1515

Räntor och valutor: Liten kronrevansch

Europeiska räntor stiger något överlag i den inledande handeln på onsdagen. Tyska statsobligationer med längre löptid stiger 1-2 punkter medan korta änden är rejält upp inför en emission av en ny tvåårig statsobligation senare på onsdagen. Svenska räntor inleder 1- 2 punkter högre.

Franska konsumentpriser överraskade på nedsidan i januari, och steg 1,8 procent i årstakt, väntat var 2,0 procent. Senare på onsdagen väntas italiensk KPI och från euroområdet industriorder för december, med en väntad nedgång med 1,0 procent jämfört med föregående månad.

Bank of England publicerar protokollet från policymötet den 10 februari, där en fråga är om någon mer anslutit sig till januarireservanterna Andrew Sentance och Martin Weale och förordat höjd ränta i februari.

BOE:s vicechef Paul Tucker sade på tisdagen att finns ett dilemma om huruvida räntan ska höjas.

"Inflationen är oroande, det råder ingen tvekan om det. Frågan vi står inför är om vi ska ta bort en liten bit av den stimulans som vi haft för ekonomin de senaste åren eller inte", sade han.

Han konstaterade att Bank of Englands uppgift är att få ned inflationen mot målet.

"Detta kommer att ta oss en liten tid. Det innebär att vi står inför ett riktigt dilemma om vad vi ska göra med räntan de kommande månaderna", sade han.

Från USA kommer under eftermiddagen försäljning befintliga bostäder i januari, med en väntad nedgång på 1,1 procent, enligt Bloomberg News prognosenkät.

USA-räntorna sjönk efter svensk stängning på tisdagen i en fortsatt rörelse mot säkrare placeringar och betydande nedgång på New York-börserna, vilket överskuggade ett bättre hushållsförtroende än väntat.

Räntorna har därefter gått sidledes i den asiatiska handeln och på onsdagsmorgonen handlas den tioåriga statsobligationen på 3,48 procent, 6 punkter ned jämfört med svensk stängning på tisdagen.

På tisdagen såldes tvååriga amerikanska statsobligationer för 35 miljarder dollar till en ränta på 0,745 procent, något lägre än väntade 0,752 procent. Bid/cover-nivån blev 3,03, den lägsta sedan i maj, medan andelen indirekta budgivare uppgick till 31,3 procent.

På onsdagen emitteras femåriga obligationer för 35 miljarder dollar och på torsdagen sjuåriga obligationer för 29 miljarder dollar.

Japanska räntor har sjunkit 1-4 punkter på onsdagen, med den tioåriga statsobligationen 3 punkter ned på 1,25 procent.

Exporten ökade med 1,4 procent i januari jämfört med samma månad året före, enligt säsongsjusterad statistik, medan importen ökade 12,4 procent. Väntat var en uppgång med 7,4 respektive 8,1 procent.

Exporten till Kina ökade 1 procent i januari, den minsta uppgången sedan oktober 2009, medan leveranserna till Asien steg 0,4 procent, även det den svagaste utvecklingen sedan oktober 2009.

"Nyårsledigheterna tenderar att hålla ned exporten, så vi bör se till den totala trenden genom att titta på snittet för januari och februari. Exporten befinner sig i en återhämtningstrend då den globala ekonomin tar fart", sade Hiroaki Muto på Sumitomo Mitsui Asset Management till Bloomberg News.

På valutamarknaden har euron fortsatt att stärkas mot dollarn, till 1:372, med fortsatt stöd av ECB-signaler om inflationsoro.

"De sammankopplade varningarna om riskerna för störningar från en överdrivet låg ränta kanske inte var trumpetstöten för högre ränta, men belyser återigen den klara skillnaden mot Federal Reserves angreppssätt. Dessa kommentarer har överskuggat oron för EU-periferin", sade David Watt, valutastrateg på RBC Dominion Securities, till Reuters.

Handlare uppger tekniskt motstånd runt 1:375, en nivå som euron inte haft kraft att lyckas bryta igenom efter förbundskansler Angela Merkels svidande valnederlag i Hamburg.

Kronan har tappat 2 öre mot euron men stärkts något mot dollarn jämfört med noteringarna vid stängning på tisdagen.

Table


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?