1515

Stockholmsbörsen: Nedåt för femte dagen i följd

Stockholmsbörsen sjönk under slagig handel i inledningen på torsdagen. Ökat våld i Libyen, med stigande oljepris som följd, fortsatte att prägla marknadssentimentet.

Klockan 10.30 var OMXS30 0,3 procent ned till noteringen 1.094,8. Omsättningen uppgick till 3,6 miljarder kronor.

Flera av de mer konjunkturkänsliga aktierna fortsatte att pressas. Husqvarna B tappade 1,6 procent till 50:80 kronor, Electrolux B var 1,5 procent ned till 154:10 kronor och Assa Abloy B backade 0,9 procent till 172 kronor.

Råoljan fortsatte att visa kraftiga uppgångar under morgonen, där fokus fortfarande ligger på utvecklingen i Libyen och de närliggande länderna. WTI steg till över 100 dollar per fat, för första gången sedan den 2 oktober 2008.

I en telefonintervju med Financial Times sade Saadi Gaddafi, en av Libyens ledare Muammar Gaddafis sju söner, att hans far räknar med att vara "den store landsfadern" och rådgivare till varje ny regim i Libyen. Han sade vidare att landets nuvarande blodiga turbulens är en "positiv jordbävning" som bereder vägen för mycket välbehövliga reformer.

Lundin Mining steg 7,3 procent till 45:17 kronor efter att ha redovisat ett rörelseresultat före prospektering om 191 miljoner dollar för det fjärde kvartalet. Analytikerna hade räknat med ett resultat på 180 miljoner dollar, enligt SME Direkt sammanställning inför rapporten. Försäljningen uppgick till 309 miljoner dollar för perioden mot väntade 280 miljoner. Bolaget upprepade sin produktionsprognos för 2011.

Nordea Markets har höjt rekommendationen för Lundin Mining till starkt köp från tidigare köp med riktkurs 60 kronor och SEB Enskilda har upprepat köp och riktkurs 58 kronor.

Björn Borg steg 4,0 procent till 65 kronor efter att ha redovisat ett resultat efter skatt på 17,6 miljoner kronor för det fjärde kvartalet jämfört med 13,5 miljoner motsvarande period ett år tidigare. Nettoomsättningen under kvartalet steg till 116 miljoner kronor. En utdelning om 5:20 kronor per aktie föreslås för helåret.

Swedish Orphan Biovitrum steg 3,2 procent till 29:10 kronor. SEB Enskilda har höjt rekommendationen för Swedish Orphan Biovitrum till köp från tidigare behåll. Riktkursen höjs till 47 kronor från tidigare 36 kronor.

Black Earth Farming var 3,1 procent upp till 27 kronor. Swedbank Markets har höjt rekommendationen för Black Earth Farming till starkt köp från tidigare köp. Riktkursen är 35 kronor. Goodwillnedskrivningar och negativ omvärdering förklarar de låga rapporterade siffrorna, enligt Swedbank.

Börserna i New York stängde ned på onsdagen sedan oljepriset fortsatt upp på oro över utvecklingen i Nordafrika och Mellanöstern. Dow Jones slutade 0,9 procent ned, en försvagning jämfört med europeisk stängningstid då indexet var kring -0,4 procent. S&P 500 tappade 0,6 procent och Nasdaq Composite sjönk 1,2 procent.

De asiatiska börserna hade övervägande nedgångar under torsdagens handelssession och även där var det fortsatt oro över utvecklingen i Libyen och Mellanöstern som präglade handeln. Nikkei 225 tappade 1,2 procent.

Börserna i Kina steg dock för andra handelsdagen i rad på spekulation om att den senaste tidens nedgång varit överdriven. Shanghai Composite Index ökade 0,6 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?