1515
Annons

Stockholmsbörsen: Nedgång väntas

Måndagens börshandel i Stockholm är i huvudsak hänvisad att hämta riktning från nyhetsflödet runt de europeiska ledarnas försök att dirigera utvecklingen för framför allt eurozonens finansiella utveckling åt rätt håll, efter att helgens G20-möte lämnat flera frågetecken kvar. Grekland och Italien spelar huvudrollerna med politisk turbulens inför avgörande ekonomiska beslut.

Omkring klockan 8.40 var decemberterminen för Euro Stoxx 50 ned 0,7 procent. I London var terminen för FTSE 100 0,6 procent lägre och Frankfurtbörsens DAX-termin backade 1,0 procent. I Paris var terminen för CAC 40 ned 0,5 procent.

Grekland stod även under veckoslutet för det mesta av dramatiken i nyhetsflödet. Under söndagen stod det klart att landets premiärminister Giorgos Papandreou avgår som regeringschef i samband med bildandet av en koalitionsregering, i syfte att skapa en politisk enhet kring de åtaganden som gjorts i avtalen med IMF, ECB och EU om finansiellt stöd.

Jämte Grekland har även Italien hamnat i rampljuset som nästa hotande krishärd inför en förtroendeomröstning i parlamentet på tisdagen, som i huvudsak handlar om de sparåtgärder som premiärminister Silvio Berlusconis regering lagt fram.

Sandvik har lagt bud de återstående aktierna i Seco Tools. Budet rekommenderas av Seco Tools styrelse och ger 1,2 aktier i Sandvik för varje B-aktie i Seco Tools. Budet innebär en premie på knappt 23 procent jämfört med den senaste månadens snittkurs för Sandviks respektive Seco Tools aktier. Förvärvet beräknas ge kostnadssynergier på omkring 300 miljoner kronor med full effekt från år 2014.

Skanska har tagit hem en stororder på 3,2 miljarder kronor, avseende bygget av ett kraftverk i Rio de Janeiro.

Aarhuskarlshamn rapporterade på morgonen ett rörelseresultat för det tredje kvartalet som blev snäppet bättre än analytikernas förväntningar, enligt SME Direkts snittestimat.

Kinnevik har rapporterat en ökning av substansvärdet med cirka 2,1 miljarder kronor, eller 3,7 procent jämfört med det substansvärde bolaget rapporterade per den 30 september, tack vare ägandet i det amerikanska bolaget Groupon som börsnoterades i New York på fredagen.

Redeye och Nordnet arrangerar börsdagar med start på måndagen med deltagande av en rad mindre börsbolag.

Av vikt i det generellt tunna statistikflödet är rapporten över Tysklands industriproduktion under september som släpps klockan 12.00. EMU lämnar siffror för detaljhandeln i samma månad klockan 11.00.

På hemmaplan redovisar SCB tjänsteproduktionen i september klockan 9.30 och Arbetsförmedlingen släpper sin veckostatistik klockan 10.45.

EMU håller eurogruppsmöte med start klockan 17.00.


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?