1515

Råvaror: Oljerusningen mattas av

Priset på råoljan fortsatte visa kraftig volatilitet under förmiddagen på den nya veckan. Efter att ha stigit kraftigt under den inledande handeln tappade oljan momentum vid lunchtid och noterade små förändringar, vilket även var fallet i guldpriset. På basmetallerna var rörelserna blandade.

På oljemarknaden noterade råoljan nya uppgångar sedan oroligheterna i Libyen visat fler tecken på spridning till Oman, den största producenten i Mellanöstern bortsett från medlemsländerna i Opec. Oman hade en snittproduktion om nära 900.000 fat per dag i januari, drygt hälften av den dagliga produktionen i Libyen. Den största andelen av exporten av olja, cirka 40 procent, går till Kina.

Två demonstranter rapporterades ha dött och ett antal uppgavs ha skadats i sammandrabbningar med polis på söndagen.

"När vi tittar runt om i regionen ser vi fler synbara tecken på att oroligheterna fortsätter och det ligger en del rädsla i marknaderna", säger Jonathan Barratt vid Commodity Broking Services till Bloomberg News.

I ett marknadsbrev ser SEB det som osannolikt att tro att den senaste tidens rörelse för reform i regionen kommer att ta slut någon gång i närtiden och ser fortsatta uppåtrisker för oljan.

Samtidigt i Libyen har regimkritiker tagit kontrollen över allt fler städer, och på den internationella arenan har FN beslutat om sanktioner med bland annat frysta tillgångar för Gaddafi samt att hindra han, hans familj och hans närmaste från att resa från landet.

"Gaddafi har fortfarande tillräckligt med eldkraft för att skapa kaos och ett inbördeskrig. Höga olje- och guldpriser är rättfärdigade tills det att situationen i Mellanöstern visar mer tydliga tecken på förbättring", sade Ong Yi Lind, analytiker vid Phillip Futures till Bloomberg News.

Vid klockan 11.40 var WTI-oljans apriltermin upp 0:17 dollar till 98:05 dollar per fat. Samtidigt var brent-oljan upp 0:11 dollar till 112:25 dollar per fat.

Internationella energimyndighetens uttalande från i torsdags att den är redo att minska på sina reserver av råolja om det blir nödvändigt verkar därmed inte ha fått några bestående effekter på oljemarknaden. Enligt IEA uppgår deras reserver till 1,6 miljarder fat olja, motsvarande importbehovet i organisationens länder för 145 dagar.

I en veckorapport från Commodity Futures Trading Commission, CFTC, steg stora spekulanters nettolånga positioner i olja med 30 procent under veckan som avslutades den 22 februari, den högsta nivån sedan 2006.

Den geopolitiska osäkerheten i regionen har även dragit med sig ädelmetallerna mot högre höjder, men på måndagen var guldpriset i princip oförändrat strax under 1.411 dollar per uns.

"Guldet har hittat stöd och köpare har kommit in de senaste veckorna. Alla faktorer som driver guldpriserna högre finns fortfarande kvar - politisk instabilitet, valutavolatilitet och inflation. Folk följer upp sina avsikter efter dippen i januari", sade Frank Lesh, trader vid FuturePath Trading till Bloomberg News.

CTFC:s rapport beträffande guld visade också en betydande uppgång, med 14 procent jämfört med föregående vecka.

På London Metal Exchange noterade basmetallerna olika rörelser. Priset på koppar gick upp 27 dollar till 9.787 dollar per ton.

"Den generella trenden i år är högre priser givet förväntningarna om underskott av koppar. Vi kommer att se en del hinder på vägen, vilket vi såg förra veckan, men priserna kommer att fortsätta stödjas av lägre lager och möjliga nyheter om leveransstörningar", säger Li Peiying, analytiker vid Essence Futures, till Bloomberg News.

Veckostatistik på fredagen visade att lagren som mäts av Shanghai Futures Exchange minskade för första gången på fyra veckor. Lagren föll från en niomånadershögsta till 158.101 ton.

Lagren som mäts av London Metal Exchange steg dock förra veckan, och fortsatte högre i måndagens statistik. Lagren är nu uppe på den högsta nivån sedan juli 2010.

Bland övriga metaller var zink upp 3 dollar till 2.494 dollar per ton, medan nickel steg 263 dollar till 28.453 och aluminium backade 12 dollar till 2.553 dollar.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?