1515

Räntor och valutor: Kronan tappar

Svenska kronan försvagades och räntorna fortsatte tillfälligt ned efter oväntat svaga industristatistik för december månad. Även europeiska räntor fortsatte nedåt under torsdagsförmiddagens handel, medan euron tappade mot dollarn.

Strax före lunch var den tioåriga svenska benchmarkobligationen dock oförändrad på 3,48 procent, medan den tyska tioårsräntan sjönk 1 punkt till 3,27 procent, jämfört med onsdagens svenska stängning.

Samtidigt vidgades CDS:erna mellan tyska räntor och euroområdets problemländer, framförallt för Portugal och Grekland.

SCB-statistik på förmiddagen visade att industriproduktionen sjönk med 2,1 procent i december, medan orderingången ökade med 0,8 procent.

Analytiker tror att produktionen antagligen drabbades av transportproblem på grund av det dåliga vädret och av de mycket höga elpriserna som ledde till att elintensiv industri drog ned på eller tillfälligt stoppade produktionen.

Enligt Torbjörn Isaksson, Nordea, gör industrisiffrorna det ännu mer troligt att BNP-tillväxten för fjärde kvartalet kommer att bli lägre snarare än högre än 7 procent jämfört med ett år tidigare, och därmed under Riksbankens prognos på 7,1 procent.

"Men det bör inte oroa Riksbanken. Tillväxten är fortfarande hög och indikatorerna starka, vilket tyder på att tillväxten i ekonomin kommer att förbli hälsosam en bra bit in i 2011", enligt Torbjörn Isaksson.

Handelsbankens Anna Råman noterar att industriproduktionen var mycket lägre än de räknat med i december, men inte heller hon är oroad över tillväxtutsikterna på kort sikt utan ser nedgången som tillfällig och väderrelaterad.

Analytiker lyfter också fram att orderingången ökade, vilket tyder på en fortsatt stark underliggande trend.

Tidigare på morgonen visade Svensk Handel Stils "blixtindex" att klädhandelns försäljning sjönk 2,2 procent i januari jämfört med samma månad året före, medan skohandeln minskade 0,6 procent.

Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil, tonade ned utfallet med att januari är en reamånad och tillsammans med februari de minst betydelsefulla försäljningsmånaderna under året.

Industristatistik presenterades även i andra europeiska länder. I Frankrike steg industriproduktionen oväntat med 0,3 procent jämfört med föregående månad, bättre än väntade -0,3 procent.

I Storbritannien ökade visserligen industriproduktionen som väntat med 0,5 procent i december, från månaden före, och med 3,6 procent från ett år tidigare.

Men däremot sjönk produktionen i tillverkningsindustrin oväntat för första gången sedan i april i fjol, med 0,1 procent, väntat +0,4 procent, och ökade med 4,4 procent från december 2009, väntat +5,4 procent.

Det kallaste decembervädret på ett sekel på de brittiska öarna antas ligga bakom nedgången i tillverkningsindustrin.

Inflationsstatistik på morgonen visade att dansk KPI steg med 0,1 procent i januari, från december, med en inflationstakt på 2,7 procent, vilket var snäppet högre än väntat.

Den norska inflationsstatistiken var däremot lägre än väntat, såväl för huvudsiffrorna som kärninflationen. Kärninflationen uppmättes till 0,7 procent, väntat var +1,1 procent, enligt Bloomberg News enkät.

Shakeb Syed, Handelsbanken, konstaterar att den norska KPI-statistiken var mycket lägre än väntat, vilket innebär att argumenten för en räntehöjning från Norges Bank före juni har försvagats. Han förklarar prisnedgångarna med betydligt lägre matpriser, något som han dock tror kommer att vändas i sin motsats redan i februari då aviserade prishöjningar från kedjorna antagligen slår igenom i konsumentpriserna.

Även Nordeas Erik Bruce anser att argumentet för en räntehöjning före juni/augusti tydligt har försvagats, men eftersom de räknar med högre inflation framöver håller de fast vid sin prognos om en första räntehöjning i juni.

Kvar på den europeiska agendan finns räntebesked från

Bank of England klockan 13.00 och även om samtliga analytiker räknar med oförändrad styrränta i dag så pekar analytiker på att situationen är ansträngd, att en av ledamöterna vid det senaste mötet ändrade hållning och argumenterade för höjd ränta samt att statistiken har varit väldigt spretig.

Marknaden har prisat in en räntehöjning i maj, medan bara 21 av 67 bedömare i en Reutersenkät ser en första räntehöjning före fjärde kvartalet.

"Vi förväntar oss att policykommittén kommer att lämna räntan oförändrad vid detta möte men det kan bli med mycket mindre marginal än vad många tror. Vi förväntar oss att inflationen ska stanna kvar över målet under en utdragen period, inte bara i år utan troligen även under 2012 och 2013", sade Michael Saunders på Citigroup till The Guardian.

Torsdagens beslut baseras på nya prognoser, som publiceras den 16 februari.

Amerikanska marknadsräntor pekar fortsatt nedåt i förmiddagens Europahandel, efter att ha sjunkit dagen före efter ett positivt mottagande av en emission av tioåriga obligationer.

Under eftermiddagen publiceras de sedvanliga siffrorna över antalet nyanmälda arbetslösa, som väntas ha sjunkit med 5.000 till 410.000 förra veckan, samt grossistlager som väntas visa en uppgång med 0,7 procent i december efter att ha sjunkit med 0,2 procent föregående månad.

På valutamarknaden har dollarn stärkts mot euron och handlas vid lunchtid kring 1:365, jämfört med 1:37 på ondagseftermiddagen. Dollarn är också starkare mot yenen och handlas runt 82:70 (82:34).

Kronan försvagades efter industristatistiken, men har hämtat tillbaka en del av försvagningen under förmiddagen. Vid lunchtid är den cirka 3 öre svagare mot euron och drygt 4 öre svagare mot dollarn, jämfört med onsdagens eftermiddagsnoteringar.

Norska kronan försvagades efter det lägre än väntade KPI-utfallet.

Table


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?