1515

Stockholmsbörsen: Ericsson vinnare

Stockholmsbörsen har inlett den rapporttunga onsdagen i en oregelbunden tendens. Ett flertal tunga bolag har under morgonen släppt sina rapporter med blandade utfall.

Medan Ericssons resultat krossade förväntningarna nådde Handelsbanken inte riktigt upp till förväntningarna. Banksektorn har fått en tuff start på dagen.

SIX Generalindex var vid klockan 10.40 upp med 0,1 procent till 355 och OMX30-index steg 0,1 procent till 1.155. Omsättningen var 6,5 miljarder kronor.

Ericsson steg med 9,2 procent som börsens mest omsatta bolag efter en stark rapport för det första kvartalet. Resultat efter finansiella poster uppgick till 5,8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med förväntningarna som låg vid 4,2 miljarder kronor enligt SIX Estimates analytikerenkät.

Försäljningen under det första kvartalet påverkades inte av jordbävningen och tsunamin i Japan. Men Ericssons globala leveranskedja av komponenter är delvis beroende av Japan och bolaget förväntar sig leveransförseningar av vissa produkter.

Ericsson siktar nu på att få affärsområdet Multimedia lönsamt så snart som möjligt. Under första kvartalet var rörelsemarginalen -15 procent. Samtidigt upprepades bedömningen om 2 miljarder kronor i omstruktureringskostnader för året.

Handelsbanken inledde rapportsäsongen för storbankerna. Rapporten möttes dock inte av jubel från investerarna som bankade ned aktien 4,3 procent. Resultatet lyckades inte riktigt leva upp till marknadens förväntningar. Såväl räntenettot som provisionsnettot var något lägre än förväntat och rörelseresultat var 4 procent sämre än analytikernas snittprognos. Räntenettot gynnades dock av stigande inlåningsmarginaler samt ökande in- och utlåningsvolymer.

Bankerna hörde till förlorarna för dagen och samtliga storbanker handlades ned. Nordea sänktes 2,5 procent, Swedbank tappade 2,5 procent och SEB backade 1,8 procent.

Volvo ställdes upp 2,6 procent efter sin rapport som bjöd på betydligt bättre resultatsiffror än väntat. Resultatet före skatt inkom 19 procent över förväntningarna.

Verkstadskoncernen uppger i rapporten att marknadsförutsättningarna för anläggningsmaskiner för 2011 förväntas vara fortsatt positiva med en tillväxtprognos på 20 till 30 procent för hela världen.

Volvo första kvartal präglades delvis av den förödande jordbävningen och den efterföljande tsunamin som drabbade Japan den 11 mars. Inför det andra kvartalet räknar bolaget med störningar som kommer att påverka resultatet med omkring 250 miljoner kronor.

Scania sjönk med 2,3 procent efter sin rapport trots ett resultatutfall som var starkare än analytikernas konsensus. Orderingången för lastbilarna inkom däremot en bit under förväntan. I kvartalet har fordonskoncernen sett en lägre aktivitet i Europa. Däremot ser Scania ingen störning av situationen i Japan, vilket vissa underleverantörer talat om. Den fulla effekten av händelseförloppet i Japan återstår att bedöma skriver bolaget i sin rapport.

ABB stärktes med 1,5 procent efter sitt rapportsläpp där resultatet visade på en högre nivå än förväntningarna. ABB:s vd Joe Hogan skriver i delårsrapporten att bolaget ser en fortsatt stark industriell efterfrågan som väntas gynna ABB:s verksamheter som ligger tidigt i konjunkturcykeln.

"Vi ser också positiva tecken på att våra infrastrukturrelaterade verksamheter inom både kraft och automation är på rätt väg för att återhämta sig senare i år", säger Hogan.

Vitvarujätten Electrolux resultat i det första kvartalet låg relativt nära förväntningarna i kvartalet. Bolaget aviserade höjda priser i Nordamerika som gradvis väntas komma att slå igenom i det andra kvartalet. Prishöjningen ska kompensera för ökade råvarukostnader, som under 2011 uppskattas till en ökning om 2 miljarder kronor. Det är i övre delen av det tidigare spann på 1,5 till 2,0 miljarder kronor som bolaget tidigare gått ut med. Aktien rörde sig upp 0,1 procent.

