1515

Råvaror: Nedåt för oljan

Metallerna och råoljorna visar små förändringar runt nollstrecket under torsdagens morgonhandel. På oljemarknaden bedöms utvecklingen i Egypten kunna ge stora rörelser under dagen beroende på vilken riktning den tar.

På råoljemarknaden visade WTI-oljans marstermin en nedgång på 0:14 dollar till 86:57 vid klockan 8.55. Brentoljan handlades till 101:60, motsvarande ett tapp med 0:22 dollar per fat.

Under onsdagseftermiddagen redovisade det amerikanska energidepartementet statistik som visade att de amerikanska råoljelagren steg med 1,9 miljoner fat under förra veckan, i stort sett i linje med Bloomberg News analytikerenkät.

Råoljelagren i Cushing, leveranspunkt för WTI-oljan, sjönk med 0,93 miljoner fat. Det innebar att lagren föll tillbaka från att ha varit på den högsta nivån sedan minst april 2004, då mätningarna inleddes.

Lagren av bensin steg med 4,7 miljoner fat, mot väntade 2,6 miljoner, medan destillatlagren ökade med 0,3 medan förväntningarna pekade mot en nedgång om 1,0 miljoner.

"Råoljestatistiken var neutral till bullish eftersom Padd 1-3 och Cushing redovisade en hygglig lagerminskning. Produktstatistiken var däremot negativ eftersom bensin fortsätter att öka mycket mer än normalt och destillat visade en ökning avviker från den säsongsmässiga trenden. Råoljan och de fyra huvudprodukterna steg med 5 miljoner fat förra veckan", skriver DNB Nor i en kommentar.

Situationen i Egypten är ett ämne för stor osäkerhet som har skapat en betydande premie på oljepriset den senaste tiden, enligt SEB.

"I går rapporterades dödsfall och vicepresidenten Omar Suleiman sade att en dialog var det enda alternativet till kaos. Vi väntar oss därmed att en betydande riskpremie från Egypten kommer att vara kvar på marknaden men beroende på utvecklingen kan intradagsrörelser upp eller ned vara betydande", skriver SEB i ett marknadsbrev.

Härnäst står IEA:s månatliga oljerapport på dagordningen, som presenteras klockan 10. Förväntningarna ligger på att organisationen ska höja efterfrågeprognoserna men att det inte bör ha någon större påverkan på spotpriserna.

På basmetallmarknaden London Metal Exchange noterade de flesta metallerna små rörelser runt nollstrecket. Marknaden verkade inte lägga någon större vikt vid hur riskaptiten i Asien såg ut eftersom börserna i Kina steg på bred front. Bäst klarade sig kopparn som steg 40 dollar till 9.965 dollar per ton.

"Vi anser att varje tillbakagång är tillfällig eftersom den kinesiska konsumtionstillväxten kommer att fortsätta vara robust medan utbudet misslyckas med att hålla jämna steg", skrev Credit Suisse i ett marknadsbrev.

På onsdagen sjönk kopparn med 135 dollar vilket innebar att priset åter föll under 10.000-dollarsnivån.

Tenn visade en uppgång på 45 dollar till 31.300 men befinner sig ändå klart under rekordnivån på 31.650 som noterades under handeln på tisdagen och onsdagen. Bland övriga var aluminium ned 1 dollar till 2.544 dollar, medan nickel var ned 15 dollar till 28.360.

Även ädelmetallerna föll, med spotpriset på guld visade en nedgång på drygt 2 dollar. Priset låg strax över 1.361 dollar per uns.

"Efterfrågan på riskskydd har minskat. Men vi ser inte någon betydande minskning. Den nuvarande trenden att guld ska återhämta sig är intakt", sade Darren Heathcote, tradingchef vid Investec Bank till Bloomberg News.

Efterfrågan på metallen kan komma att stödjas genom att metallen kan användas som säkerhet vid trading. Tidigare under veckan meddelade JP Morgan att de kommer att tillåta just det, och följer därmed liknande beslut från CME Group och Intercontinental Exchange.

Silver visade en nedgång på 0:125 dollar till 30:085 dollar.

Bomullens tremånderstermin klättrade till nya rekordnivåer på torsdagsmorgonen, och noterade en uppgång om 2:82 dollar till 183:40 dollar per pund.

Table


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?