1515

Räntor och valutor: Lugnt på räntemarknaden

Europeiska statspappersräntor handlas oförändrat till marginellt högre på onsdagsförmiddagen, efter ett litet uppställ i öppningshandeln i spåren på högre USA-räntor. På valutamarknaden försvagas yenen något mot dollarn medan euron endast noterar blygsamma förändringar mot dollarn i avvaktan på nya vägledande information - kanske från Fedchefen i eftermiddag.

Riksgälden sålde på onsdagen statsobligation 1054 för första gången, för 2 miljarder kronor. 1054 har en löptid till juni 2022, och kommer att bli ny tioårig benchmarkränta i sommar.

Obligationerna såldes till en genomsnittlig ränta på 3,571 procent, knappt 9 punkter högre än aktuell notering för den nuvarande tioårsbenchmarken 1047, vilket var i linje med vad analytikerna på Danske Markets hade räknat med inför emissionen.

Riksgälden mottog bud 5,8 miljarder kronor i auktionen och den emitterade volymen fördelades på 18 budgivare, av de totalt 41 som lagt bud.

Enligt Riksbankens företagsenkät har konjunkturen fortsatt att förbättrats och en god utveckling väntas också det närmaste halvåret, även om det märks en viss dämpning i förväntningarna.

En större andel av företagen räknar nu med att höja priserna, främst på grund av stigande efterfrågan. Det förefaller dock inte som att brist på produktionskapacitet eller svårigheter att rekrytera personal är några utbredda problem ännu.

Elisabet Kopelman, analytiker på SEB Merchant Banking, skriver i ett kundbrev att Riksbankens undersökning bekräftar de intryck som företagen ger även i andra mätningar; en starkare ekonomi, ökat nyanställningsbehov och ökade prishöjningsplaner. Budskapen om resursutnyttjandet förefaller dock mjukare i Riksbankens enkät än i exempelvis KI-barometrarna.

Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, tar fasta på att Riksbanksundersökningen visar att fokus har skiftat från ekonomisk kris till ökad efterfrågan och utrymme för prishöjningar. Han fastslår att undersökningen pekar i samma riktning som många andra undersökningar och indikatorer och "understryker den generella bilden av en starkare ekonomi och ytterligare räntehöjningar".

Per Selldén, analytiker på Swedbank, ser dock inget i undersökningen som skulle vara alarmerande för Riksbanken.

"Om något var undersökningen lite mer på den mjuka sidan än vi hade räknat med. Som helhet tror vi att undersökningen, på marginalen, bör innebära att Riksbanken tänker till en extra gång innan de agerar på ett mer hökaktigt sätt", skriver han i ett kundbrev.

Svenska räntor reagerade inte på beskeden i Riksbankens företagsundersökning, men kronan försvagades marginellt mot euron.

I Europa börjar blickarna riktas mot Bank of Englands räntebesked i morgon. Det finns inga förväntningar om någon ränteåtgärd redan på torsdagen, men ihärdigt hög - och möjligen fortsatt stigande - inflation göra att flera bedömare har börjat räkna med tidigare räntehöjningar från den brittiska centralbanken än vad som väntats förut.

Industriförbundet CBI har justerat upp sin prognos för den brittiska inflationen 2011 till 3,9 procent, från 3,3 procent tidigare, och CBI menar att det högre pristryckt gör det mer sannolikt att Bank of England kommer att behöva höja räntan under det andra kvartalet.

"Även om det finns oro över bräckligheter i ekonomin måste riskerna med att låta inflationsförväntningarna tappa förankringen, och därmed kräva högre och skarpare höjningar senare, också tas med i beräkningarna", sade CBI:s chefekonom Ian McCafferty.

DeAnne Julius, tidigare ledamot i Bank of Englands penningpolitiska kommitté, befarar att den brittiska inflationstakten kan överstiga 4 procent inom kort. Hon anser att det vore för tidigt med en räntehöjning redan nu, men hon är ganska säker på att "nästa månad, eller när vårblommorna blommar i maj, kommer det att vara dags att höja räntan".

Amerikanska statspappersräntor vänder svagt neråt i Europahandeln efter kraftiga uppgångar på tisdagskvällen efter svagt intresse för finansdepartementets emission av treåriga statsobligationer.

På onsdagen ska finansdepartementet sälja tioåriga statsobligationer för 24 miljarder dollar och på torsdagen ska det emitteras 30-åriga obligationer för 16 miljarder dollar.

Marc Ostwald, strateg vid Momentum Securities i London, sade till Bloomberg News att tisdagens auktion av treårsobbligationer var en "total katastrof".

"Det betyder inte att morgondagens 30-åring behöver gå dåligt, men det reser många frågor om tioåringen ikväll", sade han.

I eftermiddag, klockan 16.00, frågas också Fed-chefen Ben Bernanke ut i representanthusets budgetutskott, vilket får ses som dagens höjdpunkt på makroagendan.

Fed-chefen väntas allmänt ge uttryck för en viss försiktig optimism samtidigt som han kommer att tala om behovet av starkare sysselsättningstillväxt och finanspolitiska åtstramningar. Han kan komma att få tuffa frågor från den store Fed-kritikern Ron Paul, påpekar Tomas Lindström i SEB:s morgonbrev.

Table


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?