1515

Juholts nya rådgivare: ”Fastighetsskatten en av de bästa skatter som finns”

Fastighetsskatten är en av de bästa skatter som finns. Socialdemokraterna borde därför införa en ny fastighetsskatt om de vinner nästa val. Det säger S-ledaren Håkan Juholts nya ekonomisk-politiska rådgivare till di.se.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från HumlegårdenAnnons

Detta är viktigast när du vill skapa en attraktiv arbetsplats

Anna Kullendorff, Affärsutvecklingschef på Humlegården. Foto: Jonas Malmström.
Anna Kullendorff, Affärsutvecklingschef på Humlegården. Foto: Jonas Malmström.

Sättet vi arbetar på har förändrats drastiskt på bara ett och ett halvt år. Ur pandemin föddes frekventa digitala möten och hemmajobb men också andra typer av krav på det fysiska kontoret. Att lyckas skapa ett attraktivt sådant har blivit en konkurrensfördel som måste börja med strategiska beslut, menar Anna Kullendorff, affärsutvecklingschef på fastighetsbolaget Humlegården. 

Många företag anpassar sig nu till det så kallade ”nya normala” som bland annat innebär en kombination av arbete på kontoret, distansjobb, videomöten och en större flexibilitet i arbetssätten. Vi vill röra på oss och byta miljö ofta men också ha ett attraktivt kontor som är ett naturligt socialt nav för verksamheten och stödjer vårt arbetssätt. 

– Vi kan konstatera att kraften att kunna skapa attraktiva kontorsmiljöer kommer att vara extra viktigt framöver eftersom kontoren kommer att konkurrera med hemmet och andra platser där du kan arbeta på distans. Det som ses som attraktivt är en plats som stöttar arbete med högt fokus såväl som spontana möten, kreativitet och skapande. Dessa två världar behöver förenas i en miljö i världsklass, som stödjer verksamheten och bidrar till kulturen, säger Anna Kullendorff som arbetar med utvecklingen av Humlegårdens fastigheter, sammanhanget de tillhör och tjänster kopplade till kontoret.  

Flexibilitet är centralt 

Alla bolag är olika och det finns inget facit som passar alla, förklarar Anna Kullendorff. För att veta hur man ska kombinera de två olika världarna måste man se till sitt arbetssätt och sin kultur. Hur vill man jobba?

– Ett område som berör de flesta bolag är mötesrum. När folk börjar återvända till kontoret och ska ha många digitala möten kan det bli en utmaning, och det är viktigt att man skapar ytor för individuellt fokuserat arbete likväl som miljöer för kreativa och livliga möten. Vissa typer av ytor behöver man mer sällan, som stora konferensrum till exempel. I alla de områden där vi är verksamma kan våra kunder få tillgång till mötesplatser som man kan nyttja vid behov och dela med andra i huset eller kvarteret. Det ger kunderna flexibilitet samtidigt som det är hållbart, säger Anna Kullendorff och fortsätter:

– En annan viktig del är tekniken. Man kan inspireras av hotellobbys som är väldigt väl ljuddämpade så att många kan sitta på samma plats och prata i separata möten. I framtiden tror jag inte att man kommer att titta så mycket på lösningar som innebär ombyggnation utan mer på mobila enheter som avskärmar rum till exempel. Att skapa utrymme för föränderlighet, utan att behöva göra avkall på hållbarhet är a och o.

”Behöver känna att man är i ett sammanhang”

En arbetsplats ska kunna leverera en bra medarbetarupplevelse men också attrahera nya talanger och kanske till och med fungera som ett showroom eller liknande för externa besökare och kunder. Därför blir det viktigt att också befinna sig på ett attraktivt läge som bjuder på ett intressant sammanhang, och förstås alla de viktiga grundförutsättningarna – som tillgång till kollektivtrafik, träningsmöjligheter, restaurang- och serviceutbud samt att närmiljön är trygg och välkomnande.

– Vi ser ett stort intresse för de platser där vi är verksamma. Två aktuella exempel på satsningar vi jobbar med just nu är Norra Station i Hagastaden och det nya kvarteret Origo i Solna strand, som båda erbjuder fantastiska lokaler som är flexibla, utmärkta kommunikationer och ett dynamiskt sammanhang. 

– Människor vill träffa andra människor, vi är sociala varelser som mår bra av den energi som skapas när man möts. Man behöver känna att man är i ett sammanhang med andra kontor, människor och service i närheten. Annars upplever många att de lika gärna kan vara hemma. 

Allt börjar med ledarskapet

Ett härligt kontor som lockar till både kreativa möten och arbete kräver mer än bara ny färg på väggarna och den senaste tekniken, förklarar Anna Kullendorff. Man måste som företag definiera hur man ska bete sig på de nya ytorna. 

– Återigen så måste man arbeta aktivt med företagskulturen och utveckla en strategi kring arbetsplatsen. Vad vill man uppnå? Vill man exempelvis erbjuda en plats för fokus räcker det inte med en ”stör ej”-skylt utan det krävs spelregler och ett ledarskap som stöttar dessa, avslutar hon. 

Dags för nytt kontor? Se Humlegårdens lediga lokaler här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Humlegården och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?