1515

Råvaror: Oljan åter över 100 dollar

Råoljan avslutade förra veckan med vikande pris och nedgången fortsatte under måndagsmorgonen, åtminstone vad gäller WTI-oljan. Brentoljan vände däremot dock upp och passerade återigen 100-dollarsnivån.

Brent i första terminsposition handlades upp till 100,28 dollar, upp 0,45 dollar från i fredags, och distanserade sig därmed åter från WTI där terminen var ned 0,24 dollar till 88,79.

Marknaden följer händelseutvecklingen i Egypten och näraliggande länder och har kunnat konstater att det alltjämt inte stört leveranser eller produktion av råoljan.

"Ögonen är helt klart riktade mot Egypten, men det känns betydligt lugnare nu än när krisen utbröt", säger Mark Keenan, investeringsansvarig vid Cubit Asset Managment i Singapore, till Bloomberg News med hänvisning till den oro som funnits för störningar i oljeutbudet.

Nyårsfirandet i Kina är fortfarande en faktor som påverkar marknadsbilden och Mark Keenan räknar med mer stadga i pristrenden när kinesiska aktörer återvänder till marknaden mot mitten av veckan.

På metallmarknden gick bas- och ädelmetallerna åt skilda håll. Basmetallerna var morgonens vinnare, med bland andra koppar och tenn upp mot nya rekordnivåer. Tremånadersterminen för tenn var upp 130 dollar till 31.330 strax före klockan 9, medan koppar samtidigt visade en uppgång på 46 dollar till 10.096.

Credit Suisse skriver i ett marknadsbrev att fredagens sysselsättningsrapport från USA ingjöt visst förtroende i marknaden, framför allt det oväntade fallet i arbetslösheten. Det stärkte inte minst kopparn, som ses som en indikator för konjunkturen, och byggde på den 5-procentiga uppgången hittills i år.

"Vi befinner oss vid mittpunkten av en global industriell återhämtning och det pekar mot stigande efterfrågan på metaller. Riskaptiten ökar och även om vi kan komma att se korrektioner (i priset) förblir vi positiva i det här läget", säger Justin Smirk, ekonom vid Westpac Banking Corp i Sydney, i en kommentar till Bloomberg News.

Bland övriga var zinken upp 16 dollar till 2.522, aluminium 6 dollar till 2.547 och nickel 260 dollar till 28.610.

På ädelmetallmarknaden öppnade guldet försiktigt nedåt på morgonen, -0,1 procent vid 9-tiden till 1.347,45, medan silvret fick en något mer positiv start, upp 0,2 procent till 29,21 dollar.

Noteringar cirka klockan 08.50
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin -0,24 USD 88,79
Brent, första termin +0,45 USD 100,28

Basmetaller (pris/ton, tremånadersterminer)
Koppar +46 USD 10.096
Zink +16 USD 2.522
Aluminium +6 USD 2.547
Nickel +260 USD 28.610
Bly +10 USD 2.594
Tenn +130 USD 31.330

Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld -1,40 USD 1.347,45
Silver +0,07 USD 29,21

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?