1515

Stockholmsbörsen: Svaga rapporter tynger

Stockholmsbörsen sjönk i den inledande handeln på torsdagen i likhet med de ledande europeiska börserna. Flera rapportbesvikelser tyngde sentimentet.

Klockan 10.15 var OMXS30 0,5 procent ned till noteringen 1.128,7. Omsättningen uppgick till 2,5 miljarder kronor.

Skanska B tappade 1,8 procent till 128:80 kronor efter att bolaget redovisat ett resultat före skatt om 1.250 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det var 3 procent sämre än de 1.290 miljoner kronor analytikerna i snitt räknat med enligt SME Direkt. Orderingång och intäkter var bättre än väntat.

Skanskas styrelse föreslår en utdelning på 5:75 kronor, att jämföra med förväntade 5:98 kronor. Vidare föreslår Skanska en extrautdelning om 6:25 kronor per aktie villkorat att försäljningen av koncessionen för Autopista Central slutförs som planerat.

Eniro sjönk 0,7 procent till 28:80 kronor. Bolaget rapporterade ett ebitda-resultat på 409 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Analytikerna hade räknat med ett motsvarande ebitda-resultat på 372 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning inför rapporten. Försäljningen uppgick till 1.482 miljoner kronor mot väntade 1.518 miljoner kronor.

Tieto föll 6,5 procent till 131:10 kronor. Justerat för engångsposter blev resultatet cirka 41 procent sämre än väntat.

Loomis B tappade 3,7 procent till 91:25 kronor. Bolagets resultat före skatt om 199 miljoner kronor för det fjärde kvartalet var 12 procent sämre än SME-konsensus. Även intäkterna var lägre än förväntat.

Lindab backade 4,5 procent till 85:60 kronor. Rörelseresultat exklusive engångsposter blev 75 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det gav en rörelsemarginal på 4,4 procent. Väntat var 124 miljoner kronor och 7,4 procent i rörelsemarginal, enligt SME Direkt.

Q-Med steg 3,6 procent till 78:50 kronor. Galderma har höjt budet på Q-Med till 79 kronor per aktie, från tidigare 75 kronor, och förlänger acceptperioden.

Börserna i New York stängde oregelbundet under onsdagens handelssession. Fed-chefen Ben Bernanke upprepade inför representanthuset till stora delar det budskap han framförde vid National Press Club den 3 februari. Han sade bland annat att nedgången i USA:s arbetslöshet i december och januari ger skäl till viss optimism, men att arbetslösheten sannolikt ändå kommer att förbli hög en tid framöver.

Dow Jones slutade 0,1 procent upp, en förbättring jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring -0,2 procent. S&P 500 och Nasdaq Composite tappade båda 0,3 procent.

Cisco Systems, världens största tillverkare av nätverksutrustning, föll med 10 procent i efterhandeln i New York efter sin kvartalsrapport. Kostnader för nya produkter tyngde marginalen under kvartalet.

Indexen på de ledande asiatiska börserna hade blandad utveckling under torsdagens handelssession. Tokyobörsens Nikkei 225 stängde 0,1 procent ned och hölls tillbaka av att maskinorderingången i Japan sjönk 1,6 procent i december jämfört med motsvarande månad för ett år sedan. Väntat var en uppgång med 2,2 procent. Kinas Shanghai Composite Index ökade 1,6 procent.

Terminshandeln indikerar att börserna i New York ska öppna med nedgångar om 0,4-0,8 procent i eftermiddag.


Innehåll från ToyotaAnnons

Experimentstaden som kan avslöja vår framtid

Vätgasdrivna och självkörande fordon, assistansrobotar och artificiell intelligens som övervakar invånarnas hälsa.

Snart påbörjar Toyota-koncernen bygget av Woven City, en prototypstad driven helt av vätgas. 

Det är här framtidens lösningar ska formas.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

Den omfattar 175 hektar och ligger vid foten av det vackra och berömda berget Fuji i Japan. 

Det är här som Toyota, i samarbete med många andra företag, planerar att utveckla tekniska lösningar för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens. Det låter som science fiction, men är det inte.  

