1515

Stockholmsbörsen: Svag start väntas

Terminerna för de ledande europeiska indexen pekar svagt ned inför att handeln i Europa ska inledas på torsdagen i brist på tydlig vägledning från USA och Asien.

En halvtimme före öppning var terminerna för DJ Euro Stoxx 50 0,3 procent lägre, CAC 40 Index var 0,3 procent ned medan DAX-terminen var oförändrad.

Börserna i New York stängde oregelbundet under onsdagens handelssession. Fed-chefen Ben Bernanke upprepade inför representanthuset till stora delar det budskap han framförde vid National Press Club den 3 februari. Han sade bland annat att nedgången i USA:s arbetslöshet i december och januari ger skäl till viss optimism, men att arbetslösheten sannolikt ändå kommer att förbli hög en tid framöver.

Dow Jones slutade 0,1 procent upp, en förbättring jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring -0,2 procent. S&P 500 och Nasdaq Composite tappade båda 0,3 procent.

Cisco Systems, världens största tillverkare av nätverksutrustning, föll med 10 procent i efterhandeln i New York efter sin kvartalsrapport. Kostnader för nya produkter tyngde marginalen under kvartalet.

Indexen på de ledande asiatiska börserna hade blandad utveckling under torsdagens handelssession. Tokyobörsens Nikkei 225 stängde 0,1 procent ned och hölls tillbaka av att maskinorderingången i Japan sjönk 1,6 procent i december jämfört med motsvarande månad för ett år sedan. Väntat var en uppgång med 2,2 procent. Kinas Shanghai Composite Index ökade 1,6 procent.

Terminshandeln indikerar att börserna i New York ska öppna med nedgångar om 0,2-0,6 procent i eftermiddag.

För svensk del har Skanska redovisat ett resultat före skatt om 1.250 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det var 3 procent sämre än de 1.290 miljoner kronor analytikerna i snitt räknat med enligt SME Direkt. Orderingång och intäkter var bättre än väntat.

Skanska föreslår en utdelning på 5:75 kronor, att jämföra med förväntade 5:98 kronor. Vidare föreslår Skanska en extrautdelning om 6:25 kronor per aktie villkorat att försäljningen av koncessionen för Autopista Central slutförs och att full försäljningslikvid erlagts.

Eniro har rapporterat ett ebitda- resultat på 409 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Analytikerna hade räknat med ett motsvarande ebitda- resultat på 372 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning inför rapporten. Försäljningen uppgick till 1.482 miljoner kronor mot väntade 1.518 miljoner kronor.

Tieto har redovisat ett resultat före skatt på 5,7 miljoner euro för det fjärde kvartalet. Justerat för engångsposter blev utfallet cirka 41 procent sämre än väntat.

Loomis resultat före skatt om 199 miljoner kronor för det fjärde kvartalet var 12 procent sämre än SME-konsensus. Även intäkterna var lägre än förväntat.

Lindabs rörelseresultat exklusive engångsposter blev 75 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det gav en rörelsemarginal på 4,4 procent. Väntat var 124 miljoner kronor och 7,4 procent i rörelsemarginal, enligt SME Direkt.

Galderma har höjt budet på Q-Med till 79 kronor per aktie, från tidigare 75 kronor, och förlänger acceptperioden.

På torsdagens agenda står för svensk del industriorder och industriproduktion i december, från SCB. Även Storbritannien presenterar industridata för förra årets sista månad. Bank of England lämnar räntebesked, där samtliga bedömare i Bloomberg News prognosenkät spår oförändrad ränta.

Från USA kommer under eftermiddagen nyanmälda arbetslösa, som väntas ha sjunkit med 5.000 till 410.000 förra veckan, och grossistlager i december.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?