1515

Stockholmsbörsen: Rapporter tyngde utvecklingen

Under onsdagen målades Stockholmsbörsen i starka röda färger efter en räcka rapportbesvikelser och blev klart sämst i klassen bland de europeiska handelsplatserna.

Stockholmsbörsens OMXS30-index föll med 1,4 procent till noteringen 1.130. Omsättningen uppgick till mycket goda 28 miljarder kronor under onsdagen.

Mest omsatt blev Sandvik, vars aktie tappade 3 procent till 119 kronor på rapporten för det fjärde kvartalet.

Sandviks försäljning på 23,3 miljarder kronor och orderingången på var stark, men vinsten på 2,8 miljarder var något sämre än väntad varför marginalen pressas.

"Det var lite blandad bild. Ordersidan var stark även om man kan argumentera för att det är projektorder som driver. Men jag tycker ändå att det är i överkant på ordersidan. Tittar man på resultatet är det lite försiktigare än vad man hade hoppats på", sade en analytiker till Direkt.

Etter värre gick det för Electrolux, vars B-aktie rasade 7,9 procent, till 167:60 kronor, i spåren av bokslutsrapporten.

Rörelseresultatet på 1,7 miljarder kronor och försäljningen på 27,6 miljarder kronor var visserligen i princip i linje med förväntningarna, men en förväntad extrautdelning från vitvarubolaget lyste med sin frånvaro.

I stället får marknaden nöja sig med återköp av egna aktier, som kan bidra med upp till 4 kronor per aktie.

Även de prishöjningar på råvaror bolaget flaggade för bidrog till kursnedgången.

"Jag tycker nog kursreaktionen är väl häftig. Electrolux är ganska konfidenta på försäljningsutvecklingen men det som folk hakar upp sig på är att man hade hoppats på en något högre extrautdelning än de drygt 4 kronorna som återköpsprogrammet innebär", kommenterade en analytiker.

Ytterligare en besvikelse var Scania, vars aktie tappade 2 procent till 140:70 kronor i spåren av en oväntat svag rapport.

Lastbilsjätten redovisar ett rörelseresultat på 3,7 miljarder kronor för det fjärde kvartalet, jämfört med de 4,1 miljarder kronor SME Direkt förutspått.

Att omsättningen på 22,5 miljarder var bättre än de 22,1 miljoner analytikerna räknat med hjälpte inte.

Vid lunchtid sällade sig även Atlas Copco till skaran rapportförlorare. A-aktien sjönk 1,6 procent till 151 kronor.

Precis som för flera andra verkstadsbolag var det marginalerna som blev sämre än väntade, med oväntat bra omsättning men en lägre vinst än väntat.

Inte heller Nordea fick något lyft trots en stark rapport och föll tillbaka 2,3 procent till 77:75 kronor. Rörelseresultatet blev 1.071 miljoner euro i det fjärde kvartalet, jämfört med de 948 miljoner euro som väntades enligt SME Direkt. De totala intäkterna summerades till 2.507 miljoner euro. Väntat var här 2.363 miljoner euro, enligt SME Direkt.

Holmen klarade sig relativt bra bland de större rapportbolagen och B-aktien backade måttliga 0,6 procent i spåren av sin rapport. Skogsbolaget rapporterar ett rörelseresultat på 361 miljoner kronor efter en omsättning på 4.747 miljoner kronor. Analytiker har räknat med ett rörelseresultat på 327 miljoner kronor och en försäljning på 4.444 miljoner kronor.

Bland bolag som ändå höll sig ovanför nollstrecket märktes Ericsson B och Nokia som noterade uppgångar om 0,8 respektive hela 5 procent. Även Telia Sonera som öppnar resultatböckerna på torsdagsmorgonen föll placerarna i smaken med en mindre uppgång om 0,4 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?