Woven City är redan uppritad i detalj digitalt. Senare i år påbörjas själva bygget av staden som på sikt ska bli ett hem för cirka 2 000 invånare. 

Flera länder storsatsar

Den nya staden ska drivas helt av vätgas, en teknik som EU-kommissionen tror kan bidra till att rädda klimatet och man har därför lanserat en satsning på över 4 000 miljarder kronor som en del i klimatpolitiken. 

Flera länder och företag storsatsar också på vätgasbaserad teknik som kan generera kraft till bland annat industrier och bostäder samt fungera som bränsle till fordon.

Men medan de flesta företag är på försöksstadiet för att utforska teknikens möjligheter, finns det en aktör som ligger i framkant – Toyota.

Den japanska tillverkaren upptäckte tidigt bränslecellsteknikens och vätgasens enastående förmåga. Redan 2014 presenterades Toyota Mirai, världens första serietillverkade bränslecellsbil. Drygt sju år senare lanseras nu nästa generation av Mirai, med djärvare design, förbättrade köregenskaper och bättre prestanda.

Räckvidden är 65 mil. Bilen tankas på 4-5 minuter och det bästa av allt – dess enda restprodukt är vattenånga.

Vätgas ska ”städa” transportsystemen

Men Toyotas satsning på bränslecellsteknik och vätgas innefattar långt mycket mer än personbilar. Förhoppningen är att bränslecellsteknik ska kunna bidra till att ”städa” en stor del av världens transportekosystem. Exempelvis går det att uppnå koldioxidneutralitet i lastbilar och tunga transporter, tåg, bussar, taxibilar, fartygstrafik samt industriella processer. Vart gränserna går för bränslecellsteknikens förmåga är en central fråga för forskarna i Woven City att ta reda på.

Robotiserat logistiksystem

Det finns även mycket annat på agendan. Tanken är att i skarpt läge forska fram och testa lösningar som gör livet i en stad enklare, säkrare, mer hållbart och glädjerikt. 

Ett exempel är det robotiserade logistiksystemet. Under staden kommer ett sinnrikt system av kulvertar att byggas, där självkörande distributionsfordon åker runt och fraktar varor till rätt huskropp. Väl där tar vagnen hissen upp och levererar godset i en ”postlåda” vid lägenheten.

Samhället i Woven City kommer att vara sammanlänkat med tre olika typer av gator. Vissa blir helt avsedda för självkörande fordon, andra för fotgängare med personliga mobilitetsfordon och en tredje kategori blir rena gågator. 

Invånarna får tillgång till den senaste tekniken, som assistansrobotar. Hemmen ska vara utrustade med sensorer kopplade till AI-baserade system som underlättar vardagslivet och hjälper de boende att upprätthålla en god hälsa.

Toyota har hela tiden sagt att de välkomnar nya partners och företag som vill bidra till utvecklingen. En tanke är att låta forskare från hela världen få flytta in i staden och arbeta med sina egna projekt.

Tror på olika lösningar

Även om Woven City och bränslecellsteknik är central i Toyotas forskning och utveckling, tror man inte att en enda teknisk lösning räcker i framtiden. 

Det krävs istället parallella spår där elhybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar täcker olika behov. 

Fram till 2025 ska Toyota ha lanserat 40 nya eller uppdaterade elektrifierade fordon – vilket i så fall blir det största elektrifierade modellprogrammet på marknaden.

Satsningen är ett led i Toyotas manifest Beyond Zero som syftar till att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. 

- Miljövänliga tekniker måste användas av tillräckligt många för att få genomslag, därför måste vi tänka nytt, konstaterar Toyotas koncernchef Akio Toyoda.

Visste du att…

… i Woven City kommer hus att byggas av trä och byggnadstekniken blandar traditionellt japanskt hantverk med de senaste rönen.

… de boende i Woven City kommer att kunna ta del av den allra senaste tekniken med robotar och artificiell intelligens – allt med människans behov och önskningar som utgångspunkt.

… parkmiljö kommer att prägla Woven City. Fotgängare, långsamtgående mobilitetshjälpmedel och självkörande transportmoduler samsas men hålls samtidigt isär.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?