Bland de lite mindre bolagen föll New Wave med 6,0 procent. Resultatet levde in te upp till förväntningarna. Under 2011 bedöms affärsområdet Profil få ett starkt år medan utmaningen liggerinom området Gåvor och Hemiinredning. Främst är det Orrefors Kosta Boda som tynger. Här håller New Wave på att utreda fortsatta åtgärder för att nå en acceptabel resultatförbättring.

Husqvarna tappar 1,7 procent efter en sänkt rekommendation från Citigroup.

Senare idag väntas rapporter från bland annat Alfa Laval och Getinge. Både Alfa Laval och Getinge har inlett dagen nedåt med 0,9 respektive 1,0 procent.

Den viktigaste punkten på makroagendan är Federal Reserves penningpolitiska besked som offentliggörs klockan 18.30 och den efterföljande presskonferensen med Ben Bernanke.


Innehåll från SignicatAnnons

Lösningar som hjälper människor och företag att lita på varandra i en digital värld

Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.
Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.

Pandemin har påskyndat den digitala affären för alla – såväl företag som konsumenter – och längst fram i täten ligger Norden. Men med digitaliseringens framväxt följer en annan viktig aspekt: säkerheten. Signicat är experter på trygga, digitala identifieringsprocesser: från den första digitala kontakten till den elektroniska underskriften. – Vi är en one stop-shop för alla kundflöden, säger Joakim Harging, Chief Enterprise Nordics, Signicat. 

Signicat finns i 14 länder runtom i Europa och har de senaste åren haft en explosionsartad tillväxt. Siktet är inställt på att befästa och stärka den marknadsledande positionen i Europa

– Den digitala världen är här. I Norden ligger vi i framkant men resten av Europa hinner snart ikapp och kommer också vilja göra den här typen av transaktioner. Vår vision är att bygga teknik som hjälper människor att lita på varandra, även när vi inte kan se varandra. Det är en utmaning men vi har tekniskt stöd för att faktiskt uppfylla den, säger Pontus Andersson, Country Manager Sverige, Signicat. 

Ett första steg är att konsolidera olika identifieringssprocesser. Beroende på var i världen man befinner sig så kan förutsättningarna för elektroniska identiteter se lite olika ut. Varje land har sin egen eid-metod, vilket medför onödigt komplicerade processer för företag som har digital verksamhet i många länder. I Norden ligger vi långt fram med digitala identiteter men i resten av världen är manuell onboarding fortfarande en vanlig företeelse, med med massor av olika identifieringsprocesser. Med Signicat förenas de olika eid-metoderna i en och samma plattform.

– Att knyta ihop allt är vår specialitet, säger Joakim.

Bred expertis och kundbas

Bland sina kunder har Signicat några av Europas största företag, vilket ställer höga krav på efterlevnad av regulatoriska regelverk, menar Pontus.

– Vi är certifierade som QTSP (Qualified Trust Service Provider), vilket är ett bevis på att vi efterlever de högt ställda regulatoriska krav som våra kunder behöver uppfylla. Vissa branscher använder fortfarande lösenord, vilket är förlegat, krångligt och framför allt lätt att hacka. Vi vill göra det både säkrare och enklare för konsumenterna. Vi har egentligen inga gränser; våra kunder kommer från början från bank-och finanssektorerna, men vi kan hjälpa alla företag som har en digital affär.

Banker, försäkringsbolag, betalningsföretag, offentlig sektor, hälsa och handel är några av de branscher som Signicats kunder verkar i. Sedan starten 2007 har Signicat byggt upp ett renommé och idag har bolaget över 400 experter på digital säkerhet och identifikation.

– Vi besitter stor kunskap inom organisationen och vår expansion i Europa ger oss lokalkännedom om de olika marknaderna, vilket är värdefullt för våra kunder, säger Pontus.

– Automatiseringen kommer bara fortsätta att öka, allt fler processer kommer ske digitalt. Signicat erbjuder lösningar för kundens hela livscykel, avslutar Joakim.

Om Signicat

Signicat grundades 2007, har sitt säte i Trondheim och är en ledande aktör på den snabbt växande digitala marknaden. Signicat har över 500 kunder inom finansiella tjänster och andra sektorer och är kopplade till fler än 30 digitala identifieringsmetoder globalt. Plattformen erbjuder AML/KYC-kompatibel kundonboarding, mobilapp-baserad autentisering, avancerad elektronisk signering och mycket mer. 

Läs mer på www.signicat.com 

Mer från Signicat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Signicat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?