1515
Annons

Räntor och valutor: Euron stärks på nya hopp

Marknadsräntorna i flera av euroområdets problemländer sjunker under måndagens förmiddagshandel, medan de tyska och svenska pekar några punkter uppåt. Euron stärks på förhoppningar om att EU:s ledare ska lyckas ta steg framåt i en lösning av skuldkrisen.

Vid lunchtid har räntan på den tyska tioåriga benchmarkobligationen stigit 5 punkter till 2,31 procent, jämfört med svensk stängning i fredags, medan den svenska är upp 10 punkter till 1,72 procent.

Italienska och spanska tioårsräntor är ned 16 respektive 8 punkter.

Italien sålde på förmiddagen realobligationer för 567 miljoner euro till en ränta på 7,3 procent, medan bid/cover- nivån var 2,16. I morgon ska Italien försöka sälja statsobligationer.

Närmast i fokus står dock bland annat obligationsemissioner från Belgien klockan 12.00. Emissionerna kan underlättas av helgens besked att sex partier i det sedan länge regeringslösa Belgien till slut enats om en budget för 2012, och möjligen också tagit steg mot att bilda en koalitionsregering,

Oron hade tilltagit sedan S&P på fredagskvällen sänkte landets kreditbetyg från AA+ till AA, med fortsatt negativa utsikter.

Skuldkrisen i euroområdet fortsätter alltså att styra rörelserna på finansmarknaderna och för tillfället verkar optimismen ha överhanden. Detta trots att Moody´s publicerade en rapport på morgonen där de varnar för att den fortsatt snabbt växande stats- och bankskuldkrisen i euroområdet hotar kreditbetygen i alla europeiska stater.

Många uppgifter är i svang och La Stampa rapporterade på söndagen om att IMF förbereder lån till Italien på upp till 600 miljarder euro så att premiärminister Mario Monti ska kunna implementera sina reformer utan att behöva förlita sig på marknaden om oron fortsätter. La Stampas uppgifter ifrågasattes dock omgående av ekonomer som konstaterade att beloppet som diskuteras vida överstiger IMF:s kapacitet, och en talesperson för IMF förnekade på måndagsmorgonen att det skulle pågå några samtal om ett låneprogram för Italien.

Tyska finansdepartementet meddelade att några "elitobligationer" inte diskuteras mellan Tyskland och Finland eller Nederländerna, och förnekade därmed uppgifter i tyska tidningen Die Welt. Departementet uppgav vidare att Tyskland arbetar intensivt med att försäkra förändringar i EU- fördraget för att stärka skulddisciplinen.

OECD skriver i sin höstrapport ned sin tillväxtprognos för hela OECD-området till 1,9 procent i år och till 1,6 procent nästa år. I vårprognosen räknade OECD med en tillväxt på 2,3 respektive 2,8 procent.

OECD konstaterar att den globala aktiviteten har bromsat in, vilket i OECD-länderna är associerat med ett kraftigt fall i förtroendet, medan det i tillväxtländerna hör samman med tidigare åtgärder för att dämpa inflationen.

OECD skriver att i större utsträckning än vanligt så beror utsikterna för världsekonomin på händelser, och då i synnerhet policybeslut relaterade till euroområdets skuldkris och USA:s finanspolitik. Vad som sker och timingen i dessa händelser förblir högst osäkert och prognoserna återspeglar i huvudsak ett scenario av att "hanka sig fram" ("muddling- through") i avsaknad av avgörande händelser.

Statistik över penningmängden i euroområdet, mätt som M3, visade sig ha sjunkit till 2,6 procent i oktober, från 3,0 i september. Förväntningarna låg på 3,4 procent, enligt Bloomberg News enkät. 3-månaderssnittet steg dock till 2,8 procent, från 2,6 procent månaden före. Väntat var 3,1 procent.

Commerzbank-analytikern Michael Schubert skriver att oktober månads statistik sannolikt på ett bättre sätt speglar den underliggande tillväxttakten i penningmängden än de senaste månadernas förändringar som antagligen berodde på förhöjd osäkerhet på finansmarknaderna.

