången i fredags, då spotpriset rusade med över 27 dollar.

Basmetallmarknaderna i London och Shanghai har helgstängt på måndagen, men på Comex i New York föll kopparn med leverans i juli under morgonen med så mycket som 1,4 procent.

Kopparn pressades av kinesiskt inköpschefsindex som kom in under förväntat på 52,9 i april, jämfört med 53,4 månaden före. Enligt Bloomberg News enkät väntades inköpschefsindex stiga till 53,9.

"Nedgången kommer inte att utgöra något hot eftersom det indikerar att Pekings åtstramningsåtgärder ger effekt", sade Liu Li-Gang, ekonom vid Australia & New Zealand Banking Gorup till Bloomberg News.

Enligt veckostatistik från Commodity Futures Trading Commmission sjönk investerares nettolånga positioner i kopparkontrakt i New York med 6 procent under de sju dagar som avslutades den 26 april.

Table


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder.

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här.

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter:

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen.

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen:

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten.

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen.

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys.

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här.

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?