1515

Råvaror: Upp på bred front på svag dollar

Råvarorna rörde sig generellt högre under torsdagen, lyfta av en fortsatt försvagning av dollarn vilket gav avtryck främst på metallerna.

På oljemarknaden var prisförändringarna relativt små under dagen. Vid golvhandelns stängning klockan 20.30 visade WTI-oljan en uppgång på 0:82 dollar till 112:27 dollar per fat, medan Brentoljan steg 0:04 dollar till 123:89.

Dollarn fortsatte att försvagas och noterades vid 1:455 mot euron.

"Den information som kommit inför långhelgen borde lyfta oljepriset. Dollarn fortsätter att försvagas, gårdagens rapport (DOE) pressar upp oljepriset och utsikterna förbättras för den generella ekonomiska utvecklingen", sade Jason Schenker vid Prestige Economics till Bloomberg News.

Oljelagerrapporten från det amerikanska energidepartementet visade på onsdagseftermiddagen att USA:s lager av råolja sjönk med 2,3 miljoner fat under förra veckan, väntat var en ökning på 1,3 miljoner fat.

Lagren i Cushing, leveranspunkt för WTI-oljan, sjönk med 0,77 miljoner fat.

Flera kvartalsrapporter som varit bättre än väntat från bland andra Apple, Qualcomm, Morgan Stanley och Ingersoll-Rand har dessutom visat att den ekonomiska återhämtningen fortsätter, vilket har gett stöd åt oljepriset.

På långfredagen är oljemarknaden stängd, vilket innebär tunn handel även på torsdagen.

"Rörelser kommer att förstärkas i dag, eftersom det är så låg volym bakom. Många är lediga på grund av långhelgen", sade Tom Bentz, handlare på BNP Paribas till Bloomberg News.

På basmetallmarknaden på London Metal Exchange steg kopparn med 125 dollar till 9.705 dollar per ton.

"Alla siffror talar för drastiska förbättringar för ekonomin. En kraftigt lägre dollar ger ytterligare skjuts. Det ser ut som om metallerna kommer att stiga ytterligare", sade Matthew Zeman, strateg vid Kingsview Financial till Bloomberg News.

På ädelmetallmarknaden var spotpriset på guld upp 3:77 dollar till strax över 1.506 dollar per uns.

I en enkät bland investerare och analytiker genomförd av Bloomberg News, räknade 17 av 20 tillfrågade med att guldpriset ska stiga nästa vecka. Två spådde lägre priser medan en var neutral.

Matthew Turner, ädelmetallstrateg vid Mitsubishi, sade till Financial Times att "det handlar om huruvida regeringar kan återta kontrollen över den ekonomiska situationen".

"För tillfället stiger guld i dollar på grund av att folk tror att USA förlorar kontrollen", sade han.

Även silverpriset fortsatte upp och noterades på knappt 46:31, en uppgång med 1:05 dollar per uns och upp nästan 8 procent sedan fredagens stängning. Silver är upp över 150 procent bara på ett år, vilket fått analytiker att i allt större utsträckning tala om en bubbla.

Senast silver var på dessa nivåer var 1980, men då var förhållandena annorlunda. Två bröder vid namn Hunt försökte manipulera marknaden genom att köpa upp en övervägande majoritet av allt utbud tillängligt på den öppna marknaden, tills regleringar infördes och silverpriset kraschade.


Innehåll från FluidoAnnons

Fluido: Nyttjande av kunddata fullt ut ökar vinster och effektivitet

En ökad digitaliseringsmognad i samhället gör att företag och organisationer behöver smarta digitala lösningar för att kunna interagera bättre med sina kunder. Där datadrivna beslut, som baseras på kunddata, leder till bättre affärsbeslut och ökad kundnytta. 

– Vi hjälper våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga genom att omvandla deras digitala medarbetarupplevelse och ge unik kundupplevelse med Salesforce plattform. Lösningar som gör data tillgänglig på rätt plats vid rätt tid, ger en 360-graders vy över kundens data och möjliggör bättre affärsbeslut och ökad kundnöjdhet. Vi har sett bland våra kunder att kundlojaliteten har ökat med 27 procent och kundnöjdheten med 30 procent när man använder sig av Salesforce, berättar Pia Ferm, Service Lead på Fluido.

Fokus på Salesforce plattform

Många företag kommer framöver att behöva ändra sina affärsmodeller för att möta kundernas nya behov. Därför är det viktigt att få ett helhetsperspektiv när man bestämmer sig för att investera i en ny CRM-plattform. Det krävs också en partner som kan ta ett långsiktigt åtagande och utvecklas ihop med kunden. Fluido, som ägs av Infosys, har valt att fokusera på teknikplattformen Salesforce. Det har bland annat lett till att Fluido sitter med som rådgivare i Salesforce egen produktutveckling och att Fluidos kunder snabbt får tillgång till nya tjänster. 

– Vår expertis är en djup förståelse för Salesforce. Med best practise kan vi kombinera företagets data, från försäljning, marknadsföring eller kundlojalitet, affärsprocesser och teknik för att skapa meningsfulla lösningar och skapa framgång för våra kunder. Våra certifierade konsulter täcker allt från rådgivning, verksamhetscoaching, teknisk implementation samt support och förvaltning, säger Glenn Alexandersson, Sales Lead på Fluido. 

Fludio samarbetar idag med kunder inom vitt skilda branscher, såsom tillverkning, finans, försäkring, telekom, utbildning, energi, healthcare, logistik och transport. 

– Finnair och Fluidos experter har arbetat tillsammans som ett mycket bra team, och förändrat hur vi samarbetar med våra kunder och stöder våra agenter. Våra agenter kan nu utmärka sig i sitt arbete med hjälp av Salesforce-plattformen och AppExchange-partner utan att glömma den intelligenta användningen av data, berättar Tuija Makkonen, Head of Customer and People Applications at Finnair.

Expansion i Europa genom lokal närvaro

Med Norden som bas håller Fluido just nu på att expandera i Europa och styrkan, menar Pia Ferm, är bland annat teamets mångfald och att de lokala kontoren är så pass små att de blir agila och lyhörda för kundens önskemål samtidigt som kunden kan dra nytta av den uppbyggda globala kompetens som finns på övriga Fluidokontor och hos Infosys.

Om Fluido

Vi är den ledande partnern för Salesforce-kompetens i norra Europa. Bolaget grundades 2009 och har ca 400 medarbetare i nio länder. Vi ingår sedan 2018 i Infosys-koncernen som bidrar med ytterligare 4400 Salesforce-konsulter, samt 1000 konsulter inom MuleSoft och Tableau. Fluido är experter på kundcentrerade systemstöd för marknadsföring, försäljning, analyser, portaler & kundtjänst. Läs våra kundreferenser eller läs mer om oss på www.fluidogroup.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fluido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?