Här hemma visade SCB-statistik på förmiddagen att såväl detaljhandelsförsäljningen som handelsbalansen var bättre än befarat i oktober.

Detaljhandelsförsäljningen sjönk visserligen med 0,5 procent i oktober, jämfört med samma månad i fjol, men det var betydligt bättre än de -1,2 procent som väntades enligt SME Direkts enkät bland analytiker. Jämfört med månaden före ökade försäljningen med 0,4 procent.

Dagligvaruhandeln sjönk med 0,6 procent i oktober jämfört med samma månad föregående år, medan sällanköpsvaruhandeln sjönk med 0,4 procent.

HUI skriver i en kommentar att oktober är den tredje månaden under 2011 med negativ försäljningsutveckling, något som annars varit sällsynt. Jämfört med finanskrisen 2008 och 2009 ser läget mer bekymmersamt ut, enligt HUI.

"Då stimulerades konsumtionen med kraftiga räntesänkningar och skattesänkningar av sällan skådat slag. Framför oss har vi en period där räntan möjligtvis sänks, men detta från en redan låg nivå, och ett läge där skattesänkningar inte tycks kunna få gehör i riksdagen", skriver HUI.

HUI skriver att 2011 års hopp står till julhandeln. En lyckosam sådan skulle kunna ge företagen en välbehövlig tillväxt efter ett svagt år. HUI bedömer också att försäljningen kommer att öka, men inte särskilt kraftigt.

Analytiker konstaterar att utsikterna för 2012 inte heller ser så ljusa ut och pekar på en svagare arbetsmarknad och att finanspolitiken inte heller kommer att ge stöd. Dessutom har nedgångarna på börsen gröpt ur hushållens förmögenheter och bostadsmarknaden har kylts av.

Anders Brunstedt, Handelsbanken, noterar dock att förtroendeindikatorer både från säljarna (detaljhandeln) och köparna (konsumenterna) har förbättrats något i de senaste KI- barometrarna.

"Vi tar det som stöd för vår prognos, där försäljningen inte ser någon riktigt stor nedgång, men fortsätter att vara svag genom hela 2011", skriver han i en kommentar.

SEB:s Olle Holmgren noterar å sin sida att sentimentindikatorer för varaktiga varor tyder på att detaljhandeln kommer att förbli svag under fjärde kvartalet, men att utsikterna för privatkonsumtionen är mer blandad då tjänstekonsumtionen och bilförsäljningen hittills har förblivit stark.

Handelsbalansen visade ett överskott med 7,8 miljarder kronor i oktober, väntat +7,1 miljarder, enligt SME Direkts enkät.

Nordeas Torbjörn Isaksson konstaterar att handelbalansen överträffade förväntningarna, men att detta främst berodde på låg import snarare än stark export.

"Trenden för både export och import är svag, vilket indikerar trög BNP-tillväxt för fjärde kvartalet", enligt chefanalytikern.

Swedbanks Knut Hallberg tycker att vi nu börjar se tecken på att exporttillväxten dämpas, vilket är i linje med order statistik och undersökningar över tillverkningssektorns förtroende. Dessutom reviderades nettohandelsbalansen ned lite för tredje kvartalet, vilket påverkar förväntningarna inför tredje kvartalets BNP-statistik som publiceras i morgon, tisdag.

Amerikanska marknadsräntor pekar uppåt i förmiddagens europeiska handel. I eftermiddag publicerad statistik över försäljningen av nya bostäder, som väntas visa en oförändrad takt, enligt Bloomberg News enkät.

På valutamarknaden har euron hämtat sig mot dollar och yen, vilket handlare hänvisar till förväntningar om att Europas ledare ska ta ytterligare steg för att lösa skuldkrisen. Dessa förhoppningar har minskat efterfrågan på tillflyktsvalutor.

Euron har vid lunchtid stärkts till 1:338 mot dollarn, jämfört med 1:328 i fredags eftermiddag.

Dollarn är samtidigt stabil mot yenen kring 77:67, medan kronan har blivit 6 öre starkare mot dollarn och 1 öre starkare mot euron.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?