1515

Stockholmsbörsen: Rejält rally avslutade veckan

Efter en svängig dag slutade Stockholmsbörsen med ett rejält rally lett av verkstadssektorn efter uppgifter om att Egyptens president Mubarak avgått.

Dagens stora samtalsämne var annars Nokias ras i spåren av det annonserade samarbetet med Microsoft.

OMXS30-indexet avslutade veckan med en uppgång på 1,2 procent till noteringen 1140. Jämfört med förra fredagen är index därmed i det närmaste oförändrat. Omsättningen blev 15,6 miljarder kronor.

Enligt uppgifter till den arabiska tv-kanalen al- Jazira har Egyptens president Hosni Mubarak beslutat att avgå och lämna över makten till de militära styrkorna.

Nokia föll 14,6 procent till 61:35 kronor efter att ha aviserat en strategisk allians med Microsoft med innebörden att operativsystemet Windows Phone ersätter Symbian som primär smartphoneplattform. Vidare skapar Nokia en ny organisationsstruktur och spår att 2011-2012 blir "övergångsår".

Goldman Sachs analytiker är skeptisk till Nokias nya strategi till dess att bolaget kan bevisa att den fungerar.

Verkstadsbolagen lyfte i sluttimmarna efter nyheterna från Egypten. Mäklare som Nyhetsbyrån Direkt talat med påpekar också att sektorn haft en svag vecka och var mogen för en rekyl.

Atlas Copco A ledde rörelsen med en uppgång på 4,3 procent till 161:40 kronor. Därefter följde SKF och Sandvik med uppgångar på 3,5 procent. Alfa Laval var inte långt efter med plus 3,3 procent.

SSAB A tappade 2,4 procent till 103:30 kronor efter att ha redovisat ett resultat före skatt om -176 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det var sämre än de -80,6 miljoner kronor som analytikerna hade räknat med, enligt SME Direkts sammanställning inför rapporten.

Boliden slutade med en liten uppgång på 0,4 procent till 136:10 kronor efter att bolaget redovisat sin rapport. Rörelseresultatet blev 1.942 miljoner kronor mot förväntade 1.880 miljoner. Tveksamheter om kostnadsutvecklingen i affärsområdet Gruvor samt en viss besvikelse över att problemen med krossarna i Aitik ännu inte är helt lösta noterades dock av en del analytiker.

"Ebitmarginalen i gruvor är 43 procent, konsensus trodde på 47 procent. Uppenbarligen hade många för låga kostnader i kalkylerna", säger Joakim Ahlberg, analytiker på Cheuvreux, till Nyhetsbyrån Direkt.

Betsson B steg 5,5 procent till 130:50 kronor efter sin rapport. Resultat före skatt blev 129 miljoner kronor i det fjärde kvartalet. Det var 20 procent bättre än de 107 miljoner kronor analytikerna i snitt hade räknat med enligt SME Direkt. Även intäkter och spelöverskott översteg konsensus.

Teknikkonsultföretaget Sweco redovisade ett resultat efter skatt på 85,8 miljoner kronor, upp från 46 miljoner samma kvartal 2009. Utdelningen höjdes med 1 krona till 3 kronor per aktie. Sweco B steg 2,1 procent till 60 kronor.

Biogaia stängde 7,1 procent högre på 105 kronor efter att ha redovisat ett resultat efter skatt på 12,9 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det var en förbättring jämfört med 6,8 miljoner kronor motsvarande period ett år tidigare.

Bioteknikbolaget Diamyd tappade 6,2 procent till 120:25 kronor, efter att bolaget blivit stämt på 4,5 miljoner dollar i en domstol i Florida. Hur lång tid processen tar eller hur stora kostnaderna blir, går inte att säga, enligt bolaget.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?