1515

Debatt: Långt ifrån fri konkurrens bland apoteken

Avregleringen av det statliga apoteksmonopolet har inte varit smärtfri. Statliga Apoteket AB ökar sin marknadsandel – och nu krävs besk medicin för att öka mångfalden, skriver företrädare för privata apotekskedjor.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från SolitaAnnons

Så kan data ge insikter som förbättrar hela verksamheten

Anssi Tikka, SVP Sales & Marketing på Solita.
Anssi Tikka, SVP Sales & Marketing på Solita.

Digitaliseringen av samhället har pågått för fullt det senaste decenniet men långt ifrån alla företag vet hur det nya digitala landskapet ska navigeras och hur den enorma mängden data bäst hanteras. IT-konsultföretaget Solita har kontor i flera europeiska länder och befinner sig mitt i en stadig tillväxtresa. Med ett helhetsperspektiv på den digitala utvecklingen hjälper de organisationer att bli datadrivna på riktigt. – Allt handlar om data, säger Anssi Tikka, SVP Sales & Marketing på Solita.

Solitas verksamhet består av över 1100 specialister inom digital transformation. Med bred kompetens och lång erfarenhet har de goda insikter i hur organisationer bäst hanterar, förvaltar och använder sin data för att skapa nya affärsmöjligheter.

– I och med de många processer och interaktioner som digitaliseringen av en organisation innebär, så skapas mer och mer data. Och ju mer data, desto viktigare är det med struktur. För 10-15 år sedan hade ett företag kanske 100 system. Idag är den siffran snarare 3 000, säger Anssi.

De olika systemen leder till att datan sprids ut över hela organisationen, något som på sikt blir allt mer ohållbart. Anssi liknar situationen vid ett bibliotek utan register.

– Att hantera en stor mängd osorterad data är en utmaning för företagen, men vi vill belysa möjligheterna det också innebär. När datan väl är konsoliderad och strukturerad kan man hitta nya insikter som förbättrar hela verksamheten, menar han.

Molntjänster en central del

I Solitas breda tjänsteportfölj är konsultation, utveckling och migration av molntjänster en central del. Digitaliseringen av organisationer har pågått under många år men att flytta data till molnet ansågs länge vara ett djärvt, nästan riskfyllt, steg. 

– Det var först för två-tre år sedan som företag började förstå de enorma affärsfördelar molnet har, som att det är smidigt, säkert och kostnadseffektivt. När sedan coronapandemin briserade och människor tog med sig kontoret hem har utvecklingen gått snabbt. Nu vill alla flytta till molnet, säger Anssi.

Viktigt med varaktig kompetens

Den digitala utvecklingens exponentiella framväxt ställer höga krav på kompetensen inom data, molninfrastruktur och andra IT-relaterade områden. 

– Det teknologiska landskapet förändras hela tiden och branschens utmaning är att hitta varaktig kompetens; jobbar man inom tech gäller det att hålla sig konstant uppdaterad. Här ligger Solita i framkant. Vi har gjort det här länge och har en bred förståelse för vad det innebär att vara datadriven – organisatoriskt, teknologiskt och inte minst ur ett mänskligt perspektiv, säger Anssi.

Ladda ner guiden ”Att leda och skapa en datadriven organisation” 

Ladda ner guiden ”En modern dataplattform - fundamentet i den datadrivna organisationen”

Om Solita

Solita är ett snabbväxande digitalt transformationsföretag som drivs av teknik, data och mänsklig insikt. Våra tjänster sträcker sig från strategi till affärsdesign, verksamhetsutveckling, digital utveckling, data, AI & analys, moln- och integrationstjänster. Solita grundades 1996 och sysselsätter nu över 1100 digitala affärsspecialister i Finland, Sverige, Estland, Tyskland, Danmark och Belgien. Vi hjälper företag och samhällen att förnya sig med effekter som varar.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Solita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?