1515

Europabörser: Utbredd oro över Mellanöstern

Börserna i Europa fortsätter att tyngas av den politiska krisen i Mellanöstern och i Nordafrika. Nu spekuleras det om händelseförloppen kan komma att påverka den ekonomiska återhämtningen i Europa negativt och kanske också skada tillväxten i Asien.

Med en riskaversion som når sitt momentum den här veckan är det avgörande för den varaktiga återhämtningen om det här är en tillfällig nedgång eller en start på en djupare korrigering, sa Deutsche Bank-strategen Jim Reid enligt Wall Street Journal.

"För att detta ska ske kan det behövas allvarliga störningar för den saudiska oljeförsörjningen eller ett oberoende skäl till varför oljepriset klättrar över 120 dollar per fat - en nivå som våra kollegor har föreslagit kommer att vara en brytpunkt för den globala tillväxten", sa Reid.

Den försiktiga tonen på marknaden minskade glädjen över goda delårsresultat. Exempelvis Allianz backade med 1,8 procent trots höjd utdelning 2010, och efter att man rapporterat en 11-procentig ökning av nettovinsten.

Royal Bank of Scotland backade med 2,3 procent efter sin delårsrapport där bankens resultat före skatt i det fjärde kvartalet blev 4 miljoner pund jämfört med fjolårets 134 miljoner.

Flygbranschen pressas fortsatt av de stigande oljepriserna vilket i längden påverkar bolagens bränslekostnader. Air France-KLM var ned över fem procent efter besked om att vinsten kommer att sjunka med cirka 30 procent i år. Deutsche Lufthansa backade med 3,3 procent.

Goda nyheter för marknaden kom dock från Tyskland, vars bruttonationalprodukt, BNP, var upp med säsongsjusterade 0,4 procent under det fjärde kvartalet jämfört med kvartalet innan. I årstakt var BNP upp med 4,0 procent. Detta var helt i linje med vad man väntat sig.

Affärsklimatindex inom EMU uppgick till +1,45 i februari, vilket kan jämföras med analytikernas förväntningar som var +1,64.

EU-kommissionens konjunkturbarometer för EMU steg till 107,8 i februari från förra månadens reviderade 106,8 (preliminärt 106,5).

Marknadsnoteringar klockan 11.35  
DJ Stoxx 600 Europa 281 -0,6 % 
DJ Stoxx 50 Europa 2.671 -0,5 % 

FTSE 100 London 5.908 -0,3 % 
DAX Frankfurt 7.114 -1,1 % 
CAC 40 Paris 4.004 -0,2 % 

SMI Zurich 6.530 -1,4 % 
IBEX 35 Madrid 10.603 -0,3 % 
FTSE MIB Milano 22.007 +0,4 % 


Innehåll från OffertwayAnnons

Ta tillfället i akt och se över avtalen under semestern

Sommarens lägre tempo är ett bra tillfälle att i lugn och ro fundera över företagets framtid. Vad kan ni göra smartare och var finns pengar att spara? Varför inte passa på att titta över bolagets abonnemangsavtal för telefoni och it? Här finns mycket att vinna. 

Offertway tipsar om hur du kan gå tillväga. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

– Att förhandla företagsavtal för kommunikationstjänster kan vara krävande. Det tar tid att ringa runt och du måste ha helst också vara en duktig förhandlare. Det ville vi ändra på för att göra marknaden mer rättvis, säger Mathias Winberg.  

Tillsammans med kollegan Jonas Lundqvist grundande han Offertway. Det är en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster som telefoni, växel, bredband, digitala tjänster och körjournaler.  

Stora besparingar

De har försökt att göra tjänsten så enkelt som möjligt.

 – Du fyller bara i ett digitalt formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar bara någon minut. Inom 48 timmar får du offerter från upp till fyra utvalda återförsäljare och kan gå igenom dem i lugn och ro, säger Mathias Winberg.  

– Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med någon av dessa, det är inget krav. Men kostnadsbesparingen är oftast påtaglig – upp till 40 procent – så de allra flesta vill det. När du sedan kommer tillbaka från semester går det snabbt att få det nya avtalet och besparingen på plats, vilket ger en skön start på hösten. 

Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.
Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.

Stora skillnader i avtalen 

Innan Mathias Winberg och Jonas Lundqvist startade Offertway gjorde de en undersökning där de studerade 100 företag och deras telefonikostnader och behov. Den visade sig att det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. 

De hittade inte heller något tydligt samband mellan företagssegment och kostnader.  Oavsett företagets storlek upplevde företagen också att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sina avtal. 

– Det bekräftade att vi var på rätt spår. Att göra förarbetet på egen hand tar lång tid och är svårt. De företag de pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland återförsäljare, säger Jonas Lundqvist.

– Men genom att använda vår tjänst blir allt det lättare. Du kan inte bara sänka priset utan även förbättra villkoren och innehållet i tjänsten så att den blir rätt just för dig. Du knyter en lokal återförsäljare till dig och om problem uppstår får du den service och support som krävs.

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?